מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה • בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי
סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

סיגל שפירא, מנכ"לית הבנק השוויצרי יוליוס בר בישראל, פרסה בכנס החברות המשפחתיות של גלובס את האסטרטגיות של עסקים משפחתיים ומעבר בין דורות. בשיחה עם חזי שטרנליכט, כתב שוק ההון בגלובס, היא תיארה את המאפיינים והשיטות של עסקים משפחתיים גדולים ומשפחות עושר בבואם להתמודד עם העולם המשתנה.

"כשמתכננים להקים עסק משפחתי, כדאי להסתכל קדימה לדורות הבאים"
אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון" 

השיחה התחילה בשאלה לקהל: האם תיאבון הסיכון של הדור הבא בעסק משפחתי הוא גבוה יותר, דומה או קטן יותר מדור המייסדים? רוב הקהל בכנס הצביע חד משמעית שהתיאבון גבוה יותר, וזו אכן הייתה התשובה הנכונה. "גם התשובות מהקהל העידו שאנשים מוכנים לקחת סיכון, לא בחרו באפשרות האמצעית", אמרה שפירא. "אכן, גילינו ביוליוס בר שהדור הבא לוקח יותר סיכונים מדור המייסדים או הדור שמעליו. יש כמה סיבות, אבל בראש ובראשונה דור ההמשך רוצה להטביע חותם ולהנכיח את עצמו. יש מורשת מדור המייסדים, ואיתה הנכיח את הערכים של עצמו".

הצ'יינג' שהפך לבנק

למעשה, בנוסף לליווי עסקים משפחתיים, הבנק עצמו התחיל כעסק משפחתי. "יוליוס בר היה יהודי מציריך, שפתח צ'יינג' בעיר ב-1890, והעסק שגשג. זו דוגמה לדור מייסדים חזק. גם הדור השני היה מאוד מעורב, וחי לאור הערכים של הדור המייסד. הם גרו בסמיכות ולא הייתה כל כך הפרדה בין המשפחה לעסק. החברה המשיכה לצמוח ולהתפתח, ואז נכנס הדור השלישי".

אלא שכאן, הסיפור שונה לחלוטין: "זו משפחה יהודית ברוכת-ילדים, והמשפחה צומחת מהר אפילו יותר מהעסק. יש כבר שלושה ענפים משפחתיים, והדור הצעיר יוצא לחו"ל. נושא המנגנונים מאפיין את הדור השלישי, כי אין דרך להתנהל בקבוצה כזאת מלבד בעקרונות מסודרים: מי מנהל ומי לא, מה קורה עם בני זוג, איך מורישים ואיך פותרים סכסוכים. בשלב הזה החברה מונפקת בבורסה השוויצרית, ועדיין המשפחה מחזיקה בגרעין השליטה. בדור הרביעי, יש כבר 130 חברי משפחה פעילים משלושה דורות שונים בניהול העסק. זה כבר לא בהכרח קל להתמודדות".

בשלב זה, העסק המשפחתי נאלץ לעבור שינוי ולשכור את שירותיו של יועץ מקצועי: "הוא מבלה איתם תקופה משמעותית", סיפרה שפירא, "מראיין את ענפי המשפחה, מנתח תרחישים ומביא את הממצאים. הם מצביעים, ומקבלים את ההחלטה הדרמטית למכור את גרעין השליטה של המשפחה בבנק. אך ההחלטה העקרונית היא שהמשפחה נשארת מעורבת ונוכחת בנושאי הליבה, וכך זה עד היום. בדיעבד, ההחלטה לצמצם את השליטה הוכיחה את עצמה כנכונה, ואפשרה לבנק לעשות קפיצות צמיחה שלא היו אפשריות אם המשפחה הייתה ממשיכה להחזיק בשליטה".

מה חשוב לדור ההמשך?

מעבר לניסיון האישי, יוליוס בר כבנק מוציא את "דוח הברומטר המשפחתי" ומלווה משפחות עושר - שמהן נצבר מידע. שפירא מספרת שעל פי הדוח, דור ההמשך נכנס לעסק המשפחתי בערך בין גיל 26 ל-35 "הם מעורבים בהליכים והחלטות בעסק המשפחתי, נחשפים ליועצים המקצועיים ומשתתפים בשיח המקצועי. הם עושים את ההשקעה הכספית הראשונה, בסכומים של בין רבע מיליון לשני מיליון דולר, בחסות וליווי המשפחה. הם יכולים לטעות בזה, אבל זה סוג של פיילוט והשארת חותם".

נושא נוסף שלעיתים מאתגר לעסקים משפחתיים ועסקים ככלל, הוא התמודדות עם האתגרים המהירים של היום: "העולם שלנו מהיר, מסוכן, מורכב ועתיר מידע", אמרה שפירא. "הציפיות הן לעדכונים בזמן אמת של מידע זמין ואמין. המיידיות קריטית. לדור ההמשך גם חשוב שתהיה שקיפות לגבי העלויות, לדעת על מה משלמים ושזה הגיוני ותחרותי. בנוסף, חשוב להם מוניטין ושם טוב, הם מבינים כמה משנה ביקורת או הסתבכות בפרשה".

אחת השאלות המאתגרות ביותר היא השתלבות דור ההמשך: "הפסיכולוגיה פה משמעותית, בטח כשמחברים עסק ומשפחה. יש המון נתונים רכים, וזה נכון ביום יום שאנחנו פוגשים מול משפחות עושר", הסבירה שפירא.

אז איך עושים זאת? "יש שלושה מישורים: הראשון הוא מעורבות ישירה בעסק, רצוי כמה שיותר מוקדם. ללמוד ולהתחנך, להיות נוכח בחדר. דבר שני, השכלה. הדור הצעיר יוצא ללימודים בחו"ל, רוכש השכלה משובחת ומחזיר אותה פנימה. דבר שלישי, אנחנו ביוליוס בר מנהלים תוכנית בשם Young partners, שבה לומדים את עולם ההשקעות ויכולים לדבר בצורה חופשית יותר על דברים שאולי קשה לדבר עליהם בתוך המשפחה".

עניין נוסף שמטריד עסקים משפחתיים, וכנראה גם עסקים ככלל, הוא הסיכונים הגיאו-פוליטיים: "הם נוגעים לכל עסק משפחתי עם אלמנט של גלובליזציה. זה דורש פיזור השקעות, לפעמים הימנעות ממקומות מסוכנים, גם להשאת תשואה וגם לשמירה על ההון".

מאפיין נוסף של עסקים משפחתיים, שמאפשר להתמודד עם סיכונים, הוא השקעה ישירה בחברות פרטיות, בסטארטאפים ובנדל"ן. "עסקים משפחתיים מרגישים שבגלל שהיו חברה קטנה, יש להם יתרון יחסי לזהות חברות צעירות עם פוטנציאל צמיחה", לפי שפירא.

גילוי מלא: הכנס בחסות -GAC ,KPMG, LGA, מיתר עו״ד, יוליוס בר וגינסבורג ושות'