הכרזה על בית חולים נוסף וטיפול בחטופים: הקפיצה של שיבא

שיבא הוא המותג היחיד בקטגוריה שהשתלב ב־100 המקומות הראשונים • איכילוב, לעומתו, נדחק ב־50 מקומות • כללית היא קופת החולים המועדפת • מדד המותגים 2024

בית חולים שיבא תל השומר / צילום: רוני שיצר
בית חולים שיבא תל השומר / צילום: רוני שיצר

מערכת הבריאות התמודדה בשנה החולפת בהצלחה עם אתגרים יוצאי דופן, בעקבות השבת השחורה, אבל כאשר בוחנים את הדירוג של המותגים בתחום, קשה לזהות דרמה גדולה. עם זאת, אפשר ללמוד מהדירוג לא מעט על מגמות מעניינות בשוק הבריאות הישראלי וראוי לציין שזו השנה השנייה שבה מותגי בריאות כלולים במדד.

מי שמוביל את הקטגוריה בפער משמעותי, בדומה לשנה שעברה, הוא בית החולים שיבא (תל השומר). שיבא זינק מהמקום ה־62 בדירוג הכללי בשנה שעברה והעפיל השנה למקום ה־26 המכובד.

המותג שיבא צבר תאוצה בשנה האחרונה, בין השאר לאחר שבית החולים הודיע על הכוונה שלו להתרחב ולהקים "עמק בריאות" שיכלול פארק ביוטק, פעילות אקדמית בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בר אילן, מכשור רפואי חדשני וגם מגורי סגל. מדובר בהרחבה של פרויקט החדשנות של בית החולים, שנקרא שיבא ARC. הפעילות הזאת כוללת ייזום ושיתוף פעולה עם סטארט אפים ועם האקדמיה, שיתופי פעולה בינלאומיים ויצוא של המודל הזה לבתי חולים בעולם, יחד עם חברת דלויט.

שיבא זכה השנה במכרז להקמת בית חולים נוסף בבאר שבע, כקבלן משנה של קופות החולים לאומית ומאוחדת. משרד האוצר התנגד לכך ששיבא יוביל את הקמת בית החולים והעדיף להימנע מהקמת בית חולים נוסף בבעלות ממשלתית. משרד הבריאות התעקש והצדדים הגיעו לפשרה, שבמסגרתה קופות החולים יהיו בעלות הבית הרשמית של המקום.

מבחינת שיבא מדובר בניצחון חשוב, שמתחבר לחזון שכולל הקמת רשת ארצית של בתי חולים. כל בתי החולים המובילים בישראל מנסים להתרחב באמצעות הקמת מרכזים רפואיים חיצוניים ושירותי אשפוז בית - וההתרחבות בבירת הנגב היא חלק מהאסטרטגיה הזאת. בענף מעריכים שגם איכילוב, ששייך לעיריית תל אביב, רצה להקים את בית החולים בבאר שבע. אפשר להעריך שהניצחון של שיבא מעריך על הקשר ההדוק שלו עם אנשי משרד הבריאות.

בשורה התחתונה, שיבא הגדיל את הפער ביחס לאיכילוב, המתחרה המוביל שלו באזור המרכז. בשנה שעברה דורג איכילוב במקום השני בקטגוריה ובמקום ה־75 בדירוג הכללי ואילו השנה הוא צנח למקום הרביעי בתחום הבריאות, אחרי אסותא וקופת חולים כללית. בדירוג הכללי הגיע איכילוב רק למקום ה־127.

מסיבת עיתונאים שנויה במחלוקת

מה יכול להסביר את הפער המתרחב בין שיבא לבין המתחרה הישיר שלו? איכילוב מתמקד בשנים האחרונות, וגם השנה, בתחום החדשנות ונחשב לבית חולים מוביל בעיר תל אביב. ייתכן שהמותג נפגע בעקבות שערוריית יחסי ציבור שהובילה לכך שדובר בית החולים, אבי שושן, סיים את תפקידו.

שושן הפיק מסיבת עיתונאים מהירה עם יוכבד ליפשיץ, שנחטפה ב־7.10 והייתה מראשונות השבות לישראל. לא מעט ביקורת נמתחה על ההחלטה הזו והיו מי שתהו אם היה מקום להציב את ליפשיץ מול המצלמות מוקדם כל כך.

בהמשך נפרצו גבולות תקשורתיים רבים בנוגע לסיקור החטופים ששבו לישראל, אולם ייתכן שההחלטה של איכילוב השפיעה לרעה על המותג באותה נקודת זמן. נציין שיחסי ציבור הם אחד מכלי השיווק החשובים ביותר בארסנל של בתי חולים, שלא מרבים לפרסם את עצמם במדיה. במקביל, לציבור קשה בדרך כלל להעריך את האיכות האמיתית של השירות שהוא מקבל.

מי שמנהל את איכילוב הוא המנכ"ל, פרופ' רוני גמזו, שהודיע כבר בשנת 2022 שהוא מתכנן לעזוב את התפקיד ולהתמנות ליו"ר. המהלך לא הבשיל וגמזו הוא עדיין המנכ"ל, אך לאחרונה פורסמו ידיעות על כך שהוא צפוי לפרוש בקרוב.

בתי חולים נוספים שנמצאים בדירוג הם אסותא, במקום השלישי בקטגוריה (119 בדירוג הכללי), שמתאושש יפה מפרשת החלפת העוברים ביחידת הפוריות שלו בראשון לציון; הדסה התברג במקום השישי בקטגוריה (181) לאחר שהצליח לשים מאחור את הבעיות הפיננסיות הקשות ואת האתגרים הניהוליים שלו; אסף הרופא עלה בדירוג והגיע למקום השביעי (188) ועקף את בילינסון שירד למקום השמיני (193). בהמשך הרשימה מופיעים סורוקה (202), רמב"ם (205), שערי צדק (230) והרצליה מדיקל סנטר (243).

התגייסות מהירה בשבת השחורה

בקטגוריית הבריאות אפשר למצוא גם את המותגים של קופות החולים. במקום השני בקטגוריה נמצאת קופת חולים כללית, שצנחה בדירוג הכללי מהמקום ה־89 בשנה שעברה למקום ה־116 השנה. כללית הייתה מותג מוביל ומשמעותי בתקופת הקורונה, אולם לאחר שהמגפה התפוגגה, תשומת הלב של הציבור לפעילות של כלל קופות החולים נמצאת במגמת ירידה.

כל זה קרה למרות שגם השנה התמודדו קופות החולים בכלל וכללית בפרט, עם מצב חירום, והתמודדו איתו היטב. בתי החולים סורוקה וקפלן קלטו כמות עצומה של פצועים מהמלחמה והטבח ב־7.10, תוך התגייסות מהירה של כל הרופאים, והענקת הטיפול הטוב ביותר שניתן היה להעניק בתנאים החריגים. כללית היא הקופה הפעילה ביותר בדרום הארץ, והיא הקימה במהירות מרפאות זמניות במלונות שבהם התגוררו המפונים מעוטף עזה. ההתנהלות הזאת בתקופת החירום, לא תרמה באופן דרמטי למותג.

בתחילת השנה שעברה מונה מנכ"ל חדש לכללית, אלי כהן, שהגיע מתוך הארגון. הוא החליף את המנכ"לית הקודמת רות רלבג, שניהלה מערכת יחסים מתוחה מול הוועד ובסופו של דבר נאלצה לפרוש. כהן דיבר בתקשורת בחריפות על המצב הקשה של מערכת הבריאות ודרש מהממשלה להגדיל את התקציב, בדגש על תחום בריאות הנפש, בעקבות המלחמה. הוא הזהיר שבהיעדר תקצוב הולם, כל הקופות עלולות להגיע לחדלות פירעון.

מכבי מציעה הנחות בחדרי כושר

במקום החמישי בקטגוריה נמצאת מכבי, עלייה נאה לעומת השנה שעברה, אז התברגה במקום השביעי, במקביל מכבי רשמה ירידה קלה בדירוג הכללי מהמקום ה־167 ל־172. מכבי המשיכה, גם השנה, להציע ללקוחות שלה פתרונות איכות חיים (Wellness), כמו הנחה משמעותית בחדרי כושר ושירותי קיצור תורים.

קופות החולים מאוחדת ולאומית סוגרות את הדירוג. הקופות הללו קטנות משמעותית ביחס לשתי האחיות הגדולות, אולם בשנים האחרונות גם הן מנסות לאמץ חידושים טכנולוגיים ולשפר את השירות והנגישות. אחרי הזכייה המשותפת עם שיבא במכרז להקמת בית החולים בבאר שבע, הן יהפכו לראשונה לבעלות של בית חולים ציבורי.