טסלה על הכוונת: החשמליות שבדרך לישראל ובמחירים לא רעים בכלל

בתחילת 2025, יסתיים מתווה הטבות המס לרכב חשמלי ומשרד האוצר לא ממהר להציג מתווה חלופי • היבואנים מצידם לא יושבים בחיבוק ידיים, ובחודשים הקרובים צפוי כאן לנחות כאן מבול של דגמים חשמליים חדשים, רובם בטווח המחירים המבוקש של 150–300 אלף שקל • השבוע בענף הרכב

MG S5 / צילום: יח''צ
MG S5 / צילום: יח''צ

בעוד כחמישה חודשים (שלושה חודשים נטו, בניכוי חופשות החגים) עתיד לפוג תוקף מתווה הטבות המס לרכב חשמלי, ובהיעדר החלטה אחרת בנושא הן יתבטלו.

אבל למרות שזהו שינוי רוחבי ומשמעותי בשוק הרכב, שיש לו השפעה על החלטות יבוא ועל רכישות רכב במיליארדי שקלים, לאוצר לא אצה הדרך להציג מתווה חלופי.

היבואנים, בכל אופן, לא מחכים שהאוצר יתעורר, ובחודשים הקרובים ינחת כאן צונאמי של דגמים חשמליים חדשים, רובם מתוצרת סין ורובם מפלח הקרוס-אובר החשמליים, בטווח המחיר של 300-150 אלף שקל, שהוא המבוקש ביותר בשוק. להלן מדגם חלקי.

זיקר 7X: מציב את טסלה על הכוונת, עם נוכחות ישראלית מפתיעה

המותג Zeekr פוצל השנה מתוך הקבוצה האם הסינית שלו Geely, והונפק בוול סטריט לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר.

כדי להצדיק את השווי נערכת החברה להשקת גל של דגמים גלובליים חדשים והחשוב מביניהם עבורנו, בטווח הקצר, הוא הקרוס-אובר החדש 7X, שגם הוא לוטש עיניים לפלח הגדול והתחרותי של טסלה Y ושות', ושצפוי להגיע אלינו במחצית הראשונה של שנת 2025.

zeekr / צילום: יח''צ
 zeekr / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב 4.82 מ', רוחבו 1.93 מ', גובהו 1.66 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים מכובד באורך 2.92 מ'. דגם הבסיס מצויד (בסין) במנוע אחורי בהספק 280 כ"ס ובסוללה של 75 קילוואט שעה, כאשר דגם הביניים מצויד בשני מנועים בהספק 416 כ"ס ובסוללה רצינית של 100 קילוואט-שעה. כמקובל אצל המותג יהיה גם דגם ביצועים עם לא פחות מ-637 כ"ס, גם הוא עם סוללה של 100 קילוואט-שעה. הטווחים טרם פורסמו. חלק מהגרסאות יצוידו במתלי אוויר ובמערכת "סופר-ויז'ן" אוטונומית של מובילאיי עם מצלמות ולייזרים.

בסין הרכב נחשף עד כה רק בתמונות אולם רכב ראשון כבר נמצא פיזית בארץ לצורך בחינה ופיתוח.

המחירים המשוערים בסין צפויים לנוע בין כ-33 ל-48 אלף דולר ובישראל אפשר אולי לתרגם אותם ל-250 אלף ועד מעל ל-300 אלף שקל בכפוף לרמת המיסוי ב-2025.

דונגפנג VOYAH Zhiyin: מותג הפרימיום מתקרב לכיס

המותג VOYAH מבית דונפנג זכה להצלחת מכירות מכובדת בפלח היוקרה בישראל אבל כעת הוא נערך לכניסה לפלח הרבה יותר רחב ונגיש, שבו נמצאת גם טסלה Y.

הנציג הראשון שלו בפלח הוא קרוס-אובר מודרני ונאה, שעתיד להיות מיוצר במפעל הסיני המשותף לדונגפנג ולניסאן, שבו מיוצרת גם ניסאן ARYA החשמלית, שחולקת איתו רכיבים. בסין הוא קרוי Zhiyin (מושג רוחני מעולם המוזיקה) ושמו באירופה טרם פורסם. אלינו הוא צפוי להגיע לקראת סוף 2024.

Dongfeng / צילום: יח''צ
 Dongfeng / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב 4.72 מ', רוחבו 1.9 מ', גובהו 1.63 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. דגם הבסיס יצויד במנוע בודד בהספק 280 כ"ס ואילו הדגם כפול המנועים ייצר 523 כ"ס.

מפרטי הסוללות המלאים טרם נחשפו אבל הדגם הבכיר יצויד בסוללה בקיבולת מרשימה של 109 קילוואט-שעה, שאמורה לספק לו טווח של כ-900 ק"מ בתקן הסיני, שאותו ניתן לתרגם לסביבות 750 ק"מ ב-WLTP.

לרכב יהיה תא נוסעים מפואר ועתיר טכנולוגיות ובסין צופים שהמחיר יתחיל בסביבות 28 אלף דולר. בישראל אפשר לצפות לגרסת כניסה בטווח של 250 אלף שקל בכפוף למפרט ולמיסוי.

BYD SEAL U: האח הגדול של להיט המכירות המקומי

חברת BYD הסינית מובילה את שוק הרכב החשמלי בישראל אבל נוכחותה בפלחים היקרים יותר של השוק, החל מ-210 אלף שקל, הייתה די דלילה עד כה. את הפער אמור לסגור הקרוס-אובר החדש Seal U, שנמכר באירופה מאז אפריל ואלינו יגיע ברבעון האחרון של השנה.

לרכב עיצוב שמרני ואורכו 4.78 מ', רוחבו 1.89 מ', גובהו 1.67 מ' ובסיס הגלגלים באורך 2.76 מ'. הוא מצטיין באגף המטען, עם נפח הטענה של כ-552 ליטר, ובאירופה הוא משווק בשתי גרסאות הנעה.

BYD SEAL / צילום: יח''צ
 BYD SEAL / צילום: יח''צ

לגרסת הבסיס יש מנוע בודד בהספק 218 כ"ס וסוללה של 72 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח של עד כ-420 ק"מ בתקן WLTP. הגרסה הבכירה מצוידת באותו מנוע, אבל סוללה של 87 קילוואט-שעה אמורה לספק טווח של עד 500 ק"מ.

התמחור באירופה אטרקטיבי ונמוך בכמה אלפי אירו מהמחיר של טסלה Y המתחרה. לאחר ההוזלה של טסלה ומחיר החדירה של XPENG G6, מחיר פתיחה של פחות מ-200 אלף שקל לדגם הבסיס של הרכב בישראל הוא די מתבקש, בכפוף כמובן לרמת המיסוי.

MG S5: קרוס-אובר מודרני עם צפי למחיר אגרסיבי

למותג MG של קבוצת SAIC שמורה זכות ראשונים כמי שהציג באירופה לראשונה קרוס-אובר חשמלי סיני במחיר נגיש. אבל אותו דגם קפא על שמריו ואיבד את התחרותיות מול דגמים סיניים גדולים ומתוחכמים יותר.

כדי לסגור את הפער מתכננת כיום SIAC מתקפה רחבה של דגמים חדשים ומתקדמים, שתוכננו עבור השוק האירופי ויושקו אצלנו החל מתחילת השנה הבאה.

MG S5 / צילום: יח''צ
 MG S5 / צילום: יח''צ

הראשון בשורה הוא ה-S5 החדש, שמיועד להתחרות ישירות מול ATTO3 ומול ה-E5 של GEELY (שגם הוא יגיע אלינו בקרוב). ממדיו תואמים היטב את הממוצע בפלח עם אורך של 4.47 מ', רוחב 1.85 מ', גובה 1.62 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.73 מ'.

מבחר מערכות ההנעה שלו יהיה דומה לזה של MG4 שניצבת על אותה פלטפורמה, וגם עיצוב הפנים של השתיים יהיה דומה. אם להסתמך על התמחור האגרסיבי של MG באירופה ובסין אפשר לצפות למחירים שיתחילו אצלנו סביב 160 אלף שקל, בכפוף כמובן לרמת המיסוי.

הונגצ'י EHS7: מותג הפרימיום יורד אל העם

קבוצת FAW הממשלתית, שמתהדרת בתואר "יצרנית הרכב הוותיקה בסין", עשתה עד כה רק צעדים ראשוניים באירופה עם הקרוס-אובר החשמלי הענק, המפואר והיקר E-HS9 של מותג הפרמיום HONGQI.

אבל השבוע הודיעה החברה רשמית על כוונתה להיכנס לשוק האירופי עם שני דגמי MASS, שמוכוונים להתחרות בטסלה, לפחות בתמחור: סדאן חשמלית גדולה, וקרוס-אובר חשמלי גדול, בשם EHS7.

Hongqi-ESH7 / צילום: יח''צ
 Hongqi-ESH7 / צילום: יח''צ

ל-EHS7, שינחת אלינו לקראת סוף השנה, יש עיצוב מעניין והוא מבוסס על פלטפורמת 800 וולט מתקדמת עם טעינה מהירה ומתברך במפרט מרשים. אורכו 4.92 מ', רוחבו 1.95 מ' ואורך בסיס הגלגלים 3 מ'. דגם הבסיס מצויד במנוע בודד בהספק 340 כ"ס ואילו לדגם הביצועים יש שני מנועים בהספק 609 כ"ס.

קיבולת הסוללות הבסיסית תתחיל בסביבות 85 קילוואט והגרסה הבכירה תציג קיבולת רצינית של 111 קילוואט וטווח של מעל 700 ק"מ באירופה.

תא הנוסעים מפואר ועתיר מסכי ענק, והמחיר המשוער צפוי לנוע בטווח של 250-320 אלף שקל בהתאם לגרסה (ולמיסוי).