תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מדדי מניות - כיצד הם בנויים ומה חשיבותם בשוק ההון?

ברבות השנים הפכו מדדי מניות לאחד המכשירים הפיננסיים הנפוצים בשוק ההון • הם מציעים אפשרות לאגד השקעה במניות בפלחי שוק מסויימים (לפי סקטור, שווי, או מיקום גיאוגרפי) תחת מטריה אחת • בנוסף ניתן באמצעותם לבחון את כיוון השוק והמגמות העכשוויות

צילום: באדיבות אייטריד
צילום: באדיבות אייטריד

הכתבה מטעם ATRADE

בעולם הדינמי של שוק ההון, מדדי המניות ממלאים תפקיד מרכזי במדידת הביצועים של קבוצת מניות - ומשקפים את הכיוון הכללי של השווקים הפיננסיים. הבנת מדדי המניות, משמעותם וכיצד לסחור בהם חיונית למשקיעים המעוניינים לנווט בנבכי הכלכלה העולמית.

במאמר זה, נעסוק ביסודות של מדדי מניות, נסקור חלק מהמדדים הגדולים ביותר בעולם ונכיר חלק מאסטרטגיות המסחר ודינמיקות השוק. זאת בעזרת חברת ATRADE, שמפעילה זירה המציעה מסחר במגוון רחב של מכשירים פיננסיים, באמצעות חוזי הפרשים (CFD). 

ההתפתחות ההיסטורית של מדדי המניות

הרעיון של מדדי מניות נולד אי שם בשלהי המאה ה-19, כאשר צ'ארלס דאו, עיתונאי אמריקאי ומייסד שותף בחברת ההוצאה לאור Dow Jones & Company שעיקר עיסוקה בתחום הכלכלי, הציג את ממוצע הדאו ג'ונס (DJIA) בשנת 1896, שכלל בתחילה 12 מניות תעשייתיות בלבד.

מטרת ה-DJIA הייתה לספק למשקיעים תמונת מצב של ביצועי המניות של חברות מובילות בארצות הברית. שיטת חישוב הממוצע הפשוטה של ​​הדאו ג'ונס סללה את הדרך להתפתחויות עתידיות במדדים והניחה את הבסיס למתודולוגיות מודרניות לבנייתם.

עם השנים וככל שהשווקים הפיננסיים התפתחו והתרחבו, כך גם גדל הצורך במדדים מקיפים יותר. באמצע המאה ה-20 ההתקדמות בטכנולוגיית המחשוב הקלה על יצירת מדדים רחבים יותר, תוך שילוב מגוון רחב יותר של מניות ושימוש בסכימות שקלול מתוחכמות. הכנסת שקלול שווי השוק על ידי Standard&Poor's (S&P) בשנות ה-50 - חוללה מהפכה בבניית המדדים ואפשרה ייצוג מדויק יותר של השווי הכולל של שוק המניות.

עם הגלובליזציה של השווקים הפיננסיים, מדדי המניות החלו לחרוג מגבולות לאומיים, מה שמשקף את הקשר ההדדי והבין-יבשתי בכלכלה העולמית. מדדים בינלאומיים, כגון  FTSE Global Equity Index Series ו-MSCI World Index, נולדו כדי לספק למשקיעים חשיפה מגוונת לשווקים ברחבי העולם. העלייה במספר הקרנות הנסחרות בבורסה (ETF) הנגישה למשקיעים מדדים גלובליים ואפשרה להם להקצות הון ביעילות בין אזורים וסוגי נכסים שונים.

צילום: באדיבות אייטריד
 צילום: באדיבות אייטריד

במסחר האלגוריתמי של ימינו, אנחנו עדים לפתחו של עידן חדש בתחום המדדים. דוגמה אחת היא מדדי בטא חכמים אשר משקללים גם גורמים כגון תמחור מניה, טיבה ויחס צמיחתה. מדדים אלו צוברים תאוצה ופופולריות הן בקרב משקיעים מוסדיים והן בקרב סוחרים פרטיים. כמו כן, ישנם מדדים נישתיים, המתמקדים בסקטורים מדוברים ועכשוויים כמו בינה מלאכותית.

במבט קדימה, עתידם של מדדי המניות ושדרוגם מונע על ידי התקדמות טכנולוגית, התפתחויות רגולטוריות ושינויים בהעדפות המשקיעים. ככל שהשווקים הפיננסיים יוסיפו להתפתח, מדדי המניות ימשיכו להיות כלים חיוניים להשוואת ביצועים, למעקב אחר מגמות בשוק ולתכנון אסטרטגיות השקעה בכלכלה גלובלית.

מעניין אתכם מסחר במדדים? רוצים לדעת עוד? פתחו חשבון מסחר באייטרייד החל מ-$100 בלבד>>

אז מהם בעצם מדדי מניות?

מדדי מניות, המכונים לרוב בפשטות "מדדים", הם מדדים סטטיסטיים המייצגים את הביצועים של פלח מסוים בשוק המניות. הם מורכבים מסל מניות שנבחר על סמך קריטריונים שונים כגון:
- שווי שוק
- ענף מגזרי
- מיקום גיאוגרפי

מדדים אף משמשים אמות מידה למשקיעים לאמוד את ביצועי תיקי ההשקעות שלהם ביחס לשוק הרחב.

מדדי המניות הגדולים בעולם

ישנם מדדי מניות מסויימים המוכרים יותר בבמה העולמית בשל הכיסוי המקיף וההכרה הרווחת בהם. בין המדדים הגדולים והמשפיעים ביותר ניתן למצוא את:

S&P 500 - מייצג את 500 החברות הכי גדולות במשק הנסחרות בבורסה בארצות הברית.
Dow Jones 30 - הוא מדד בורסה של 30 חברות בולטות הנסחרות בבורסות בארצות הברית.
NASDAQ 100 - מדד בורסה המורכב מניירות ערך שהונפקו על ידי 100 מהחברות הלא פיננסיות הגדולות הנסחרות בבורסת נאסד"ק בארצות הברית.
DAX 40 - מדד בורסה המורכב מ-40 חברות הבלו צ'יפ (יציבות, מובילות בתחומן ובעלות מוניטין) הגרמניות הגדולות הנסחרות בבורסת פרנקפורט.
FTSE 100 - מדד הנקרא גם באופן לא רשמי "Footsie", הוא מדד שוק המניות הידוע ביותר של בריטניה מבין 100 חברות הבלו צ'יפ בעלות ההון הגבוה ביותר הרשומות בבורסה של לונדון.
Nikkei 225 - ה-Nikkei 225, או ה-Nikkei Average, הנקרא בדרך כלל ניקיי או מדד הניקיי, הוא מדד שוק המניות של הבורסה של טוקיו.

מדדים אלו מייצגים את הביצועים של החברות הגדולות במגזרים ואזורים שונים, ומספקים למשקיעים תובנות חשובות לגבי מגמות וסנטימנט בשוק הפיננסי העולמי.

צילום: באדיבות אייטריד
 צילום: באדיבות אייטריד

איך לסחור במדדים?

מסחר במדדים יכול להתבצע באמצעות מכשירים פיננסיים שונים, כולל קרנות הנסחרות בבורסה (ETF), חוזים עתידיים על מדדים, ואופציות. ישנן למשל תעודות סל המציעות למשקיעים דרך נוחה לקבל חשיפה למדד מסוים מבלי לרכוש ישירות מניות בודדות; חוזים עתידיים (Futures) על מדדים, לעומת זאת, מאפשרים לסוחרים להעלות ספקולציות לגבי הכיוון העתידי של מדד על ידי התקשרות בחוזים לקנייה או למכירה במחיר שנקבע מראש בתאריך עתידי.

רכיבי מדד ושקלול

בבסיס כל מדד עומדת המתודולוגיה המשמשת לבחירה ומשקללת את המניות המרכיבות את המדד. לכל מדד פרמטר הקובע את הרכב המדד, הכולל מערכות שקלול שונות, כגון: שווי שוק, סחירות, ולעיתים במדדים מסוימים גם התאמות שונות של חברי ועדה הקובעים את מרכיבי המדד.

כך למשל, בשקלול שווי שוק מתקיימת הקצאת משקלים גבוהים יותר לחברות בעלות שווי שוק גדול יותר, המשקף את המשקל היחסי שלהן במדד. משכך, לביצועים של חברות גדולות יותר יש השפעה מהותית על ערך המדד.

לדוגמה: ב-S&P 500 - נכון להיום יש 7 מניות ("שבעת המופלאות") - מייקרוסופט, אפל, אמזון, מטא, טסלה, נבידיה וגוגל המרכיבות כ-33% משקלול המדד.

ב-ATRADE ניתן לסחור באמצעות חוזה הפרשים CFD על מגוון רחב של מדדי מניות מובילים בעולם.

ענף מגזרי

חלק ממדדי המניות מייצגים ענף מגזרי בכלכלה, למשל טכנולוגיה, שירותי פארמה, פיננסים, נדל"ן ועוד. במדדים מסוג זה ביצועי הענף משפיעים באופן ישיר על ביצועי המדד, שכן מגזרים שונים מושפעים מדפוסי צמיחה ותנודתיות שונים. משקיעים עשויים להשתמש במדדים ספציפיים למגזר כדי לגוון את תיק ההשקעות שלהם בתעשיות ספציפיות בהן הם מאמינים.

השפעה גלובלית

למדדי המניות הגדולים ביותר, כגון DAX 40 ,S&P 500, ו-FTSE 100, יש השפעה משמעותית לא רק על השווקים המקומיים שלהם, אלא גם על הכלכלה העולמית. שינויים במדדים אלו משפיעים על סנטימנט המשקיעים, זרימות ההון והמדיניות הכלכלית ברחבי העולם. על כן, סוחרים וקובעי מדיניות עוקבים מקרוב אחר מדדים אלו לאיתותים של מגמות שוק רחבות יותר, התפתחויות עולמיות והשפעתן על השווקים הפיננסיים.

אינדיקטורים כלכליים

מדדי מניות משמשים לעתים קרובות כאינדיקטורים מובילים לאיתנות כלכלית, המשקפים את אמון המשקיעים וציפיות לצמיחה עתידית. מדד עולה עשוי לאותת על אופטימיות ותנאים כלכליים איתנים, בעוד שמדד יורד עשוי להעיד על אי ודאות או ירידה מתקרבת או תיקון בשוק כגון מימוש רווחים. אנליסטים וכלכלנים משתמשים בשינויים במדדי המניות כדי להעריך את כיווני השוק הכלליים של הכלכלה ולבצע תחזיות מושכלות לגבי ביצועים כלכליים עתידיים.

שיקולים רגולטוריים

לפיקוח רגולטורי תפקיד קריטי בהבטחת היושרה והיציבות של מדדי המניות ושל השווקים הפיננסיים בכללותם. גופים רגולטוריים, כגון הרשות לניירות ערך (SEC) בארצות הברית והרשות להתנהלות פיננסית (FCA) בבריטניה, קובעים כללים ותקנים לניהול תפעול הבורסות, נוהלי המסחר ודרישות הגילוי הנאות. עמידה בהנחיות הרגולטוריות חשובה ביותר לשמירה על אמון המשקיעים.

בשורה התחתונה

מדדי מניות הם כלי השקעה ואינדיקציה מובילים בשוק ההון. באמצעות המדדים ניתן גם להעריך את ביצועי השוק, לנהל סיכונים ולבחון הזדמנויות השקעה. על ידי הבנת המורכבויות של מדדי המניות, כולל הרכבם, מנגנוני המסחר וההשפעה הגלובלית שלהם - משקיעים עשויים לקבל החלטות מושכלות כדי להשיג תשואה פוטנציאלית. מדדי המניות יישארו בחזית השווקים הפיננסיים העולמיים.

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

**הפעילות בזירה דורשת מיומנות, ידע והבנת הסיכונים ואינה מתאימה לכל אדם. פעילות ממונפת כרוכה בסיכון ממשי של אבדן מלוא כספי ההשקעה בתוך זמן קצר. החברה המפעילה זירה זו פועלת כצד נגדי לעסקאות איתך ולכן היא המוכרת כשאתה קונה והיא הקונה כשאתה מוכר. אין באישור שנותנת רשות ניירות ערך לניהול הזירה אישור לטיב המסחר בזירה או במכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירה, או אישור כי מדובר באפיק השקעה בטוח או מומלץ.
שיעור הלקוחות המפסידים כסף בזירה בהתאם לדוח השנתי האחרון שהגישה החברה לרשות הוא 83.3% מסך כלל הלקוחות הפעילים. ט.ל.ח.
חשוב לציין כי הכתבה מנוסחת בלשון זכר לצרכי נוחות אך כמובן שמתייחסת ורלוונטית גם לסוחרות.

צרו איתנו קשר *5988