חברות התעופה הזרות בורחות. מי היעד שנפגע במיוחד?

שלוש חברות תעופה משמעותיות עצרו את פעילותן בארץ למשך שבוע, ובאופן טבעי המחירים מטפסים • ההשפעה הדרמטית ביותר היא על היצע הטיסות לארה"ב, וכעת אל על נותרה לבדה בשמיים בקו זה

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשעה שהמתיחות האזורית נמצאת בשיאה, חברות התעופה הבינלאומיות החלו לבטל את טיסותיהן לנתב"ג. חברות התעופה האמריקאיות דלתא יונייטד איירליינס וכן קבוצת לופטהנזה הכוללת את החברות לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן, בריסל איירליינס ו-Eurowings, השהו את פעילותן בישראל, נכון לעכשיו הן צפויות לשוב לפעילות במהלך השבוע הבא. אולם ייתכן שנראה דחיות נוספות, בהתחשב במצב הביטחוני באזור. בנוסף, חברות תעופה נוספות ביניהן אייר אינדיה ופליי דובאי הודיעו על שינויים מינורים בפעילותן שכללו ביטולי טיסות נקודתיים.

על רקע המצב הביטחוני: עלייה בקניות ברשתות המזון
תחזית האוצר: מלחמה ממושכת בצפון תוביל לצמיחה שלילית

הצטמצמות מספר חברות התעופה הפועלות בישראל באופן טבעי מביא לעליית מחירים, כיוון שככל שקטן היצע הטיסות, המחירים עולים. אולם ייתכן כי גם הביקוש ירד בקרוב, אם תחל הסלמה משמעותית במצב הביטחוני, וישראלים רבים עלולים לשקול מחדש האם לצאת לחופשה בעת הזו.

"צמצום היצע הטיסות אל מול הביקוש האדיר של אוגוסט מוביל באופן טבעי לעלייה משמעותית במחירי הטיסות, ואנחנו כבר יכולים לראות קפיצה של כ-20%-30%", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "במקרים רבים מדובר באלו שחייבים לטוס, כלומר אלו שנמצאים בחו"ל וצריכים לחזור לארץ או שחייבים לצאת מישראל, מה שמוביל אף לתפוסה כמעט מלאה במרבית הטיסות היוצאות והנכנסות, למרות המחירים הגבוהים".

קשה לחזור מארה"ב, וקשה להזמין חופשה לאוגוסט

הביטולים של יונייטד ודלתא השאירו את אל על לבדה בקו בין תל אביב לניו יורק. עד הביטולים דלתא הפעילה טיסה יומית לניו יורק וחזרה, ויונייטד הפעילה שתי טיסות יומיות לניו יורק וחזרה. את עיקר הטיסות הפעילה אל על, לכן בשבוע הקרוב מספר הטיסות יצטמצם במעט.

האם אל על מנצלת את המצב כדי להעלות מחירים? ניסינו לבדוק באתר החברה האם ניתן להזמין כרטיסים חזרה מניו יורק לתל אביב לשבוע הבא. מהבדיקה הראשונית באתר עלה כי כמעט ולא נותרו מקומות במחלקות התיירים לכן מחיר הכרטיס החל מ-2,190 דולר. מבדיקה שנייה בהפרש של שעתיים נוספו כרטיסים במחלקת תיירים החל ממחיר 995 דולר.  בכדי להוזיל את עלויות הטיסה עם אל על באופן משמעותי, ניתן לחפש טיסות חלופיות ולפי נתוני גוגל פלייטס ניתן למצוא כרטיסים במחירים שונים החל מ-362 דולר מניו יורק לתל אביב, עם שתי עצירות לפחות לקונקשן בדרך.

את ההצטמצמות בהיצע הטיסות ניתן לראות גם ביעדים שונים באירופה, עקב הביטולים של קבוצת לופטהנזה, שהפעילה טיסות למגוון יעדים ברחבי אירופה, ביניהם ערים שונות כגון מינכן, פרנקפורט, וינה ובריסל. כיום, לפי גוגל פלייטס ניתן למצוא טיסות ליעדים אלו במחירים שונים לחודש אוגוסט הקרוב, חלקם גבוהים יותר וחלקם נותרו כשהיו. אולם ליעדים כגון ווינה ומינכן למשל, לא ניתן למצוא טיסות ישירות כלל לשבוע הבא, ככל הנראה בעקבות הביטולים של לופטהנזה.

מחיר טיסה ישירה מישראל לחודש אוגוסט (לכיוון אחד, לפי אתר גוגל פלייטס): מינכן- החל מ-253 דולר; פרנקפורט- החל מ-175 דולר; וינה- החל מ-96 דולר ובריסל- החל מ-523 דולר.

"למרות עליית המחירים, אנחנו רואים ביקוש גבוה לטיסות שמרביתן ממשיכות להתמלא. הביקוש כעת הוא בעיקר עבור טיסות חלופיות לאחר שטיסותיהן בוטלו, הן עבור ישראלים שנמצאים בחו"ל והן עבור אנשים שחייבים לצאת מהארץ", מציינת בן נתן. "בהתאם למצב וחוסר הוודאות, אנחנו רואים כי רבים מחכים עם הזמנות חדשות לשבוע השני של אוגוסט או בוחנים אם לממש את ההזמנות הקיימות שלהם או להשתמש באפשרויות הדחייה והביטול שרכשו". 

מה עם הטיסות בחגים?

האם ביטולי הטיסות שאנחנו רואים עכשיו ישפיעו על מחירי הטיסות בחגים הקרובים? שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס סבורה כי אכן צפויה עלייה. "כמובן שכאשר ההיצע יורד זה גורם לעליית מחירים. לחגים הקרובים כבר יש לא מעט אנשים שהזמינו טיסות וחופשות, ככה שמתלכתחילה לא נשארו הרבה מקומות בטיסות במועדים האלה.

"למרות המצב, אני צופה שהביקושים לחגים יישארו גבוהים יחסית, בהנחה שהאירועים יירגעו ומדובר באירוע נקודתי. ברגע שיתבהר המצב אנשים ירצו שוב לצאת, מזג האוויר והחופשות של מערכת החינוך מייצרים ביקוש גבוה, וההיצע יהיה נמוך. בנוסף, אנחנו לא רואים אנשים שמבקשים לבטל את החופשה שלהם לחגים אלא יותר אנשים שנאחזים בה. כן יש חשש מהזמנות חדשות".