על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

בועז כהן | 14.06.2024

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

1

נשים, כסף, מוזיקה. עולם חדש. כמה רחוק הוא הלך מאז 1972, אז שר ג'ון לנון ש"האישה היא הניגר של העולם", מאז נשים מכרו את כישרונן לתעשייה שהרוויחה על גבן, מאז הוחתמו כוכבות גדולות על חוזים שהעשירו בעיקר חברות תקליטים ומפיקים, אמרגנים ומנהלים, כולם זכרים. ב־2024 המשחק שונה - והפוך לחלוטין.

על הקשר בין ההחלטה של סוני להטמיע AI והסרט החדש על יוצר החבובות
על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

2

ב־2019 מחקר של S&P העולמית קבע כי "נשים הן העתיד הפיננסי של העולם". שליטתן של נשים בהון המושקע בעולם נמצאת בעלייה מתמדת, והיא עשויה להגיע לסכום דמיוני של 72 טריליון דולר עד 2020, כך עלה מן המחקר.
ההשלכות של נתון זה נעשות ברורות יותר ויותר ב־2024 בתוך עולם המוזיקה. בקיץ 2023 ביונסה, טיילור סוויפט וריהאנה נכנסו לרשימה של מגזין פורבס, שדירג את "מאה הנשים העשירות ביותר שלא ירשו הון אלא עשו אותו בעצמן" (Self made).
השפעתן של נשים מופיעות כמותן על השווקים הפיננסיים הגלובליים - וכתוצאה מכך גם על הכלכלות במדינות מוצאן - התחזקה משמעותית בחמש השנים האחרונות, ותמשיך להתחזק גם בעתיד. אדל לורי בלו אדקינס בת ה־36 - אדל בפי כל - שווה כבר קרוב לחצי מיליארד דולר. היא מקבלת 2 מיליון דולר להופעה, מרוויחה יותר ממה שהרוויח אמן בכל הופעה בהיסטוריה של לאס וגאס ונחשבת לאמנית האנגלייה העשירה ביותר. והיא אפילו לא בצמרת הגבוהה של הנשים הזמרות העשירות.

3

אחרי ההצלחה העצומה של סיבוב ההופעות העולמי שלה, The Eras Tour, טיילור סוויפט בת ה־34, שנולדה בפנסילבניה וגדלה בנאשוויל עיר הקאנטרי, הפכה ממולטי־מיליונרית למיליארדרית. על פי דיווח של חברת בלומברג, השנה האחרונה הובילה את סוויפט לשווי מוערך של 1.1 מיליארד דולר. סיבוב ההופעות שלה הרוויח כ־4 מיליארד דולר; סרט הקולנוע שתיעד את הסיבוב עשה כ־200 מיליון דולר, והאלבומים שהקליטה מחדש כאמצעי להשיג בעלות על קטלוג המוזיקה שלה שברו גם הם שיאי מכירות של מיליונים.

טיילור הולכת בעקבות מדונה, שחצתה את רף המיליארד מזמן, אבל סוויפט היא גם אחת הזמרות הבודדות שהגיעו לליגת המיליארדרים ממכירות של הופעות, אלבומים וסרטים בלבד, ללא מוצרים נלווים כמו איפור או לבוש.
גם בתחום הקולנוע סוויפט שוברת שיאים פיננסיים. בשבוע הראשון לצאתו למסכים עשה סרט ההופעה שלה קופה של כ־95 מיליון דולר והפך רשמית לסרט ההופעה המצליח בכל הזמנים.

4

גם ביונסה בענקיות. ביונסה ג'יזל נואלס קרטר בת ה־42 מיוסטון, טקסס ממנפת בעזרת המוזיקה שלה יוזמות עסקיות מנצחות, מטיפוח ועד נדל"ן. קו מוצרי הניחוחות והבשמים שלה (המותגים ביונסה היט וביונסה פולס) הניב לפי דיווחים רשמיים הכנסות של יותר מ־500 מיליון דולר בשנים האחרונות.
וחוץ מזה היא משקיעה בנדל"ן: הזמרת מחזיקה בכמה בתים בשווי מיליוני דולרים בניו יורק, בניו אורלינס ובלוס אנג'לס. ב־2017 רכשה אחוזה באיסט המפטון תמורת 26 מיליון דולר. באותה שנה קנתה גם בית חדש בבל אייר על שטח של 30 אלף רגל מרובע (יותר מ־9,100 מ"ר), שתמורתו שולמו לפי הלוס אנג'לס טיימס 88 מיליון דולר. השווי הנקי של ביונסה כרגע מוערך בשוק כולל שמגיע לכ־1.8 מיליארד דולר.

5

ריהאנה הוכרזה כמיליארדרית (וכמוזיקאית העשירה בתבל) כבר ב־2021, בגיל 33 בלבד, כשנכללה לראשונה ברשימת המיליארדרים של פורבס, עם הון אישי שהוערך ב־1.7 מיליארד דולר. היום יש לה יותר. בשונה מחברותיה הזמרות, ריהאנה שמגיעה מברבדוס עשתה את רוב ההון שלה לא משירים והופעות, אלא מעסקי הקוסמטיקה. הקריירה המוזיקלית נתנה את הבסיס הפיננסי, את המותג ואת הפרסום.

6

ברברה סטרייסנד של שנות ה־60 שברה את חוקי המשחק ודרשה "אני אהיה זו שמשלמת וקובעת". היא הפיקה את אלבומיה וסרטיה (כולל "כך היינו" ו"כוכב נולד" המצליחים מאוד), בחרה את מי שיעבוד, ינגן וישחק לצדה, והיא זו שחתמה על הצ'קים לכל מי שעבד איתה. מדונה עשתה זאת אחריה ובהשראתה בשנות ה־80.
עכשיו זו המאה של הנשים, ומוזיקאיות שהן אימפריות כלכליות מנהלות את התעשייה. זו הבשורה של המאה ה־21. לא עוד מריונטות בידי מפיקים, ולא כוכבות ענק שהאולפנים מנווטים. עידן התרנגולת המטילה ביצי זהב עבור אחרים נגמר, והיום המוזיקאיות מטפחות במו ידיהן את הלולים המוזהבים של העולם.

צרו איתנו קשר *5988