מכירת וויז תייצר ארבעה מיליארדרים חדשים. ומה יקבלו 950 העובדים שלהם?

ארבעת המייסדים של וויז, שמחזיקים לפי ההערכה כ־9% בחברה כל אחד, צפויים לקבל כ־2.07 מיליארד דולר אם העסקה תצא לפועל • 950 העובדים ירוויחו מן העסקה באמצעות אופציות שהם מחזיקים

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב
מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

המרוויחים הגדולים ביותר מעסקת הרכישה ההיסטורית יהיו ארבעת המייסדים אסף רפפורט, עמי לוטבק, רועי רזניק וינון קוסטיקה, שמחזיקים לפי ההערכה כ־9% בחברה כל אחד. אם העסקה תצא לפועל, כל אחד מהם יקבל כ־2.07 מיליארד דולר לפני מס.

מאחורי עסקת העשור: ארבעה חברים שהכירו באוטובוס לבקו"ם והפכו ליזמים סדרתיים
אסף גלעד, פרשנות | הקסם של וויז, הפספוס של המדינה: הדרך לאקזיט הגדול בישראל
23 מיליארד דולר יהפכו את וויז לאקזיט הגדול בתולדות ישראל. את מי יעקפו בדרך?

הבאות ברשימת המרוויחות הן שתי קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה כבר בפברואר 2020, סכום של 21 מיליון דולר - סייברסטארטס הישראלית של המשקיע גילי רענן, וקרן סקויה - מהגדולות בעולם, שהיתה מהמשקיעות הראשונות בגוגל וסיסקו. לפי ההערכה, הן החזיקו במועד ההשקעה כ־10% ממניות החברה, ומכרו כמה מהן, אך הצליחו לשמר נתח גבוה יחסית שנע בין 8%־9%, זאת בתמורה להשקעות המשך בהיקף של מאות מיליוני דולרים כל אחת.

גם 950 העובדים ירוויחו מן העסקה באמצעות אופציות שהם מחזיקים, בשיעור מוערך של כ־10% מהחברה. רבע מתוכם מועסקים במשרדי החברה במגדל עזריאלי שרונה בתל אביב.

לפי ההערכה, כלל שיעור בעלי המניות הישראלים: המייסדים, 250 העובדים, והקרנות סייברסטארטס וסרקה (Cerca) מחזיקים כ־45% ממניות החברה, והם יהיו צינור ההכנסות העיקרי ממסים. שאר המשקיעים - קרנות הון סיכון זרות - פטורות במידה רבה ממס, למעט הנציגים שלהם בישראל שמשלמים מס רווחי הון על דמי ההצלחה. בניגוד לחברות ישראליות שנרכשות, רשות המסים תתקשה לגבות מס על הקניין הרוחני שנמצא רובו ככולו בארה"ב תחת חברה אמריקאית בשם Wiz Inc. עם זאת, היא תוכל להוציא שומה מיוחדת בשל העובדה שרבים מרכיבי הקניין הרוחני פותחו בישראל, אך הדבר לא יהיה פשוט עבורה וברור כי מדובר בהפסד מס למדינת ישראל. לפני כעשור התברר כי רוב תקבולי המסים מרכישת יישום הניווט ווייז (Waze) הגיעו מהעברת הקניין הרוחני מישראל לארה"ב, שהכניסו לרשות המסים 800 מיליון שקל. רווח ההון ממכירת החברה הניב בסך הכל 500 מיליון שקל.

מרוויחים נוספים שהשקיעו גם הם מוקדם יחסית הם מייסדי ארמיס, יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, שהשתתפו בסיבוב הסיד של החברה וגם בסיבוב השני בהיקף של 100 מיליון דולר יחד עם אינסייט פרטנרס, אינדקס ונצ'רס והקרן סרקה כמשקיעות חדשות.