מלך הדיסקאונט? המתחרה שנושפת בעורפו של רמי לוי

עם מחירים זולים וגישה לא מתפשרת כלפי הספקים, אושר עד במקום השני בקטגוריה • שופרסל שומרת על מעמדה בצמרת ביחד עם מותג האונליין שלה, אך נחלשת בדירוג הכללי • מדד המותגים 2024 

סניף רשת אושר עד / צילום: תמר מצפי
סניף רשת אושר עד / צילום: תמר מצפי

המלחמה בעזה, היחלשות השקל וקפיצת מחירי ההובלה פגעו במגזרי פעילות רבים במשק, אך לא ברשתות המזון. הודות למהלכים של התייעלות והעלאות מחירים, שמורגשות היטב בכיסם של הצרכנים, הגדילו אותם גופים את שורת הכנסותיהם והובילו לקפיצה של עשרות אחוזים ברווחים שרשמו רובם אשתקד. 

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל עם כ־400 סניפים, שופרסל, שריכזה עניין רב בחודשים האחרונים בעקבות השתלטות האחים יוסי ושלומי אמיר, סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם שיפור בכל הפרמטרים המרכזיים בדוחות הכספיים שלה, כאשר בשורה התחתונה הרווח הנקי זינק ב־35% ל־89 מיליון שקל. גם השנה, הצליחה הרשת לכבוש את המקום הראשון בקטגוריה במדד המותגים (אך נדחקה למקום 53 במדד הכללי, לעומת 45 בשנה שעברה).

מיד אחריה קטפה את המקום השני רשת הדיסקאונט אושר עד. הרשת שהחלה את דרכה במגזר החרדי, הצליחה בהדרגה, באמצעות מחירים זולים וגישה לא מתפשרת כלפי ספקים שמעלים מחירים עד כדי הורדתם מהמדפים, לפלס דרכה ללב הצרכן הישראלי. בכך, הדיחה את רמי לוי למקום הרביעי, לאחר שבמשך שנים התייצב בשלישייה הפותחת של הקטגוריה.

מדובר בהפתעה. במשך שנים רמי לוי מיתג את עצמו כ"מלך הדיסקאונט", אבל כנראה שיוקר המחיה הגואה, ואולי גם האשמות על יבוא עגבניות מטורקיה בתחילת המלחמה, הוציאו אותו מחוץ לשלישייה הפותחת. יתרה מכך, בדירוג הכללי, רמי לוי נדחק למקום ה־121, לאחר שבשנה שעברה הגיע למקום ה־62.

קרפור מדשדשת, חצי חינם מתחזקת

הפתעה נוספת הגיעה מצד הרשת הצרפתית שעשתה עלייה בשנה שעברה - קרפור. היינו חושבים שאחרי למעלה משנה של פעילות, השקה עתירת יחסי ציבור של 90 סניפים, הרשת שהבטיחה מהפכה בניחוח בינלאומי תגיע למיקום גבוה יותר. עם זאת, היא נשארה סטטית, במקום 12 בקטגוריה, כמו בשנה שעברה, ובמקום 239 במדד כולו, מאחורי חצי חינם, טיב טעם, יוחננוף, ויקטורי ואלונית.

ואם כבר הזכרנו את חצי חינם - השנה הרשת קפצה ועקפה לא מעט מתחרות גדולות, רעשניות ומוכרות, והגיעה למקום השישי בקטגוריה, ולמקום 148 בדירוג הכללי, מתחת לענקיות כמו שופרסל, רמי לוי ו־yellow.

סאלח דבאח ובניו מתרחבת לחו"ל

השנה, לראשונה, נכנסו רשתות חדשות למדד, ביניהן סאלח דבאח ובניו, קינג סטור וקשת טעמים. אך לא הצליחו להתברג במאייה הפותחת. רשת הסופרמרקטים קינג סטור, הפועלת בעיקר בחברה הערבית, הודיעה בשנה שעברה על התרחבות לאזור גוש דן, בהשקעה של 100 מיליון שקל. ברשת, שמונה כ־25 סניפים, נמכרים מותגים מוכרים לצד מוצרים של ספקים ויבואנים קטנים מהחברה הערבית.

לרשת הסופרמרקטים סאלח דבאח ובניו יש רק ארבעה סניפים בארץ, אבל היא מושכת לא פחות תשומת לב מהענקיות שברשתות: בקיץ האחרון הודיעה על התרחבות לחו"ל, ובמרץ השנה הודיעה על הקמת תת־רשת שכונתית במרכזי הערים שתיקרא "דבאח city" בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

לאחר ה־7 באוקטובר, הרשת נקלעה לסערה ציבורית: בימים הראשונים של מלחמת חרבות ברזל הופץ ברשתות החברתיות צילום מסך מזויף, שבו כתב לכאורה עובד הרשת פוסט מעורר מחלוקת, שזכה ללמעלה מ־20 אלף שיתופים. בית המשפט קבע כי על מפיצי הפוסט לפצות את הרשת בסכום של 15 אלף שקל כל אחד, ולפרסם התנצלות פומבית.

את הקטגוריה סוגרות סופר יודה וסבן אילבן, שנכנסה גם היא בסערה לישראל בשנה שעברה, אבל לאחרונה נרכשה מידי אלקטרה צריכה על ידי סבן אקספרס תמורת סכום מצחיק של 3.4 ­מיליון שקל.