קרנות ברירת מחדל | שאלות ותשובות

ברירת מחדל? הכירו את הקרנות שחתכו את דמי הניהול בפנסיה במאות אלפי שקלים

מה הן קרנות פנסיה ברירת מחדל, וכיצד הן משפיעות על שוק של 800 מיליארד שקל • בזמן שמכרז חדש לבחירת מנהלים לקרנות אלה יצא לדרך, רשות שוק ההון קובעת כי הן חתכו בחצי את דמי הניהול והעניקו פתרון זמין וזול למעל מיליון חוסכים

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

שמונה שנים מאז השקתן, ניתן לקבוע כי קרנות הפנסיה ברירת מחדל הן הצלחה מבחינת החוסכים לטווח ארוך בישראל. מאז המכרז הראשון לבחירת הגופים שינהלו קרנות אלה ויתחרו בחברות הביטוח, בשנת 2016, דמי הניהול שמשלמים החוסכים באפיק זה נחתכו משמעותית, בפרט אם אתם מנהלים את כספכם שלא דרך חברה בה אתם מועסקים או שהינכם אנשים צעירים, ללא יכולת מיקוח מול מנהלות הפנסיה הגדולות.

ניתוח|עסקת הענק עם גוגל נפלה: כמה רחוקה ההנפקה של וויז 
מנהל ההשקעות שמעריך שהשוק יירד ב-10%, וממליץ איך כדאי לבנות את התיק עכשיו 

הוזלת דמי הניהול בפנסיה עשויה לחסוך לכם מאות אלפי שקלים לאורך השנים, כסף שיישאר בידיכם ולא יעבור לידי הגופים המנהלים (אם תזכרו לבצע פעולה פשוטה כל כמה שנים).

לאחרונה יצא לדרך מכרז חדש לבחירת הגופים שינהלו את קרנות ברירת המחדל בארבע השנים הבאות - החל מחודש נובמבר הקרוב. מה הן אותן קרנות, כיצד אתם יכולים ליהנות מהתחרות שהכניסו לענף ומיהם השחקנים המרכזיים בתחום - על כל אלה ועוד בשורות הבאות.

כיצד נראה שוק הפנסיה בישראל?

בשוק קרנות הפנסיה בישראל מנוהלים יותר מ-800 מיליארד שקל, ועל פי הערכות בשוק מתווספים אליו בכל חודש כ-7 מיליארד שקל. השוק נשלט על ידי 5 חברות הביטוח הגדולות - מנורה, הראל, מגדל, כלל והפניקס. ביחד הן מהוות כיום כ-90% מהכספים המנוהלים בשוק ו-85% מההפקדות החודשיות (היתרה מתחלקת בין 4 קרנות ברירת המחדל).

לפני עשור השוק היה ריכוזי אף יותר כשהחברות שלטו ב-97% מהכסף המנוהל וב-95% מההפקדות החודשיות. רפורמת קרנות ברירת המחדל הקטינה את חלקן של הגדולות והכניסה שחקניות חדשות לתמונה. ברשות שוק ההון מציינים בסיפוק כי הרפורמה "הובילה לירידה ניכרת בדמי הניהול והעניקה פתרון זמין וזול למעל למיליון חוסכים, שבחרו להצטרף לקרנות הנבחרות".

מהי קרן פנסיה ברירת מחדל?

קרן פנסיה ברירת מחדל היא קרן שזכתה במכרז ל-3 שנים (ובמכרז הקרוב ל-4 שנים) אחרי שהציעה דמי ניהול נמוכים יחסית לתעשייה. דמי הניהול בפנסיה מורכבים משני סוגים: דמי ניהול מההפקדות החודשיות, ודמי ניהול מהצבירה, הכסף שכבר קיים בתוך הקרן. ככל שאתם משלמים דמי ניהול נמוכים יותר נשאר לכם יותר כסף בעת הפרישה לפנסיה.

כיום כל אחד יכול להצטרף לקרן פנסיה ברירת מחדל (שכמו כל קרן מנהלת מגוון מסלולים - כללי, מנייתי, מחקי מדדים, אג"ח או תלוי גיל), ללא צורך בהתמקחות על דמי הניהול מול החברות, וגם ללא צורך במילוי הצהרת בריאות. בנוסף, מי שמצטרף למקום עבודה חדש ולא בוחר בעצמו קרן פנסיה, מצורף גם הוא באופן אוטומטי לאחת מקרנות ברירת המחדל. מי שנבחרו במכרז הקודם (בשנת 2021) לניהול הקרנות הללו היו מיטב ואלטשולר שחם - לצד מור ואינפיניטי, שהחלו לפעול באפריל 2022, כך שבפועל פספסו את המכרז הקודם ולא נהנו ממנו.

מה הם דמי הניהול הנגבים בקרנות?

המקסימום שמותר לחברות ניהול הפנסיה לגבות הוא 6% מההפקדות החודשיות ו-0.5% מהצבירה. בקרנות הפנסיה ברירת מחדל דמי הניהול כיום הם 1% בלבד מההפקדות ו-0.22% מהצבירה. במכרז החדש (הרביעי) צפוי שינוי מסוים אך לא משמעותי, והקרנות שייבחרו בו יחלו להציע את דמי הניהול החדשים בנובמבר הקרוב.

לדברי אייל שלזינגר, יו"ר לשכת היועצים הפנסיוניים, "גם היום מגיעים אלי ואל יועצים פנסיוניים אחרים המון לקוחות שקרנות הפנסיה גובות מהם דמי ניהול גבוהים. חשוב לדעת שאפשר לשנות את המצב".

על פי חישוב של רשות שוק ההון, מי שעובר מחברה שבה הוא נאלץ לשלם דמי ניהול מקסימליים לקרן ברירת מחדל, יחסוך הרבה מאוד כסף בקצבה החודשית שלו בפנסיה: "גבר בן 30 המשתכר 5,000 שקל צפוי להגדיל את הקצבה ב-530 שקל לחודש. אישה בת 30 המשתכרת 8,000 שקל, צפויה להגדיל את הקצבה ב-717 שקל לחודש. גבר בן 30 המשתכר 10,000 שקל, צפוי להגדיל את הקצבה ב-1,060 שקל לחודש. אישה בת 30 המשתכרת 15,000 שקל, צפויה להגדיל את הקצבה ב-1,340 שקל לחודש", פורט ברשות. שלזינגר מוסיף כי עבור אדם בן 30 עם שכר של 10,000 שקל מדובר בחיסכון בדמי ניהול לאורך השנים של כמעט 300 אלף שקל.

לכמה שנים מובטחים דמי הניהול?

לקרנות פנסיה מותר להעלות את דמי הניהול כל 5 שנים. בקרנות פנסיה ברירת מחדל דמי הניהול מובטחים לתקופה של 10 שנים. המשמעות היא שפעם בחצי עשור/עשור צריך לעקוב ולוודא שהחברה לא מקפיצה לכם את דמי הניהול. מדובר בפעולה פשוטה בתדירות מאוד נמוכה שעשויה לחסוך לכם הרבה כסף.

מי הנהנים הגדולים מהרפורמה?

על פי רשות שוק ההון כ-49% מהמצטרפים החדשים לפנסיה פותחים כיום קרן ברירת מחדל, והדבר מסייע בעיקר לחוסכים "בעלי שכר נמוך ובינוני".

לדברי נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בקבוצת קוואליטי, "המרוויחים הם אנשים שלא מודעים לנושא הפנסיה ולא בוחרים כלל תוכנית, אך גם צעירים עם מודעות פנסיונית שמבינים שהם צריכים שדמי הניהול מההפקדה יהיו נמוכים, כיוון שעוד אין להם צבירה משמעותית.

"הם יכולים להצטרף לקרן ברירת מחדל בלי תלות בגובה השכר, גובה הצבירה או מצב ביטוחי. אבל גם אנשים כאלה צריכים לנהל את הפנסיה, אחרת הם ינותבו למסלולים תלויי גיל ולמסלול ביטוחי שמכסה נכות ומוות. צעירים יכולים לקחת סיכון גבוה יותר, ורווק או גרוש (ללא ילדים, נ"א) יכול לוותר על ביטוח שארים".

שלזינגר מלשכת היועצים הפנסיוניים מציין כי "הקרן מאפשרת לבחור קרן פנסיה בלי תהליך של התקשרות עם סוכן, וזה מוזיל את דמי הניהול ומשפר את המצב הפנסיוני".

האם לכל אחד מומלץ לעבור לקרן פנסיה ברירת מחדל?

עד לרפורמת קרנות ברירת מחדל, החוסכים היו משלמים דמי ניהול גבוהים משמעותית. כניסתה אילצה את חברות הביטוח הגדולות "להתיישר" כלפי מטה. על פי נתוני רשות שוק ההון, בשנת 2013 החוסך הממוצע שילם דמי ניהול של 3.56% מההפקדות ו-0.3% מהצבירה, היום דמי הניהול הממוצעים בענף הם 1.64% מההפקדות ו-0.16% מהצבירה. זה אולי נשמע מעט אבל הפער בין דמי ניהול נמוכים למקסימליים מגיע כאמור למאות אלפי שקלים לאורך השנים.

הנתונים מראים כי כיום כמעט אף אחד לא מצטרף לקרן פנסיה עם דמי ניהול מקסימליים (0.1% מהחוסכים בלבד), לעומת 23% לפני הרפורמה.

במילים אחרות, כדי ליהנות מדמי הניהול הנמוכים אתם לא חייבים לעבור מהקרן שבה אתם נמצאים. לדברי טסלר מקוואליטי, "אפשר למצוא קרנות פנסיה זולות יותר מברירת המחדל. הקרנות מציעות דמי ניהול זולים מההפקדה, אבל עובד עם צבירה משמעותית יכול להתמקח עם חברת הפנסיה שלו, להשוות ולהשיג דמי ניהול זולים יותר גם בחברה שלו".

שלזינגר מלשכת היועצים הפנסיוניים מסכים: "גם ללקוחות קיימים, ותיקים, עצם זה שיש אופציה לעבור לחברה אחרת מסייע לכם להוריד את דמי הניהול גם בלי לעבור חברה. לכן, חייבים שהאפשרות הזו תמשיך להיות קיימת בשוק גם בשנים הבאות, ולא להגיע למצב שהמכרז הרביעי יהיה האחרון".

ומה לגבי תשואות?

ברשות שוק ההון החליטו שהקריטריון הזה לא ייכנס לשיקולים בבחירת פנסיה ברירת מחדל, ולא בכדי. הטענה ברשות היא כי "דמי הניהול הוא הפרמטר האובייקטיבי היחיד שעליו ניתן להתבסס. הכנסת פרמטרים נוספים כגון איכות השירות או שיעור התשואה, שמסתמכים על פעולות העבר, אין בהם כדי להבטיח את ביצועי אותן קרנות בעתיד", וכך גם ביצועי העבר "אינם מנבאים את ביצועי העתיד". הם מדגימים כי "קרן א' שהובילה את התשואה בשוק בין השנים 2018-2020 הציגה את התשואה הנמוכה ביותר ביחס ליתר הקרנות בין השנים 2021-2023". הכוונה כמובן לבית ההשקעות אלטשולר שחם, אך ברשות מציינים כי זו לא הדוגמה היחידה.

בכל מקרה, כשמסתכלים על התשואות ניתן לראות כי בטווח של שנה התוצאות שמשיגות קרנות פנסיה ברירת מחדל לא נופלות ואפילו טובות מאלה של חברות הביטוח (למור ואינפיניטי שנוסדו כאמור ב-2022 אין תשואות ארוכות יותר). ובאשר לאלטשולר שחם - הוא אומנם היה אחרון בתשואה המצטברת, אך מתחילת השנה הנוכחית הוא במקום הראשון.