תושבים נגד תוכנית בית העיתונאים בת"א: פגיעה קשה באיכות החיים

במסגרת התוכנית, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות • לטענת העוררים, תוכנית בית העיתונאים כפי שאושרה פוגעת בתושבים ובאיכות חייהם ואף פוגעת בשווי דירותיהם

בית העיתונאים בתל אביב / צילום: Shutterstock
בית העיתונאים בתל אביב / צילום: Shutterstock

תושבי רחוב איתמר בן אב"י בתל אביב הגישו ערר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב לתוכנית בית העיתונאים ברחוב קפלן 4, והמשמעות שנמשכות המחלוקות בתוכנית לבית העיתונאים שאושרה במאי האחרון לאחר למעלה מעשור של הליכי תכנון, עתירות והתנגדויות. 

בלעדי | 750 מיליון שקל במוקד: המאבק שמעכב הקמת אלפי דירות בלב ירושלים
היצע הדירות להשכרה בירידה, ועליית המחירים שהחלה במרץ צוברת תאוצה

התושבים בערר שהוגש באמצעות עורכי הדין ענת בירן ורון נבון ממשרד עורכי הדין ענת בירן, טוענים לפגיעה קשה באיכות חייהם ולסכנה בטיחותית כתוצאה מהעמסה על התנועה ברחוב שלהם, שהינו רחוב צר עם תנועה דו סטרית וללא מוצא, וכן העלו טענות לניפוח זכויות בנייה ומניפולציה בחישוב השטחים לניוד. 

132 דירות ומשרדים בהיקף של 3,600 מ"ר

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, תוכנית בית העיתונאים אושרה בתנאים בוועדה המקומית בחודש מאי, אחרי תהליכי תכנון ממושכים, עתירה והתנגדויות, ובמשך כמעט עשור מיום רכישת המתחם ב־172 מיליון שקל, ע"י קרן ריאליטי. התוכנית שאושרה, עליה חתומים בר אוריין אדריכלים ופוסטר ושות' לונדון, כוללת שימור בית העיתונאים שנבנה בשנת 1957 - בניין בן שני קומות וקומת גג חלקית שימשיך לשמש את אגודת העיתונאים. כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים, ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות, ובמקומו ייבנה מבנה עם 132 דירות ו־138 מקומות חניה, שטחי מסחר בקומות הקרקע, וכן משרדים בהיקף של 3,600 מ"ר. 

לאחר האישור התושבים הגישו ליו"ר ועדת הערר בקשה למתן רשות ערר - בהתאם לתיקון חוק התכנון והבנייה מחודש ספטמבר 2023, בטענה כי "החלטת הוועדה הייתה לא מנומקת והפנתה רק לעמדת הצוות המקצועי, ועוררה שורה של שאלות משפטיות ותכנוניות המצדיקות מתן רשות לערור". יו"ר ועדת הערר קיבלה בתחילת חודש יולי את טענות התושבים והעניקה להם את זכות הערר. 

לטענת העוררים, תוכנית בית העיתונאים כפי שאושרה חורגת מהוראות התוכניות החלות, החל מתוכנית 2474 החלה על המגרש, דרך תוכנית השימור, תוכנית המתאר הכוללנית תא/5000 וכלה במדיניות החניה של העירייה, "והכל תוך פגיעה חמורה בתושבים ובאיכות חייהם, ותוך השלכות תנועתיות העולות כדי סכנה בטיחותית, ופגיעה בשווי דירותיהם". כן נטען כי השינויים המבוקשים בתוכנית אינם בסמכותה של הוועדה המקומית, בשל הצורך בשינוי ייעוד רחוב איתמר בן אב"י, מרחוב משולב לרחוב רגיל, שינוי שאינו כלול בשינויים שניתן לערוך מכוח תוכנית השימור. 

התושבים מעלים טענות נגד העירייה שבמקום לאפשר גישה לפרויקט דרך המגרש הציבורי הנמצא ברחוב לסקוב, בהתאם להוראות שנקבעו בתב"ע 2474 התקפה, החליטה להסיט לרחוב איתמר בן אב"י את כל התנועה שתיגרם על ידי פרויקט בית העיתונאים, ואף אישרה לפרויקט תקן חניה נדיב החורג באופן לא מוצדק מהמדיניות המחמירה שהיא עצמה קבעה. 

"על פי חוות דעת תחבורתית, הרחוב לא יעמוד בעומס התנועה וייגרם סיכון בטיחותי. התושבים גם מתנגדים לניוד הזכויות לבית העיתונאים וטוענים למניפולציות שנערכו בחישוב הזכויות לניוד מהבניין לשימור על מנת לנפח אותן מעל ומעבר למותר ולסביר", נכתב. 

"ההחלטה מעוררת שאלות"

לדברי עוה"ד ענת בירן ורון נבון, "אנו סבורים כי החלטת יו"ר ועדת הערר לאפשר לנו את זכות הערר הינה מוצדקת ונכונה. אנו סבורים כי התוכנית התקבלה בחוסר סמכות, וכי ההחלטה מעוררת שאלות גם על הדרך התמוהה וחסרת השקיפות של הוועדה המקומית בכל הקשור לאופן חישוב הזכויות לניוד. 

"לגופו של עניין, תוכנית בית העיתונאים מתעלמת באופן בוטה מהוראות התוכניות האזוריות והעירוניות החלות, ומהמדיניות המוצהרת של עיריית תל אביב עצמה. לצד הפגיעה החמורה בחיי התושבים, התוכנית מעלה שורה של שאלות משפטיות ותכנוניות חשובות, בעלות השלכות רוחב, וכוללת שלל פגמים חמורים שנפלו בה. מדובר בתוכנית בעלת השפעה משמעותית על סביבתה, המגדילה באופן ניכר את היקפי הבנייה מאלו המאושרים, תוך חוסר סבירות קיצוני עד כדי אי חוקיות, ואי הפעלת שיקול דעת ראוי. אנו קוראים לוועדת הערר לבטל את החלטת הוועדה המקומית ולהורות על ביטול התוכנית או לשנותה מהותית". 

תוכנית בית העיתונאים מקודמת על ידי חברת הביטוח הפניקס וקרן ההשקעות ריאליטי. הבעלים של הבניין ברמב"ם 15 היא חברת סבוי תל אביב בע"מ שבבעלות משפחת גרטלר.