המדינה שמחזיקה מיליארדים בביטקוין והחשש בתעשייה

סוחרי ביטקוין בעולם הבחינו בתנועות חריגות במסחר במטבע הקריפטו • עקבות המסחר הובילו לכתובת לא שגרתית: המשטרה הפלילית של גרמניה • איך הגיעו כ-50 אלף מטבעות ביטקוין לידי הרשויות במדינת המחוז סקסוניה, ומדוע מומחים חוששים מהמשך ניהול המטמון?

ביטקוין. מה מוביל לירידת הערך? / צילום: Shutterstock
ביטקוין. מה מוביל לירידת הערך? / צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים שמו לב סוחרי הביטקוין לתנועות חריגות במסחר במטבע הקריפטוגרפי. גוף הרשום כ"משטרה הפלילית של גרמניה" (BKA) העביר החל מה-19 ביוני אלפי מטבעות ביטקוין לפלטפורמות המנהלות את הסחר, בשווי מצטבר של קרוב לחצי מיליארד דולר. במהרה התברר כי מדובר רק ב"קצה הקרחון" של מטמון המחזיק קרוב ל-50 אלף מטבעות ביטקוין, בשווי של יותר מ-2.5 מיליארד דולר נכון לעכשיו, שהרשויות במדינת המחוז סקסוניה בגרמניה מנסות "להיפטר" ממנו.

החשש של הפעילים בשוק, לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית בימים האחרונים, הוא שהמשטרה הגרמנית מציפה את השוק, ותורמת בין היתר לירידת הערך החדה של הביטקוין בשבועות האחרונים.

WSJ | עוד לא נולד מנהל הקרנות שיכול לנצח את השוק של היום. אלו הסיבות המרכזיות
ניתוח | טסלה הייתה "הכבשה השחורה" של וול סטריט. עכשיו היא עושה קאמבק

בחיפוש אחרי הסברים לירידת הערך של הביטקוין, רבים בשוק האשימו את המכירה הגרמנית - ובמיוחד את הכוונה להמשיך ולמכור במהירות ובזריזות את המטבע. אחרים טענו כי היקף המכירות נמוך מדי מכדי להשפיע על השער, וכי ישנם גורמים אחרים.

בכל מקרה, עובדה שהתבררה בשבועות האחרונים היא כי מדינת המחוז סקסוניה אכן מחזיקה בעשרות אלפי מטבעות ביטקוין. אלו התגלגלו לידיה כחלק מחקירה נגד מפעילי אתר סטרימינג בשם Movie2k.to. האתר נסגר כבר ב-2013, אך רק בשנה שעברה הצליחו הרשויות הגרמניות לשים את ידיהם על שני המפעילים והמייסדים שלו, גרמני ופולני. אחד מהם, לפי הדיווחים, הסכים להעביר כחלק מעסקה שתכלול את שחרורו את כל האחזקות שלו בביטקוין, כ-50 אלף מטבעות. לדבריו, את הכסף שקיבל מהכנסות האתר אז השקיע מוקדם בביטקוין, וכעת הערך "התפוצץ" לשווי של יותר מ-2.25 מיליארד דולר.

"פעילות חובבנית"

מאז אמצע יוני, המשטרה הגרמנית ביצעה כמה העברות של אחזקות במטבע, ופעילים בשוק הצליחו לאתר כ-38,826 מטבעות בארנקים המשויכים אליה. ההעברות הללו, לפי כמה מומחים שהתראיינו לתקשורת הגרמנית, תרמו לירידת הערך שחווה המטבע באחרונה.

מומחה קריפטו גרמני בשם רומן רהר, שהתראיין לאתר החדשות הפיננסיות הגרמני "Finanzen" אמר כי הרשויות בגרמניה פועלות "בחובבנות" משום שהן מוכרות כמויות גדולות של המטבע בבת-אחת, ואפילו עשו זאת ב-4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, שבו היקף המסחר נמוך וההשפעה של מכירה על מחיר אמורה להיות גדולה.

אבל לדבריו, ולדברי מומחים אחרים, ישנה גם דינמיקה אחרת שמשפיעה על השוק ומורידה את מחיר המטבע: הליך כינוס הנכסים של פלטפורמת הסחר הענקית MT. Gox, שמתרחש החודש. מדובר בבורסת קריפטו יפנית שהוקמה בתחילת העשור הקודם והפכה במהרה לאחת הגדולות בעולם, אם לא הגדולה שבהן.

אלא שב-2014 היא נפרצה ונגנב ממנה מספר עצום של מטבעות ביטקוין - 940 אלף. מאז היא לא הצליחה להתאושש ונכנסה להליך של פשיטת רגל. נושים רבים דרשו את כספם בחזרה, וכעת החל תהליך הפיצוי של חלקם. לפי הערכות, ביטקוין בשווי שלושה מיליארד אירו כבר הועבר על ידי כינוס הנכסים שלה החברה.

לפי הדיווחים בארה"ב, במהלך יולי יועברו למשקיעים מטבעות ותשלומים בשווי של תשעה מיליארד דולר, כפיצוי חלקי על האחזקות בפלטפורמה שקרסה, דרך פלטפורמות סחר קיימות. חלקם, כולל גופים מוסדיים ברחבי העולם, צפויים להמיר את המטבעות לדולרים בטווח הזמן המיידי, מה שצפוי להשפיע על השער של המטבע הקריפטוגרפי. סכום עצום זה, לדבריהם, הוא שמוריד את ערך המטבע וצפוי להמשיך לעשות זאת בשבועות הקרובים.

בכל מקרה, בגרמניה מדווחים בעניין רב על המעורבות הממשלתית המפתיעה בעסקי הביטקוין. היו שהמליצו למדינה לשכור מומחים שימקסמו את ערך המכירה, בעוד חברת פרלמנט הפעילה בתחום הציעה לממשלה לשמור על האחזקות מתוך ציפייה כי ערך המטבע יעלה.

ג'ואנה קוטר, חברה בונדסטאג עצמאית, כתבה כי הצעדים האחרונים "אינם הגיוניים או רווחיים בעבור המדינה". הממשלה או המשטרה לא הגיבו עד כה לדיווחים על מכירות ביטקוין. היו גם מי שהציעו בתקשורת הגרמנית ביממות האחרונות להשתמש בהכנסות ממכירת הביטקוין, לכאורה, כדי לפצות את בעלי הזכויות על הסרטים ששודרו באופן לא חוקי על הפלטפורמה האינטרנטית.