הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה • רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים • רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה • יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin
השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

1״אירופה חדשה״

משהו פרדוקסלי התרחש השבוע באירופה: הימין הקיצוני השתמש במוסד השנוא ביותר עליו כדי להרוס אותו, או לפחות לרוקן אותו מתוכנו. הבחירות לפרלמנט האירופי הנחילו את ההשג הגדול ביותר מאז ומעולם לימין הקיצוני, שהיה שמח להיפטר מן הפרלמנט ולהחזיר את כל סמכויות החקיקה לידי ארצות אינדיבידואליות.

"אירופה חדשה", הכריז היומון האיטלקי 'קוריירה דלה סרה' בעקבות ניצחון גדול של הימין באיטליה. "לפחות 80% הם עדיין די שפויים", ניחם 'טאגסציייטונג' של ברלין את קוראיו, לאחר שהימין הקיצוני הפך למפלגה השנייה בגודלה.

''אירופה חדשה'', מכריז עיתון איטלקי
 ''אירופה חדשה'', מכריז עיתון איטלקי

הזעזוע הגדול ביותר מתרחש בצרפת. הנשיא מאקרון, יהיר ואטום אוזניים כתמיד, החליט להמר על כל הקופה. לאחר שהימין הקיצוני ריסק את מפלגתו הוא פיזר את האסיפה הלאומית וקבע בחירות חדשות. השאלה היא אם הצרפתים ינצלו את ההזדמנות כדי להעניש אותו, או כדי להעניש את עצמם.

2סונאק אבוד

בריטניה לא הצביעה בבחירות האירופיות, מפני שהיא כבר אינה אירופית. אבל מערכת הבחירות הסוערת שלה נמשכת. כמו מאקרון בצרפת גם ראש הממשלה רישי סונאק עומד לשלם מחיר כבד על הקדמת הבחירות. השבוע, הסקרים הראו כי אין זה מן הנמנע שהמפלגה השמרנית השלטת לא סתם תובס, אלא פשוט תימחץ. בפעם הראשונה בתולדותיה היא עשויה לרדת למקום השלישי, ואפילו לא להיות האופוזיציה הראשית.

סונאק משתדל מאוד, אבל כל גרמי השמיים כבר הסתדרו נגדו. נראה שגם בכירי שריו ויתרו. שר ההגנה שלו ניסה השבוע לשכנע את הבריטים לא לזנוח את המפלגה בהמוניהם, כדי שלמפלגת העבודה לא יהיה "רוב גדול מדי".

סונאק קיווה שנושא עיקרי אחד ישנה את הדינמיקה: תוכניתו לקצץ מסים ב־17 מיליארד ליש"ט (כ־22 מיליארד דולר). לפי שעה זה לא עובד, בעיקר מפני שלבריטים נמאס ממפלגה המחזיקה בשלטון זה 14 שנה; ואולי גם מפני שהורדת מסים אינה עוד לחש הקסמים שהייתה לפני 50 שנה.

3אין כיפת ברזל

ב־1898, ארה"ב יצאה למלחמה נגד ספרד כדי לסלק אותה מקובה. ב־1962, ארה"ב כמעט התחילה מלחמת עולם כדי להרחיק טילים סובייטיים מקובה. השבוע הגיעה לנמל הוואנה שייטת רוסית, הכוללת צוללת גרעינית חדישה. ארה"ב זקפה גבה - אבל התקשורת ודעת הקהל משכו בכתפיהן.

צוללת גרעינית רוסית מגיעה להוואנה. התקשורת ודעת הקהל משכו בכתפיהן / צילום: ap, IMAGO/Manfred Segere
 צוללת גרעינית רוסית מגיעה להוואנה. התקשורת ודעת הקהל משכו בכתפיהן / צילום: ap, IMAGO/Manfred Segere

אמות־המידה לחרדה אסטרטגית השתנו, גם מפני שעוצמתה הצבאית היחסית של ארה"ב קטנה ממה שהייתה, וגם מפני שמערכת השיקולים בקרמלין השתנתה. ב־1962 היתה הנהגה קולקטיבית, שלא רצתה דרמות מיותרות. עכשיו יש שליט יחיד, החוזר ורומז על נכונותו להשתמש בנשק גרעיני. על סיפונה של אחת מאוניות המלחמה שהוא שיגר לקובה נמצאת סוללה של טילים היפר־סוניים, שמהירות תנועתם גדולה פי תשעה ממהירות הקול. נראה שעדיין לא נולדה כיפת הברזל שתוכל לעצור את הטילים האלה.

4הנמר האסיאתי

כאשר קיץ לוהט מקדים לעטוף את אגן הים התיכון, ואתונה נסגרת ב־43 מעלות, אין זה אלא טבעי שמחלות טרופיות מתחילות להתפשט באירופה. השבוע שמענו מן המרכז האירופי למניעת מחלות מידבקות, כי 'הנמר (טיגריס) האסיאתי', היתוש הנושא בין השאר את קדחת הדנגי, קנה שביתה ב־13 ארצות ביבשת אירופה, בהן גרמניה, הולנד וצרפת. בפאריס שוררת חרדה מיוחדת לקראת המשחקים האולימפיים, שהם תמיד הזדמנות רב־יבשתית להפצת מגיפות.

עצם התרבותם של מקרי דנגי אינה חדשה. בשנה שעברה נרשמו 5,000 הידבקויות. אבל עד כה הן היו תוצאה של יבוא באמצעות תיירים. עכשיו מתרבים המקרים המיוחסים להידבקות מקומית: ב־2023 נדבקו 130 בני אדם מיתושים אירופיים, לעומת 71 ב־2022.

5חריף מדי לדנים

מלחמת הציוויליזציות קיבלה השבוע נופך דרמטי במיוחד: דנמרק אסרה על יבוא ראמן פופולרי מדרום קוריאה, והזהירה את אוהביו שהוא כה חריף עד שנובעת ממנו סכנה של "הרעלה קריטית".

אטריות מבית סאמיאנג. ''הרעלה קריטית'' / צילום: Reuters, Ariel Ley
 אטריות מבית סאמיאנג. ''הרעלה קריטית'' / צילום: Reuters, Ariel Ley

שלושה סוגי אטריות מבית סאמיאנג, הנמכרים גם בישראל, מכילים "דרגות מסוכנות" של קפסאיצין, המצוי בפלפלים חריפים. המפקחים על מזון בדנמרק מזהירים את הציבור להשליך את הראמן שברשותם או להחזיר אותו לחנויות. הורים נקראים להתקשר אל מספר טלפון מיוחד אם ילדיהם מגלים "תסמינים קריטיים". סאמיאנג מוכרת את אטריותיה בכל העולם, אבל זו הפעם הראשונה שאיזושהי ארץ מזהירה מפני צריכתן.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.