ברשת 13 רוצים להגדיל את הרייטינג ברצועת 19:00. כמה זה יעלה?

בחינת נתוני הרייטינג ועלות ההפקה שמייצרת התוכנית "אזור מלחמה" של רביב דרוקר מעלה ספקות ביחס לכדאיות השינוי שמתכננים ברשת 13 • כיום עומדת העלות על 20 אלף שקל, לעומת כ-250 אלף שקל לשעשועון • עם זאת, גורמים בערוץ אומרים כי המהלך נועד לגיוון קהל הצופים

רשת 13 / צילום: Shutterstock
רשת 13 / צילום: Shutterstock

כשברשת 13 קיבלו החלטה להוריד את התוכנית "אזור מלחמה" של רביב דרוקר, המשודרת ברצועת 19:00, לפי החברה, הנימוק הוא בידול הרצועה ולתת לצופה אלטרנטיבה צפייה שונה מיתר הערוצים. בערוץ מעוניינים להביא נתוני רייטינג גבוהים יותר שימשכו את הצופים למהדורה המרכזית ולרצועת הפריים-טיים - ולכן מחפשים תוכנית אחרת שתוכל לעשות את זה.

עם זאת, כאשר בוחנים את נתוני הרייטינג ואת עלות ההפקה של "אזור מלחמה", עולים ספקות ביחס לאפקטיביות של המהלך. 

רשת 13 מתקשה למצוא מחליף לתוכנית של רביב דרוקר. אלה ההצעות
דרוקר בכנס חירום של ארגון העיתונאים ועובדי חדשות 13: "ננצח גם את הקרב הזה"

במבט היסטורי, נתוני הרייטינג של דרוקר בשנה האחרונה אומנם לא הגבוהים ביותר ברצועה בחמש השנים האחרונות, אבל גם לא הנמוכים ביותר. מאז 2019 ועד היום שודרו לא פחות משמונה תוכניות שונות ברצועת 19:00.

לפי נתוני ועדת המדרוג הישראלית, תוכניות כמו "ברקוד" ו"שווה כסף" רשמו רייטינג של 6.3% ו-6.4%, בהתאמה. בשנת 2022, כשהחלו שידורי "מדד ישראל" עם אברי גלעד, התוכנית רשמה רייטינג ממוצע של 4.6%, ובתקופה הקצרה ש"הצינור" שודרה ברצועה זו, הרייטינג הממוצע היה 4.3%.

במילים אחרות, רצועת 19:00 ברשת 13 נחשבת מסורתית לרצועה בעייתית. על כך אפשר גם ללמוד מהשאלה שהפנה דרוקר לאמנון לוי - "כמה תוכניות קברת אחריך ברצועה הזו?". הכינוי המקובל היה "רצועת מוות".

עם זאת, מאז אוקטובר 2023, סמוך לפרוץ המלחמה, ועד היום משדר דרוקר את "אזור מלחמה" עם רייטינג של 5.5% - כלומר טוב יחסית לתוכניות הקודמות (למעט תקופת הקורונה).

סוגיית הגיל והמעמד

לפי הערכות בשוק, עלות של פרק בתוכנית של דרוקר עומדת על 20 אלף שקל. מדובר בתוכנית אולפן, והעלות כוללת את המשכורות של חברי הצוות, כיסוי הוצאות של שכירים בחברת החדשות, תשלום לפאנליטסים, מוניות ועוד. אם הרייטינג הממוצע עומד על 5.5%, המשמעות היא שעלות נקודת רייטינג היא כ-3,600 שקל. הרווחים מהתוכנית תלויים במספר הברייקים וכמות הפרסומות בכל ברייק.

רביב דרוקר / צילום: ענבל מרמרי
 רביב דרוקר / צילום: ענבל מרמרי

בשוק מסבירים לגלובס כי התוכנית אינה יקרה, והיא מחזירה את עצמה. לשם ההשוואה, תוכנית פריים-טיים כמו "פקין אקספרס", שעלות פרק שלה מוערכת במיליון שקל, רשמה רייטינג ממוצע של 7.1%. המשמעות היא שעלות נקודת רייטינג היא 120 אלף שקל. דוגמה נוספת היא "הפליליסטיות", שעלתה כ-650 אלף שקל לפרק ורשמה רייטינג של 4.6%, כלומר עלות של 141 אלף שקל לפרק.

בשבוע שעבר פרסמנו שברשת 13 שקלו מספר רעיונות לתוכנית שתחליף את דרוקר - בין היתר "הצינור" של גיא לרר (שסירב), תוכנית בהגשת אייל ברקוביץ' (רעיון שלא הבשיל), טלנובלה או שעשועונים כדי למשוך קהל שאינו מתעניין בפוליטיקה. אלא שעלות הפקה של שעשועון עולה הרבה יותר מתוכנית אולפן חדשות - ההערכות מדברות על לפחות 250 אלף שקל - ולכן יכולה להצדיק את עצמה רק אם נתוני הרייטינג גבוהים יותר. לדברי גורם בענף, "גם אם עושים ארבעה שידורים בשבוע ופעם חמישית שידור חוזר, זה עדיין יקר. זה לא מתאים לשוק של מדינת ישראל".

גורמים ברשת מסבירים לגלובס כי הסיבה להורדת התוכנית של דרוקר לא נוגעת לאינטרס כלכלי, אלא לצורך לגוון את קהל הצופים. "זה לא עניין פוליטי של שמאל וימין. דרוקר מצליח למשוך קהל מאוד מובחן, חלקו הגדול מבוגר (65 ומעלה), שלא ממשיך לשאר השידורים.

"רצועת 19:00 צריכה להוות מקפצה לתכני המהדורה והפריים, ולהביא קהלים שהולכים עם שידורי הערוץ ממנה הלאה. זו הייתה הבעיה עם שרון גל ואילה חסון, וזו הבעיה של 'אזור מלחמה' עכשיו".

מרשת 13 נמסר בתגובה: "הורדת 'אזור בחירה' נובעת מהרצון של הערוץ לבדל את שידוריו בשעה זו משידורי המתחרים, שמציעים כולם עוד מאותו דבר. כוונתנו להציע תוכנית שתביא מגוון רחב יותר של צופים בכל הקשור לגיל, מגדר ומעמד סוציו-אקונומי. לכן נבדקות כעת כל האפשרויות, לרבות שיבוץ שעשועון".