על הכסף הגדול שמגלגלים יבואני הרכב בישראל כתבנו כאן לא פעם בעבר. הללו נהנים משגשוג מתמשך בעסקיהם, פועל יוצא של רווחיות חריגה בשוק ריכוזי במיוחד המתאפיין ברמת תחרות נמוכה. מספר יבואני רכב מקומיים נהנים מדי שנה מרווח פנטסטי של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הנובע ממכירת מכוניות לצד חלפים, שירותי מוסך ועוד.
● הנוסעת המתמידה: מירי רגב רק חזרה מצרפת, זה היעד הבא שלה
● למה דווקא עכשיו? גל חדש של מותגי רכב סיניים בדרך לישראל
התוצאה היא הפיכתם של אותם יבואנים למיליארדרים בעלי יתרות נזילות גבוהות, שבשנים האחרונות מנותבות בהיקפים גדלים והולכים להשקעות בתחומים נוספים, בעיקר של "כלכלה ישנה" כמו נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, פיננסים ושירותים, המבטיחים להם בדרך כלל אספקת תזרים מזומנים יציב לאורך זמן ממקורות נוספים. אותן השקעות מאפשרות ליבואנים הללו לגוון את עסקיהם ולהפחית את התלות בעסקי הרכב.
אחד מאותם יבואנים מיליארדרים הוא רמי אונגר (77), שבאמצעות חברת טלקאר חולש על יבוא רכבי המותג "קיה" לישראל. זאת לצד פעילות ענפה של הובלת כלי רכב בים, באמצעות חברת הספנות שלו ריי שיפינג (Ray Shipping) המחזיקה בצי של מעל 60 ספינות. אחת מהן (גלאקסי לידר) אף נחטפה במהלך חודשי המלחמה על ידי החות'ים מתימן בים האדום.
בתחילת השבוע ביצע אונגר מהלך שמרחיב באופן מהותי את עסקיו בתחום הנדל"ן, כשהגדיל משמעותית את החזקותיו בחברת ויתניה הציבורית. בשוק מעריכים כי הוא מתכנן לבסס את פעילותו בתחום באמצעות חברת הנדל"ן המניב, שנסחרת בבורסה בשווי של כ-880 מיליון שקל.
טלקאר של אונגר רכשה מידי האחים דן וגד פרופר, לשעבר בעלי השליטה בענקית המזון אסם, נתח של 13% ממניות החברה תמורת 140 מיליון שקל. מהלך זה הגדיל את חלקו של אונגר לכ-43% מהון ויתניה והפך אותו לבעל המניות הגדול בחברה.
במסגרת ההסכם, טלקאר חתמה על כתב הצטרפות להסכם בעלי המניות המייסדים שהם בעלי השליטה בויתניה, כך שלאחר השלמת העברת המניות הנמכרות, טלקאר תהווה צד להסכם בעלי המניות המייסדים במקום המוכרים. קבוצת השליטה בויתניה מחזיקה כעת ב-75% ממניות החברה, והיא כוללת מלבד אונגר גם את אהוד סמסונוב (היו"ר), משפחת שמיע, איש הנדל"ן מודי כידון, הפרסומאי הוותיק משה תאומים ואת אחים חממה, בעלי אימפריית הפיצוחים הנושאת את שמם.
המחיר ששילמה טלקאר לאחים פרופר בעסקה הנוכחית עמד על 22.88 שקל למניה - פרמיה של 21% על מחיר השוק באותו מועד. בסך הכול במשך יותר משנתיים השקיע אונגר כ-572 מיליון שקל ברכישת מניות ויתניה, כשאת העסקה הראשונה שדווחה ביצעה טלקאר באפריל 2022, אז רכשה נתח של 17% מהמניות תמורת 264 מיליון שקל מידי חברת התובלה והלוגיסטיקה פליינג קרגו, של אבי ודני רייק.
הפוזיציה שבנה אונגר במניות ויתניה מסבה לו בינתיים הפסד ניכר על הנייר, שכן שווי השוק שלה עומד כיום על 394 מיליון שקל - נמוך בכ-178 מיליון שקל ביחס למחיר ששילם עבור המניות. הפער השלילי מוסבר בכך שמאז העסקה הראשונה עד היום נפלה מניית ויתניה ב-40%. גורם בשוק ההון אומר לגלובס כי "אונגר לא הגיע לעשות 'סיבוב' בויתניה, לכן הוא מוכן לשלם על המניות בפרמיה, מתוך אמונה ארוכת טווח בחברה".
מגדלים בת"א והרצליה
ויתניה היא חברת נדל"ן מניב המנוהלת על ידי המנכ"ל עופר זיו והיו"ר המייסד אהוד סמסונוב. החברה הוקמה ב-1995 והונפקה בבורסה שני עשורים לאחר מכן. היא פועלת בעיקר בישראל בפיתוח, ייזום, בנייה, השבחה, השכרה והפעלה של נכסים מניבים הכוללים שטחי משרדים, מסחר, חניות ובבנייה למגורים. ויתניה עוסקת בהשכרתם ובהפעלתם של נכסים אלו ומדי פעם אף במכירתם. נכון לסוף הרבעון הראשון היו לה 196 אלף מ"ר נכסים מניבים (בתפוסה של כ-85%).
בין הנכסים הבולטים של החברה נמצא בית ורינט בהרצליה פיתוח, מגדל ויתניה ברמת החיל בתל אביב, והיא בונה מגדל נוסף על רחוב לה גווארדיה בדרום העיר. לויתניה יש 360 אלף מ"ר בהליכי תכנון ופיתוח בת"א, פתח תקווה, נס ציונה ובהר חוצבים בירושלים. הזרוע הביצועית של ויתניה היא SGS, חברה בשליטת המייסדים סמסונוב ומשפחת שמיע המאפשרת לה, לדבריה, להשיג גמישות ביצועית ותפעולית.
את הרבעון הראשון של השנה סיימה ויתניה עם הכנסות של כ-56 מיליון שקל, אשר כמחציתן נבעו משכירות ותפעול הנכסים, נתח דומה הגיע ממכירת משרדים ועוד הכנסות של 2.9 מיליון שקל מניהול מלון. החברה הציגה שחיקה בשיעור הרווח הגולמי בשל עלות המשרדים שנמכרו, כך שהרווח הנקי הרבעוני נשחק ב-22% ל-9.6 מיליון שקל. הרווח התזרימי התפעולי (FFO) הסתכם ב-17.5 מיליון שקל ברבעון הראשון, עלייה של 5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את השנה שעברה סיימה ויתניה עם מחזור של 201 מיליון שקל ורווח נקי של 78 מיליון שקל.
מיליארד שקל בנדל"ן
ויתניה, אגב, אינה השקעת הנדל"ן הראשונה שביצע אונגר. לפני כחמש שנים רכש יבואן הרכב מידי חברת הנדל"ן המניב מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס מרכז לוגיסטי במודיעין, המשמש בעיקר את דואר ישראל תמורת 470 מיליון שקל. זאת לאחר שחיפש על פי מקורבים לעסקה נכס המניב תזרים מזומנים חזק ויציב. המרלו"ג במודיעין נחשב לנכס עם שוכר יציב לטווח זמן ארוך.
כך שבסך הכול בשתי השקעות הנדל"ן האלה לבדן (מניות ויתניה והמרלו"ג) השקיע אונגר מעל מיליארד שקל.
עדות נוספת לעוצמתו הפיננסית ניתנה בכך שבתחילת העשור הנוכחי הוזכר שמו של אונגר כמתמודד אפשרי על רכישת נמל חיפה (כחלק מקבוצת משקיעים), שבו זכה לבסוף הטייקון ההודי, גאוטם אדאני.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.