אחרי השיאים: האם שוק המניות היפני אטרקטיבי עבור המשקיע הישראלי?

מדד הניקיי היפני מציג ראלי שלא נראה כמותו כבר 35 שנה, ובדרך עוקף את המדדים המובילים בוול סטריט • האם מדובר בהזדמנות לפיזור בתיק ההשקעות ומה הסיכון שמאיים על המשך המגמה? • שאלת השבוע

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

אלרן מורגנשטרן, אנליסט מניות חו"ל במערך ייעוץ ההשקעות בבנק לאומי, עונה על שאלת השבוע 

אחרי שלושה וחצי עשורים של שפל, שוק המניות היפני חזר למשוך משקיעים מרחבי העולם. זאת לאחר שמדד הדגל, הניקיי 225, שב בשנה החולפת לרמות שלא נראו בבורסה של טוקיו מאז סוף שנות ה־80.

שאלת השבוע | במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?
שאלת השבוע | האם סקטור הביטחון העולמי מעניין להשקעה, ואיך נחשפים אליו?

ב־12 החודשים האחרונים הוא רשם תשואה של כ־30% ועקף את המדד האמריקאי המוביל S&P 500, שהניב 26.5%. יש לציין שמדובר בהתעניינות מאוחרת של המשקיעים, שכן אם מסתכלים על חמש השנים האחרונות, מדד הניקיי השיג תשואה של 93%, פער של 8% על המדד האמריקאי באותה התקופה (85%).

האם מדובר בהזדמנות שרלוונטית גם למשקיע הישראלי?

תחזיות טובות 

העשורים האבודים של כלכלת יפן התבטאו היטב בהשמדת ערך של כספי המשקיעים - שאיבדו את האמון. מדד הניקיי 225 נגע ברמת 38 אלף הנקודות בדצמבר 1989, לאחר שבשנות ה־80 פרחה בועת נדל"ן ביפן שהגיעה על רקע עוצמתה בתחום האלקטרוניקה ותעשיית הרכב.

בתוך קצת יותר מעשור, מסוף 1989 עד לחודש אפריל 2003, הוא צלל בשיעור של כמעט 80%. בין הסיבות היו הזדקנות והצטמצמות האוכלוסיה במדינה, משבר מתמשך סביב מחירי הנדל"ן, תרבות של תאגידים וחסכנות יתרה של הצרכנים.

האם השיאים החדשים במדד היפני הם הזדמנות? אלרן מורגנשטרן, אנליסט מניות חו"ל במערך ייעוץ ההשקעות בבנק לאומי מעריך שכן. לדבריו, "למרות העליות החדות שכבר היו במדד ומנגד האתגר בכך שצמיחת התוצר ביפן אפסית זה שנים, יש מקום לשלבו בתיק ההשקעות".

לדבריו, "יפן, על כל מגרעותיה, היא עדיין אחד משוקי המניות הגדולים בעולם במונחי שווי שוק ויש בה חברות רכב מרכזיות כמו טויוטה, מיצובישי, ניסאן, מאזדה וסוזוקי. בנוסף, כמחצית מהרובוטים בתהליכי ייצור בתעשיות שונות, מגיעים מארץ השמש העולה".

גם בבנקים וגופי השקעות מהגדולים בעולם מאמינים שהשוק היפני עוד צפוי לעלות השנה. המדד שכבר נגע בסוף מרץ ב־41 אלף נקודות נסוג מאז ל־38 אלף נקודות בחודש מאי, וחזר והתאושש בשבוע האחרון עד ל־41 אלף נקודות (מעט מעל השיא הקודם). בבנק אוף אמריקה האמינו במאי שהמדד יחזור ל־41 אלף נקודות עד סוף השנה, וזה קרה מוקדם מהצפוי. בסיטיבנק שוריים יותר וסברו שהוא יגיע ל־45 אלף נקודות השנה, עליה נוספת של 10% ביחס לרמתו כיום.

מורגנשטרן סבור שיש ארבע סיבות עיקריות לכדאיות ההשקעה ביפן. הראשונה היא שהחברות היפניות מוטות יצוא, ולכן "הן מושפעות במידה רבה יותר מהצמיחה הכלכלית העולמית מאשר מהצמיחה מבית".

מעבר לכך, החברות נהנות מהיחלשות הין היפני שצלל בקצת יותר מ־30% מול הדולר בשלוש השנים האחרונות, מה שמסייע לצמיחת הרווחים שלהן. התנהגות מטבע היא נושא הפכפך, אך כלכלנים רבים צופים שהמטבע היפני ימשיך להיחלש לעומת הדולר.

מורגנשטרן גם מעריך כי "לרפורמות שהחלה להתוות הרשות ניירות ערך היפנית מקום חשוב בהבראת החברות". מדובר בניסיונות לגרום לחברות להשתמש בכספים שצברו בקופת המזומנים. "במשך שנים החברות היפניות מתנהלות באופן שמרני ולא יעיל במדיניות הקצאת ההון, הן שמרו על יתרות מזומן גדולות, ללא שימוש מושכל בהן לצורכי השקעות", הוא מסביר. "בעקבות הרפורמה, בשנה האחרונה תאגידים רבים הכריזו על תוכניות רכישת מניות בהיקפים שלא נראו בעבר, ושיעור החברות שנסחרות במכפילי הון נמוכים ירד לכ־37%, לעומת יותר מ־50% לפני שנה".

בנוסף הוא מציין שהממשל מנסה לגרום לציבור להשקיע, וכך לתדלק את המשך העליות. "בכדי להמריץ את האזרחים היפנים לקחת חלק פעיל בשוק המניות, המדינה אפשרה לכל אזרח לפתוח חשבון השקעות פטור ממס עד סכום של 25 אלף דולרים. הדבר דחף את היפנים להתחיל להשקיע כשקצב ההשקעות מצוי במגמת עלייה".

בעיות מבניות

ולבסוף, השוק היפני זול לעומת האמריקאי, "תמחור החברות במונחי מכפיל רווח אינו גבוה ועומד על הממוצע ארוך הטווח כשבמקביל הוא משקף מחיר נמוך משמעותית בהשוואה לארה"ב. השקעה ביפן מהווה פיזור גיאוגרפי ומטבעי, אשר בפני עצמו הוא גורם חשוב בתיק ההשקעות. כהשקעה בעלת מאפייני ערך, ובפרט לטווח הארוך, מדובר באופציה ראויה". הדרך להיחשף למדד היא באמצעות תעודות סל שעוקבות אחריו ונסחרות בארץ ובחו"ל.

מנגד, הסיכון לשוק היפני לדברי מורגנשטרן הוא הקיפאון בצמיחה שנובע מהבעיות המבניות בכלכלה, כאשר "בינתיים הרשויות לא מוצאות פתרון".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם