האם גניבות הרכב בישראל נמצאות במגמת עלייה או ירידה? הנתונים נחשפים

השר איתמר בן גביר טוען כי חברות הביטוח שייקרו את ביטוחי הרכב עושות מניפולציה, וכי למעשה יש ירידה בהיקף גניבות הרכב בישראל. האומנם? • המשרוקית של גלובס

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (ינון מגל ובן כספית, 103 FM, 19.6.24) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (ינון מגל ובן כספית, 103 FM, 19.6.24) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

שר שתפקודו נבחן רבות בתקשורת הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. זה, מצדו, מתאמץ להגן על הרקורד שלו. כשהוא התראיין ל-103FM, הדבר הביא לוויכוח עובדתי בינו לבין בן כספית על נושא מאוד ספציפי: "בוא נלך קודם כל לנתונים", אמר השר. "בגניבת רכבים יש ירידה". כספית השיב שדווקא "יש עלייה עצומה", והוסיף: "אתה יודע כמה עולה ביטוח מקיף בגלל העלייה הזו?". בן גביר לא התבלבל וענה: "הביטוח עושה מניפולציה. יש ירידה". אז מי צודק? 

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה
חגיגת הביטוחים לרכב: אלה הדגמים שהתייקרו במיוחד ומה צפוי בהמשך?

פנינו למשטרת ישראל באמצעות בקשת חופש מידע כדי לקבל את נתוני גניבות הרכב, שמתפרסמים כאן לראשונה. אם נשווה החציון הראשון של 2024 לתקופה המקבילה ב-2023, יש ממש בדברי בן גביר: 8,447 גניבות, לעומת 10,644 בהתאמה. זו ירידה מרשימה של 21%.

בחנו את הנתונים האלה בהקשר רחב יותר. הירידה הזו משווה בין שנים בכהונת בן גביר עצמו. אבל כפי שתוכלו לראות בגרף, למרות הירידה, הנתונים ב-2024 עדיין יותר גבוהים מאשר ב-2022, לפני כניסת בן גביר לתפקיד. עם זאת, גם ב-2022 נרשמה עלייה ביחס לשנה לפניה.

אבל רגע, מה עם נתוני הביטוח עליהם דיבר כספית? כפי שפורסם בגלובס בעבר, עלייה בגניבות הרכב מעלה את מחירי ביטוח הרכב באופן שמשית על המשק עלויות של מיליארדים. לפי נתונים שפורסמו בתקשורת, בחברות שמספקות מערכות אבטחה לרכבים, כמו פוינטר ואיתוראן, אכן טוענים לעלייה בגניבות הרכב. איך הדבר מתיישב?
ההבדל נובע ממתודולוגיה.

ראשית, המשטרה סופרת גניבות, בעוד חברות מערכות האבטחה סופרות "ניסיונות גניבה". כך, ניסיון שלא צלח ייספר על-ידן, אך לא על-ידי המשטרה. בפוינטר הסבירו: "כל מקרה בו היו מעורבים גנבי רכב, והיה ניסיון לגנוב את הרכב, ומערכת האיתור של פוינטר התריעה והביאה לסיכול הגניבה - נחשב לסיכול".

שנית, חברות מערכות האבטחה בוחנות רק את כלי הרכב בהם הותקנה מערכת שלהן. ושלישית, כפי שאמרו לנו בפוינטר, מערכות האבטחה לא מותקנות בכל רכב, אלא ברכבים היקרים, המבוקשים והחדשים. כלומר, כאלה שמראש ימשכו גנבים. כך שייתכן שיש עלייה בניסיונות גניבת הרכבים המבוקשים, כשבכלל הרכבים ישנה ירידה.

מטעם השר בן גביר לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: האם גניבות הרכבים פחתו? כן, אבל. לפי המשטרה הייתה ירידה בחציון הראשון של 2024 לעומת התקופה המקבילה ב-2023, אך המספרים עודם גבוהים מאשר לפני כהונת בן גביר. כמו כן, יש עלייה בניסיונות גניבת הרכבים המבוקשים. 

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: איתמר בן גביר
מפלגה: עוצמה יהודית
תוכנית: ינון מגל ובן כספית
ציטוט: "יש ירידה בגניבת רכבים"
תאריך: 19.6.24
ציון: כן, אבל

במסגרת השיח סביב מצב ביטחון הפנים בישראל, התראיין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לרדיו 103FM ונשאל על תופעת גניבת הרכבים. "אז קודם כל נלך לנתונים", השיב בן גביר, "בגניבת רכבים יש ירידה". כשהמראיין בן כספית עימת אותו עם הטענה שדווקא יש עלייה משמעותית בגניבות רכבים, השיב השר: "יש ירידה, זה לא נכון. אני אומר לך, אני יכול להציג לך את טבלת הנתונים". בדקנו האם אכן ישנה ירידה במספר גניבות הרכבים.

יש לציין כי מעבר לחשיבות הציבורית של הנתונים, להיקף תופעת גניבות הרכב יש השפעה כלכלית-צרכנית ישירה על אזרחי ישראל, באמצעות מחירי הביטוח. כפי שנכתב לפני מספר חודשים בגלובס, עלייה בנתוני גניבות הרכב מובילה להתייקרות תעריפי הביטוח ועשויה להשית על המשק עלויות שנתיות שמוערכות במיליארדי שקלים.

את הנתונים קיבלנו ממשטרת ישראל, לאחר שהגשנו בקשת חופש מידע. לפי הנתונים שמסרה לנו המשטרה, יש צדק מסוים בטענתו של בן גביר: במחצית הראשונה של שנת 2024 נרשמו 8,447 גניבות רכבים (4,106 רבעון הראשון ו-4,341 ברבעון השני). זאת, לעומת 10,644 גניבות רכבים בתקופה המקבילה ב-2023. כלומר, השנה הייתה ירידה של כ-21% ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה.

ואולם חשוב להכניס את הנתונים הללו להקשר רחב יותר. גם בשנת 2023 - השנה בה הנתון היה גבוה יותר - איתמר בן גביר כיהן כשר לביטחון לאומי. ובשנה זו נרשמה עלייה ביחס ל-2022, השנה שקדמה לכניסתו של בן גביר לתפקיד. אפשר לראות זאת גם בנתונים השנתיים: ב-2023 מספר גניבות הרכבים הסתכם ב-19,843 (53% מהן התבצעו במחצית הראשונה של השנה), לעומת 16,348 ב-2022 - עלייה של 21%.

בנוסף, למרות הירידה במחצית הראשונה של 2024, הנתון עדיין יותר גבוה מזה שנרשם טרם כניסתו של בן גביר למשרד, כאשר במחצית הראשונה של 2022 מספר גניבות הרכבים עמד על 7,607.

אך גם את הנתונים האלה יש לסייג - ולהצביע על כך שגם בשנת 2022 נרשמה עלייה בגניבות הרכבים ביחס ל-2021: עלייה של 33% במונחים שנתיים ועלייה של 44% בהשוואה של המחציות הראשונות בכל שנה. למעשה, בין 2022 ל-2023 העליות היו מתונות יותר: 21% במונחים שנתיים ו-40% במחציות הראשונות.

אלא שהמגמות הללו שונות מהמגמות שהוצגו במגוון פרסומים בתקשורת, מהן עולה כי יש עלייה בהיקפי התופעה. כך למשל פורסמו בתקשורת נתונים, לפיהם מספר ניסיונות גניבת הרכב עלה ב-42% ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון (לפי נתוני המשטרה, הנתון עומד על 6%) או על גידול של 35% ואף של 170% בין הרבעון הראשון של 2024 לרבעון הרביעי של 2023 (לפי המשטרה הגידול הוא של 29%).

איך הנתונים האלה מתיישבים? נסביר כי הנתונים הללו שפורסמו הם נתונים שסיפקו חברות איתוראן ופוינטר העוסקות בשירותי אבטחה לרכב - והם נבדלים מנתוני המשטרה במספר גורמים חשובים. ראשית, נתוני החברות הללו מתייחסים ל"ניסיונות גניבה" ולא לגניבה. כלומר, מקרה שבו התבצע ניסיון גניבה, אבל הניסיון לא צלח - ייספר על-ידי החברות, אך לא על-ידי המשטרה. כפי שמסרו לנו בפוינטר, "כל מקרה בו היו מעורבים גנבי רכב, והיה ניסיון לגנוב את הרכב, ומערכת האיתור של פוינטר התריעה והביאה לסיכול הגניבה - נחשב מבחינתנו סיכול".

הבדל נוסף הוא שנתוני משטרת ישראל כוללים את כלל הרכבים שנגנבו, בעוד לחברות יש נתונים רק על הרכבים בהם הותקנו המערכות שלהם. המדגם של איתוראן, למשל, כולל 800 אלף כלי רכב, בעוד שלפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף שנת 2023 היו מעל ל-4 מיליון כלי רכב מנועיים בישראל.

ואולם דווקא נקודה זו מאירה זווית חשובה נוספת של העניין. הבחירה באילו רכבים יותקנו מערכות אבטחה אינה מקרית לחלוטין - וכפי שהסבירו לנו בפוינטר, המערכות שלהם מותקנות בעיקר בדגמי רכב חדשים יקרים או כאלה שיש להם נטייה להיגנב שהם בני חמש שנים לכל היותר - כאשר לאחר מכן דרישות הביטוח בדרך-כלל לא כוללות מערכת איתור. לכן, הנתונים שלהם כן עשויים לשקף עלייה בתופעת הגניבות (או לפחות בניסיונות הגניבה) דווקא ברכבים המבוקשים.

נקודה זו עשויה להסביר במידה מסוימת את הפרסומים על עליה במחירי הביטוח. כפי שפורסם בגלובס, על-פי מדד Wobi, במשך שנתיים וחצי עלו מחירי פוליסות ביטוח הביטוח בממוצע ב-64%. אם אכן חלה עלייה במספר במספר גניבות הרכב דווקא של דגמים מבוקשים ויקרים (להוציא מקרים חריגים של רכבי יוקרה), כפי שמצביעים נתוני איתוראן ופוינטר, הדבר עשוי לגרום לכך שבממוצע הפרמיה תתייקר. ואולם חשוב לציין גם שכפי שנכתב ב"דה מרקר", לחברות הביטוח יש אקטואריה משלהן שמתבססת על המכוניות שהן מבטחות, והן לא מסתמכות על נתוני חברות האיתור.

מטעמו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא נמסרה תגובה.

לסיכום: האם נרשמה ירידה בגניבות הרכבים? כן, אבל. לפי נתוני המשטרה, במחצית הראשונה של 2024 נרשמה ירידה של כ-21% ביחס לתקופה המקבילה ב-2023. ואולם הנתון ב-2024 עדיין גבוה יותר מזה שנרשם טרם כניסתו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי. בנוסף, מנתונים של חברות שירותי אבטחת רכבים עולה כי דווקא בדגמים המבוקשים חלה עלייה במספר ניסיונות הגניבה.