חברת פרטנר הודיעה השבוע על הסכם מיוחד שלה עם חברת הטלוויזיה yes, שבמסגרתו תציע פרטנר תכנים הנמצאים בשירות של yes. האישור צריך עוד לעבור את אישורי הרגולטור, אך לפי התוכנית של השתיים, אם הדברים יתנהלו כפי שהם אמורים, פרטנר תעלה עם ממשק חדש ועם התוכן של חברת yes. מה המשמעויות על התחרות בשוק, מה לוחות הזמנים, מה מרוויחה כל חברה, ומי המפסידה הגדולה? גלובס עושה סדר.
● לא עוצר במלחמה: קרעי גייס משרד יחסי ציבור לקידום הרפורמה בשוק התקשורת
● בדיקה טכנולוגית | אחד הסטרימרים הטובים בשוק שייך לחברה המפתיעה הזאת
מה למעשה הכריזו החברות?
בפרטנר הודיעו כי בחודשים הקרובים, הלקוחות ישודרגו לאפליקציה חדשנית, עם עיצוב וממשק מתקדמים יותר - ובשורה אמיתית בתוכן. בפרטנר חתמו על הסכם עם חברת yes, שבמסגרתו yes תפתח עבור פרטנר TV את חבילת התוכן של שירות +Sting של yes, והממשק והמיתוג יותאמו באופן מלא לפרטנר.
בפרטנר אומרים כי כלל הלקוחות ישודרגו למערכת החדשה, ללא שינוי במחיר החודשי הקיים וללא כל צורך בפעולה מצד הלקוחות. משמע, המחיר עדיין יתחיל מ־69 שקל בחודש עבור הצרכנים שמשלמים רק על האפליקציה, וגבוה יותר אם כלולים גם ממירים.
המהלך, שעליו חתום אבי גבאי, מנכ"ל פרטנר, הוא חלק מהאסטרטגיה של החברה לשדרוג מערכי השירות שלה - סלולר, סיבים וטלוויזיה. בחברה אמרו שפרטנר תודיע ללקוחות ולציבור רק לאחר קבלת האישורים וסיום ההיערכות הטכנולוגית.
גורמים בשוק הסבירו כי "טלוויזיה זו צרה צרורה לסלקום ולפרטנר, כי לפתח את האפליקציה זה כמה מאות אלפי שקלים, אבל זה לא הסיפור. החלק היקר שם זה התוכן, הרכש, השותפויות. פרטנר אף פעם לא רצו להשקיע בזה. לכן יצרו פה מותג ביניים, בין לואו קוסט כמו סטינג ובין יוקרתי ועשיר יותר כמו yes פלוס - מה שיכול להתאים לקהל היעד של פרטנר". בשוק מצביעים על כך שפרטנר מפסידה עשרות מיליוני שקלים בשנה מהפעילות בשוק הטלוויזיה.
גורם בכיר בשוק התקשורת מסביר לגלובס כי לפרטנר היה מאוד קשה להעביר את המנויים שלה לרווח, ובצל FreeTV, "היכולת להעלות מחירים כמעט לא ריאלית. לכן מהר מאוד הם הבינו שהביזנס המרכזי שלהם הוא הסיבים, והטלוויזיה היא כלי מוכר סיבים".
מה פרטנר מרוויחה?
עסקי הטלוויזיה של פרטנר לא היו במצב מזהיר כלל. מעבר לכך שהחברה לא סיפקה בשורה אמיתית ללקוח מבחינת התכנים שסיפקה (ובוודאי שהמהלך האמור מאותת עד כמה בחברה הבינו זאת), גורמים בשוק מסבירים לגלובס כי הסכם כזה שם את פרטנר בנקודה טובה יותר.
"אם פרטנר היום מפסידה, המהלך הזה יגרום לכך שהיא תפסיק להפסיד על הפעילות הזו, או אפילו תוכל להרוויח קצת", אמרו אותם גורמים לגלובס. "כיום הספקיות כולן לא רק מציעות טלוויזיה. זה לא מספיק. כל הלקוחות רוצים את הטריפל - טלוויזיה, סיבים/אינטרנט וסלולר. הלקוחות מחפשים את זה, ואם בפרטנר היו סוגרים את הפעילות הזו לגמרי, הם היו מאבדים כוח בשוק". לכן מהלך שכזה יכול להגדיר מחדש את הפעילות של פרטנר, ויכול אולי להתחיל להפוך את הרכיב הזה למשמעותי יותר עבורה.
האם זה מצמצם את התחרות בשוק?
לפי הדוחות הכספיים של החברות, לפרטנר יש 206 אלף מנויים בטלוויזיה, לסלקום יש 266 אלף מנויים, ול־yes יש 571 אלף מנויים בחבילות השונות. הוט ו־FreeTV לא מדווחות על מספר המנויים, אבל על־פי הערכות בשוק להוט יש כ־650 אלף לקוחות, ו־FreeTV עומדת על 100 אלף לקוחות.
גורם בכיר בשוק המדיה אומר לגלובס כי זה "דה־פקטו מיזוג בעסקי הטלוויזיה מצד פרטנר". אותו גורם מסביר כי "המהלך מהווה ויתור של ממש מצד פרטנר להתחרות בתחום הטלוויזיה, כי הטכנולוגיה היא גרוש ורבע - וההשקעה הגדולה ביותר היא בתוכן, וזה התוכן שמגיע עכשיו מ־yes. במילים אחרות, פרטנר למעשה אומרת שהתוכן שהיה עד עכשיו אצלה בפלטפורמה הוא פח אשפה, ולכן היא תושתת בעתיד על ספקית התוכן הגדולה בארץ, ואולי האיכותית ביותר".
אותו גורם מסביר כי "השוק קטן, והוא לא באמת יכול להכיל את כל השחקנים - yes, הוט, פרטנר, סלקום ו־FreeTV. השוק הזה לא רווחי, ולצרכן הממוצע ירד כעת הגיוון". הגורם אף מצביע על הלחץ של FreeTV. "יכול להיות שגם הלחץ שהמיזם הזה הביא השפיע משמעותית, וזה גרם לפאניקה אצל ספקיות ותיקות יותר, כמו פרטנר".
להבדיל מאלה הטוענים כי מהלך זה פוגע בתחרות בשוק, יש גורמים הטוענים לגלובס כי זה ההפך הוא הנכון. "היום פרטנר לא מהווה שחקן אמיתי בשוק הטלוויזיה - לא בתוכן, לא בממשק ולא בכלום. אם עכשיו המהלך הזה יקרה, כשיהיה מוצר בשוק, המעמד התחרותי של פרטנר דווקא יגדל. אם כיום המוצר לא משווק בכלל לצרכנים, והלקוחות פחות שומעים עליו, אחרי השדרוג החברה תוכל להגדיל ככה את התחרות בשוק".
בנוסף, לפי אותם גורמים, אותם לקוחות לא יבינו שזה מה שקורה מאחורי הקלעים; מבחינתם הם מקבלים את פרטנר ולא מוצר אחר, אז אין פה באמת צמצום של שחקן אחד.
גורם בכיר בשוק התקשורת הסביר כי בשוק יש קונסולידציה. "בכל העולם מדברים על זה מבחינת שוק הטלוויזיה. המון חברות פועלות בשוק הסטרימינג, וכולן הפסדיות או מתקשות. פתאום חזרנו לעולם של קונסולידציה, שמוכרים תוכן לנטפליקס ורואים הרבה יותר את הבאנדלים, את החבילות. המהלך של פרטנר מאוד הגיוני".
למעשה, בשוק מסתכלים כעת על חברת סלקום, שאולי תנסה לבצע מהלך דומה כמו פרטנר, רק עם הוט. לפי שעה החברות לא מאותתות שמהלך כזה מתוכנן, אבל גורמים בשוק מסבירים לגלובס כי הדבר עומד על הפרק. לדבריהם, "במצב כזה אנחנו חוזרים לדואופול. שתי חברות מרכזיות שמספקות את כל התוכן לשוק. על פניו, זה היה מצביע על העלאת מחירים אפשרית, כפי שהיה לפני שסלקום ופרטנר נכנסו לשוק בכלל. אבל למעשה, דווקא FreeTV נתפסת בתור מחוללת התחרות, שמציעה מחירים נמוכים יותר בשוק".
"לדעתי", מסביר אותו גורם, "זה מצמצם את התחרות בשוק. בסופו של דבר יש שני סוגי תחרות: מבוססת תוכן ומבוססת מחיר. פרטנר בשום שלב לא הייתה מחוללת תחרות בתוכן, אבל כן במחיר. פרטנר הובילה הורדת מחירים אגרסיבית. ולכן כרגע פרטנר במהלך שהופך אותה לשחקן מאוד מוגבל, כך שהיא כבר לא תהיה פרייס פייטר בשוק", אומר.
מה yes מרוויחה?
על־פי ההסכם, כך נכתב בדיווח לבורסה, yes תהיה זכאית לתשלום חודשי שמבוסס על כמות מנויי פרטנר בשירות. המשמעות היא שפרטנר תשלם על כל אחד מכ־200 אלף המשתמשים שלה סכום שנקבע מול yes, שלא דווח, ו־yes תוכל להכניס כמה מיליוני שקלים נוספים.
לצורך הדוגמה, נניח ש־69 השקלים שגובה פרטנר מהצרכן עוברים ישירות ל־yes. עבור 200 אלף המנויים, מדובר בהכנסה של כ־13 מיליון שקל ל־yes בחודש. המספר המדויק לא פורסם, אך על־פי הערכות בשוק, הסכום הוא אכן בסביבות מספר זה - פי 2.5 מסכום המינימום שעליו דווח.
בדיווח לבורסה נכתב כי התשלום ל־yes לא יפחת מסך של כ־5.3 מיליון שקל (בצירוף מע"מ) בתוספת הפרשי הצמדה לפי התנאים הקבועים. המשמעות היא שאם הלקוחות יחליטו לנטוש את פרטנר, והיא לא תוכל לספק על כל מנוי את מה שהיא צריכה, היא תיאלץ להשלים ל־5.3 מיליון שקל. עם זאת, גורמים בשוק מבהירים כי התרחיש הזה פחות סביר כרגע.
גורם בשוק מסביר לגלובס כי העסקה הזו מעולה, שכן "עלויות התוכן הן גבוהות במיוחד. עצם ההסדר הזה מוביל לכך שמחלקים את המחיר הגבוה על מספר גבוה יותר של משתמשים ופלטפורמות, ול־yes ולפרטנר זה משתלם במיוחד".
מהם לוחות הזמנים?
תקופת ההסכם בין שתי החברות היא חמש שנים ממועד ההשקה המסחרית, ופרטנר רשאית להאריך את תקופת ההסכם למשך שנה נוספת. על־פי ההודעה של פרטנר, מועד ההשקה המסחרית של השירות יהיה עד חצי שנה ממועד קבלת אישור רשות התחרות, או עד חלוף תשעה חודשים ממועד החתימה על ההסכם. תקופת מעבר המנויים צפויה לארוך כשלושה חודשים ממועד ההשקה.
עם זאת, לאחר שלוש שנים, פרטנר יכולה להודיע בהתראה של חצי שנה לפחות אם היא רוצה לסיים את ההסכם מכל סיבה שהיא. עוד נכתב בהסכם שבתום תקופת ההסכם החברה יכולה לשדר את התכנים לעוד שנה וחצי.
האם הרגולטורים צפויים להתערב?
בהודעות החברות נכתב כי השלמת ההסכם כפופה לאישור רשות התחרות. ברשות בוחנים את ההסכם, כדי לראות שאין פגיעה בשוק בצל ההסכם הזה. במובן הזה, מבחינת רשות התחרות, מי שמבקש לבצע הסדר כובל - צריך להגיש אישור לבית הדין לתחרות, כך לפי חוק התחרות. לפי החוק, הממונה על התחרות רשאית, לבקשת צד להסדר, לפטור אותו מהגשת בקשת אישור מבית הדין. בשל העובדה שפרטנר ו־yes מתחרות, והן מגבילות את עצמן מלהתחרות זו בזו בתחום השידורים, עליהן להגיש לבית הדין אישור, או לפנות לממונה לקבלת פטור מהגשת האישור.
הצדדים אכן פנו לרשות התחרות בנושא זה. הממונה על התחרות יכולה לאשר את המהלך, אבל היא יכולה גם להתנגד, או לאשר בכל מיני תנאים, שיכולים לצמצם פגיעה בתחרות.
בין השאלות שהממונה תיאלץ לשאול: האם יכולה להיות פגיעה בתחרות בתחום שידורי טלוויזיה, או פגיעה בתחרות בתחומים אחרים שהצדדים מתחרים בהם, למשל פריסת סיבים? האם ישנן השלכות לתחומים אחרים? גורמים הבקיאים בהגבלים עסקיים אומרים לגלובס כי "זו לא עסקה פשוטה ברמה התחרותית, יורד פה שחקן מהשוק".
מרשות התחרות נמסר לגלובס כי "בקשת הפטור הוגשה, והיא תיבחן".
עם זאת, צריך לומר כי הרגולטור האחראי על yes, מועצת הכבלים והלוויין, אינו מתכוון לבחון את העסקה הזו. הסיבה לכך נעוצה בהיעדר הסמכת הרגולטור על־ידי המחוקק בכל מה שקשור בשידור על גבי האינטרנט. בגלל שמדובר בפעילות של פרטנר ושל yes מצד סטינג על גבי האינטרנט (OTT), במועצת הכבלים והלוויין לא רואים את עצמם מוסמכים לגעת בעסקה כזו.
המשמעות הרחבה היא שמתבצע מהלך כה משמעותי בשוק, ולמעט רשות התחרות, שעוסקת בכך בצורה רחבה, אף רגולטור בתחום לא מתערב בנושא. יתרה מכך, גם במשרד התקשורת לא עסקו בנושא, ולפי שעה, עד לפניית גלובס, לא נראה כי מתוכננת בחינה או התערבות שכזו.
מי עלולה להיפגע?
גורמים בשוק מצביעים על הוט כמי שעשויה להפסיד מהמהלך המתוכנן. "המהלך מרחיב ל־yes עוד פוטנציאל של 200 אלף מנויי פרטנר שיכולים לעבור אליהם, וזה מול הוט, המתחרה הכי גדולה", מסביר גורם בכיר בשוק המדיה בישראל. אותם 200 אלף יכולים להצטרף ל־571 אלף לקוחות שכבר נמצאים ב־yes.