מיטב: "מדד S&P 500 התנתק מרוב המניות שבו; מזכיר את הדוט.קום"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, מציין כי מדד הדגל האמריקאי עלה בחודש האחרון בזמן שרוב המניות הכלולות בו ירדו: "אלמלא אנבידיה, אפל וגוגל, השיח בתקשורת המתייחס לשוק המניות, וכפועל יוצא ממנו למצב הכלכלה בארה"ב, היה כנראה שונה לחלוטין"

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock
מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מדד S&P 500, הכולל את 500 החברות הגדולות שנסחרות בארה"ב, עלה מתחילת השנה בכ-14% ונסחר ברמות שיא. עם זאת, מבט ממוקד יותר אל הרכב המדד מראה שהתמונה פחות חיובית: רוב המניות ירדו, ורק 2% מהן נסחרות כיום בשיא. גם הסתכלות על מדדים אחרים משקפת את המורכבות. "מה באמת הסיפור של שוק המניות האמריקאי?", על שאלה זו מנסה לענות אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב.

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל 
אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום 

לפי זבז'ינסקי, "על פניו, הסיפור שמספרים השווקים נראה כך - שוק המניות ממשיך לעלות כי הכלכלה האמריקאית חזקה והאינפלציה יורדת, מה שיאפשר לפד (הבנק הפדרלי של ארה"ב) להוריד ריבית בהדרגה. בהתאם לאותו התסריט גם תשואות האג"ח יורדות".

עם זאת, הוא מוסיף כי בניגוד לביצועי מדד S&P 500 ומדד נאסד"ק שהמשיכו לעלות בשיעורים חדים, מדדי המניות הקטנות יותר, כגון ראסל 2000, S&P 400 Midcap ו-S&P 600 Small Cap רשמו בחודש האחרון ירידות של 4%-5%.

"גם במדדים העיקריים התמונה קצת פחות טובה ממה שמתאר השינוי במדד עצמו", מוסיף זבז'ינסקי. מלבד העובדה שרק 2% ממניות ה-S&P 500 נסחרות בשיא, הוא מציין שבחודש האחרון לא פחות מ-66% מהמניות במדד ירדו. רק שלושה מתוך עשרה סקטורים במדד השיגו תשואה חיובית, ורק אחד מהם - סקטור ה-IT - היכה את המדד. מתחילת יוני, תשעה מתוך עשרה סקטורים במדד רשמו תשואה נמוכה יותר מהמדד עצמו, שיא של לפחות חמש שנים.

בשורה התחתונה, לדבריו, למרות העליות במדדים העיקריים, שוק המניות האמריקאי משקף חשש המשקיעים מפני היחלשות בכלכלה.

שלוש מניות, וכל היתר

בשיחה עם גלובס אומר זבז'ינסקי כי "מה שקורה היום בשוק המניות האמריקאי זה דבר די חריג. אנחנו רואים שרוב המניות יורדות שהמדד עולה, ורוב הסקטורים עושים ביצועים פחות טובים מהמדד. מתמטית זה היה צריך להיות פלוס-מינוס חצי חצי, וכשתשעה מתוך עשרה סקטורים יורדים - זה חריג. הסיבה לכך היא שיש ממש מעט חברות שהן אלה שמושכות את המדד הכללי כלפי מעלה, כשרוב המניות מתנהגות אחרת".

המניות העולות הן כמובן ענקיות הטכנולוגיה אנבידיה, ואיתה אפל וגוגל. "זה לא רק עניין טכני", הוא מציין. "אלמלא מניות אלה, השיח בתקשורת המתייחס לשוק המניות, וכפועל יוצא ממנו למצב הכלכלה בארה"ב, היה כנראה שונה לחלוטין". לדבריו, מצבן של מרבית המניות משקף היחלשות בכלכלה, כפי שמשתקף מהנתונים הכלכליים בחודשיים האחרונים.

"דפוס הקשר הנוכחי בין מדדי המניות הגדולים לכלכלה קצת מזכיר את תקופת הדוט.קום (בועת מניות האינטרנט), כאשר בין אוקטובר 1999 למרץ 2000 הנאסד"ק עלה בכמעט 90%, אך מדד S&P 500 במשקל שווה נותר ללא שינוי", אומר זבז'ינסקי. הוא מדגיש שההשוואה לדוט.קום לא נועדה להסיק שיש פה בועה שתתפוצץ אלא שיש פה התנהגות דומה של המדדים.

לדבריו, "אלמלא אותן שלוש מניות, השיח על ביצועי הבורסה היה שונה, ואז גם השיח בין המשקיעים והכלכלנים, ואולי גם הבנק המרכזי - היה שונה. כשקוראים שהבורסה בשיא נוצר רושם שהכל בסדר, האינפלציה עוד מעט יורדת, הריבית תרד. אבל כשאתה אומר שרוב המניות ירדו וכבר שלושה חודשים מניה ממוצעת במדד S&P 500 לא עשתה כלום - זה אומר משהו על הכלכלה, שהיא לא במצב הכי טוב. כשמסתכלים רק על המדד נוצר מצג מטעה". להערכתו, השיח הזה משפיע גם על הבנק המרכזי בארה"ב ועל ההחלטות שלו.

"תופעה מוכרת, העוצמה חריגה"

זבז'ינסקי גם מזכיר מספר התפתחויות שליליות מחוץ לארה"ב, שהכבידו על השווקים, ביניהם ירידות שערים באירופה בעקבות הבחירות לפרלמנט האירופי, הקשחת התנאים של פוטין להפסקת המלחמה באוקראינה וירידות בשוק המניות הסיני.

עד כמה התופעה הזו חריגה? כבר בשנה שעברה ראינו את "שבע המופלאות" שהזניקו את המדד.
"התופעה לא חדשה, אבל העוצמה שלה הפכה לחריגה. היא קיימת כבר תקופה, ובשנים האחרונות ראינו תופעה דומה גם בירידות - ב-2022 המניות ירדו יותר. הן כל הזמן בניתוק מהשוק. אני חושב שזה מבטא סיכון מסוים".