הפיתוח הישראלי שמאפשר ללוחמים לשלוף רימונים מהר יותר

בחברת ACS פיתחו פאוץ' עשוי מפולימר קשיח שלדבריהם מגן חיצונית על רימון ובטוח יותר בנשיאה • אחרי פיילוט מוצלח ושימוש ביחידות עלית בעולם, בצה"ל הוחלט לרכוש כ–50 אלף פריטים • ישראל מתגייסת

טריגר פאוץ'. קיצור זמנים שיכול לחסוך חיים / צילום: ACS
טריגר פאוץ'. קיצור זמנים שיכול לחסוך חיים / צילום: ACS

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז פרוץ המלחמה פועל צה"ל לשדרוג יכולות הלוחמים, וכחלק מכך נרכשו גם כ־50 אלף יחידות "טריגר פאוץ'" (פאוץ' גינסברג) בעלות של מיליוני שקלים. מדובר בפטנט כחול־לבן של בעלי חברת ACS, ניר שאול וניר גלבוע, שמאפשר ללוחם בשדה הקרב לפעול בצורה מהירה ובטוחה כאשר הוא נדרש לשלוף רימונים. 

ישראל מתגייסת | כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע
ישראל מתגייסת | הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה
ישראל מתגייסת | האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

המוצר עשוי מפולימר קשיח, שמגן על הרימון חיצונית (על המנוף והפיוז) ובטוח יותר בנשיאה. בשדה הקרב, הלוחם שצריך לשלוף את הרימון מבטל את אבטחת הפאוץ' בעזרת הורדת הנצרה ולחיצה על שני לחצנים. בדרך זו מתאפשר לו לשלוף מהר את הרימון, כך שכף ידו עוטפת את מנוף הרימון והוא מוכן להשלכה אל עבר האויב. קיצור הזמנים הזה, בן שניות ספורות, עשוי להיות ההבדל בין חיים למוות.

עד עתה, השימוש במוצר היה בהיקף קטן יחסית בצה"ל, וההצלחה הביאה להחלטה להרחיב את השימוש.

מה שטוב לדלתא פורס

פאוץ' גינסברג נקרא על שמו של הקצין הראשון שהכניס את הפאוצ'ים לצה"ל, סא"ל אלי גינסברג ז"ל - שגם היה זה שפיתח את המונח "זמינות אפס", שנוגע לצורך בתגובה מהירה במיוחד של הלוחם. גינסברג שימש כקצין לוחם בשייטת 13, ופיקד בין השנים 2023-2020 על היחידה ללוחמה בטרור (לוט"ר). ב־7 באוקטובר הוא היה בחופשת שחרור, אך כשנודע לו על מתקפת חמאס קפץ לדרום, ונפל בקרב על הגנת בארי.

עוד בטרם הרכש הנרחב של הפאוצ'ים לצה"ל, פאוץ' גינסברג נמכר ליחידות העילית המובילות בעולם, כמו דלתא פורס וריינג'רס בארה"ב, GIGN בצרפת, יחידה מיוחדת בסינגפור ויחידה בריטית. "לאחר שפאוץ' גינסברג הוכיח את עצמו בצבאות המובילים בעולם ובכמה יחידות עילית בישראל, אני גאה בכך שהוא יעמוד לרשותם של כלל לוחמי צה"ל", אומר גלבוע.

שאול, ששירת לפני כ־30 שנה כקצין בימ"מ ונפצע, הוסיף כי "בשנת 1992 לא הצלחתי לתפעל רימון בשל פציעה מקליע ביד והיום, אחרי 30 שנה, אני סוגר מעגל כשפאוץ' טריגר מאפשר זאת תוך קיצור זמנים".

הבחירה ברכישת טריגר פאוץ' במיליוני שקלים מהווה דוגמה אחת מבין רבות להשקעה הנרחבת של משרד הביטחון בתוצרת ביטחונית כחול־לבן מתחילת המלחמה.

כפי שנחשף בגלובס, מינהל הרכש השקיע בעקבות הנחיית מנכ"ל המשרד, האלוף במיל' אייל זמיר, כ־30 מיליארד שקל בשמונת החודשים הראשונים של המלחמה. זהו סכום ששווה לרוב להיקף הרכש השנתי של מינהל הרכש, כאשר יותר ממחציתו הופנה לציוד ביטחוני, תחמושת ונשק.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

G City וסביון

במטרה לחזק את עסקי הצפון, ביום חמישי הקרוב (בתאריך ה-11.7) ייערך במתחם G סביון פסטיבל בירה, שבמסגרתו יוצעו למשתתפים עמדות בירה ואוכל ממבשלות ועסקים מהצפון שנפגעו בצל המלחמה. המהלך מתקיים בשיתוף המועצה המקומית סביון.

באירוע תהיה גם עמדה של "בירה תומר", לזכרו של הלוחם תומר נגר ז"ל שניהל לבדו קרב בלימה מול עשרות מחבלים בכיסופים ב-7 באוקטובר. אביו של תומר חבר למבשלת שריגים, הנמצאת בהר טוב בבית שמש, ויחד יצרו בירה על שם הבן.

האירוע יתקיים במתחם G סביון ב-11.7 החל מ-18:00

עוגן

ענף החקלאות נפגע כידוע קשות מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בעוגן, גוף אשראי חברתי הפועל ללא מטרות רווח, גייסו לאחרונה כ-33 מיליון שקל לטובת מתן הלוואות מסובסדות לחקלאים.

תוכנית הסיוע לחקלאים כוללת שני מסלולי הלוואות לחקלאים: סיוע מיידי וסיוע לטווח הארוך. מסלול הסיוע המיידי, שפועל בשיתוף עם ארגון לקט ישראל, מציע הלוואות מסובסדות לחקלאים עצמאים עם פעילות בקנה מידה קטן יחסית, המתמודדים עם בעיות תזרים מזומנים.

מסלול הסיוע לטווח הארוך מאפשר לחקלאים לקבל אשראי בהיקפים גדולים יותר, בעיקר לצורך השקעה בשיקום ובפיתוח המשקים שלהם. במסגרת זו יכול כל חקלאי שנפגע לקבל מעוגן הלוואה של עד מיליון שקל בפריסה ל-10 שנים. בתוכנית של עוגן לחקלאים שותפים גם SparkIL (הסוכנות היהודית), השומר החדש ומכון וולקני.

הקרנות של עוגן מתבססות על מודל מימון המשלב תרומות ממקורות פילנתרופיים, גיוס הון ממכירת איגרות חוב ופיקדונות למשקיעים, יחד עם קווי אשראי בנקאיים. לדברי המנכ"ל, שגיא בלשה, "אנו שואפים לא רק להקל על הנטל הכלכלי המוטל על כתפי החקלאים, אלא גם להעצים את יכולתם להמשיך לתרום לחוסן החקלאי ולביטחון התזונתי של ישראל".

מגדילים, מבנים, תדהר ואצטדיון סמי עופר

במסגרת כנס ארצי לנדל"ן מטעם אתר מגדילים, שיתקיים באצטדיון סמי עופר בחיפה, תוצג התערוכה "עזה ב-50 מ"מ" - צילומי חיילים מהחזית של הצלם מיכה בריקמן.

לוחמים אחרי סריקת מבנה ברצועת עזה, צילום מהתערוכה ''עזה ב־50 מ''מ'' / צילום: מיכה בריקמן
 לוחמים אחרי סריקת מבנה ברצועת עזה, צילום מהתערוכה ''עזה ב־50 מ''מ'' / צילום: מיכה בריקמן

בריקמן הוא מתעד קרבי המשרת במילואים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. במהלך החודשים האחרונים צילם אלפי תמונות של חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים, בחזית הדרומית בעוטף ובעזה. "להרבה אנשים קשה היום להשתתף באירועים מקצועיים בלי החיבור למה שקורה בחזית, ואני מאמין שהתערוכה תיתן את המקום הנכון להזדהות של המשתתפים עם צה"ל וחייליו", אומר בריקמן.

את התערוכה אצרה בהתנדבות יפעת אשכנזי, אוצרת מוזיאון העיר חיפה, ואבישי דותן, מסטודיו דותן לידז'י, יתרום את העבודות למיתוג ועיצוב החלל. חברות הבנייה מבנים ותדהר נתנו חסות, ומימנו את עלויות ההפקה וההקמה.

תיעוד חטופים

ברקע חידוש המשא־ומתן לעסקת חטופים, ותשעה חודשים לאחר השבת השחורה, מושק Remember - פרויקט הסברה בינלאומי בשיתוף חטופים ששוחררו, תוך שימוש ב-AI.

צילום מסך מתוך סרטון איתן יהלומי / צילום: אתר הפרויקט: www.remember-il.co.il
 צילום מסך מתוך סרטון איתן יהלומי / צילום: אתר הפרויקט: www.remember-il.co.il

הפרויקט נועד לחשוף את העולם לתקופת השבי הקשה שעברה על החטופים, והוא מדמה בצורה ויזואלית את העדויות. בסרטון הראשון מתוארת עדותם של אלה אלייקים בת ה-8 ואיתן יהלומי בן ה-12 ששרדו את השבי. סרטונים נוספים צפויים להתפרסם מדי מספר ימים.

יוצר הפרויקט הוא עופר רוזנבאום מקבוצת רוזנבאום תקשורת. לדבריו, "הפרויקט הושק כדי להעביר מסר חד וברור לכל מנהגי העולם, כולל המנהיגים שלנו בישראל, מה המשמעות של קריסת המשא־ומתן".