גוגל ואפל יכולות להרשות לעצמן לשחק לטווח ארוך לאחר פסיקת ההגבלים העסקיים

פסיקת בית המשפט הפדרלי השבוע שקבעה כי גוגל היא "מונופול" בתחום מנועי החיפוש, לנוכח הסכמי חלוקת הכנסות עם אפל ומפיצות נוספות, צפויה כעת לשנים של הליכי ערעורים • גם כשכבר ייפסק סעד סופי בסוגיה, החברות כנראה ימשיכו לחייך כל הדרך אל הבנק

מנועי חיפוש במכשיר אייפון / צילום: Reuters, Andrew Matthews
מנועי חיפוש במכשיר אייפון / צילום: Reuters, Andrew Matthews

גוגל  ואפל  לא ראו תמיד עין בעין - סטיב ג'ובס המנוח (שייסד את אפל) איים פעם "להתפוצץ" על ענקית החיפוש בגלל מערכת ההפעלה שלה לטלפונים ניידים. אבל כעת יש לשתיהן מטרה קריטית משותפת - להגן על מיליארדי הדולרים שגוגל משלמת לאפל מדי שנה כדי להשאיר את מנוע החיפוש שלה במכשירי האייפון.

תזנק בעשרות אחוזים: בשוק עדיין אופטימיים לגבי מניית השבבים הלוהטת 
וויקס העלתה את התחזיות לשנה כולה; המניה עולה בטרום 

ההסדר הזה נראה מעט בעייתי יותר לאחר הפסיקה של שופט בית המשפט הפדרלי ביום שני, שקבע כי גוגל היא "מונופול" לנוכח הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה, ואף טען שהחברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במאמץ לשמר את המונופול הזה. הבעיה היא "חלוקת ההכנסות" של גוגל עם שותפות ההפצה שלה שנועדו לשמור על המעמד המרכזי של מנוע החיפוש שלה בקרב משתמשים. "עסקאות ההפצה הללו אילצו את המתחרים של גוגל למצוא דרכים אחרות להגיע למשתמשים", כתב שופט המחוזי אמיט מהטה בפסק הדין שלו.

אפל הייתה המרוויחה הגדולה ביותר מעסקאות כאלה, כשמאז השקת האייפון הראשון ב-2007, חלקה גוגל את הכנסותיה מהחיפושים עם אפל, בתמורה להיותה מנוע החיפוש המוגדר כברירת המחדל בדפדפן הספארי המותקן באייפון.

הדבר הפך לעסק צדדי משתלם מאוד עבור אפל: להערכת השופט מהטה, התשלומים הללו הסתכמו בכ-20 מיליארד דולר ב-2022, והיוו כ-5% מההכנסות השנתיות של אפל באותה תקופה. יתרה מכך, תשלומי רישוי כמו אלה נושאים בדרך כלל עלות נמוכה עבור המקבל. טוני סקונאגי מחברת Bernstein מעריך כי התשלומים של גוגל מהווים 14%-16% מהרווח התפעולי השנתי של אפל.

כשהחומרה מדשדשת, תשלומי הרישוי פורחים

שולי הרווח של אפל הם כבר מזמן מושא קנאתן של חברות חומרה טכנולוגיות אחרות. כמו כן, תזרימי הכנסות מרישוי הם שימושיים גם לזמנים שבהם עסקי החומרה של החברה מדשדשים. ההכנסות של אפל מאייפונים ירדו בשלוש מתוך חמש שנות הכספים האחרונות, במקביל עסקי השירותים שלה, הכוללים את התשלומים מגוגל, רשמו צמיחה שנתית של 17% בממוצע.

לכן ההפסד של גוגל בבית המשפט השבוע עלול להכאיב גם לאפל, כפי ששיקפו מניות שתי החברות (אפל ואלפבית, החברה האם של גוגל) שנחלשו אחרי מתן פסק הדין ביום שני, בנוסף לנזק שספגו עם כל מניות הטק מ"מכירת החיסול" בשוק ביום זה. אולם מניית אלפבית שבה לעלות במסחר המוקדם ביום שלישי, ככל הנראה בזכות ההבנה בציבור שפתרון או החלטה סופית בפרשה הם עניין רחוק מאוד.

גוגל הודיעה שבכוונתה לערער על פסק הדין, וגם זה עשוי שלא לקרות עד לסיומו של משפט נפרד על סעד אפשרי בפסיקה האחרונה, שצפוי להיערך רק עוד מספר חודשים.

נתח של 95% בטלפונים ניידים באירופה

לגוגל יש משאבים רבים להיעזר בהם. יתרת המזומנים של אלפבית, בניכוי חוב, עומדת על 87.5 מיליארד דולר - משאירה מאחור אף את מקבילותיה הטכנולוגיות בעלות הכיסים העמוקים. היתרה של אפל במקום השני - עם קופה של 51.7 מיליארד דולר.

גם אם העניין לא ייפתר לטובת גוגל בסופו של דבר, לא ברור עד כמה ביכולתו באמת להזיק לאימפריית החיפוש שהיא. ההישג התודעתי של גוגל הוא משמעותי: שמה התווסף למילון אוקספורד האנגלי בשנת 2006 כפועל לחיפוש באינטרנט. החברה הטמיעה גם "מסך בחירה" עבור מכשירי אנדרואיד באירופה בתחילת 2020, ובכך אפשרה למשתמשים לבחור בעצמם את מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל. הנתח של החברה בפעילות החיפוש בטלפונים ניידים באירופה נשאר מאז מעל 95%, על פי נתוני Statcounter.

איום נוסף: בקשה לפירוק עסקי הפרסום של גוגל

בוול סטריט לא משדרים דאגה מהפסיקה. "בשלב זה, ההשערה שלנו היא שתהיה לכך השפעה מינימלית בסך הכול על הרווחיות של גוגל", כתב קולין סבסטיאן מחברת Robert W. Baird ביום שני.

רבים בשוק מהמרים שאפל תאפשר בסופו של דבר מסך בחירה דומה בארה"ב - תרחיש שבו גוגל תשמור ככל הנראה על רובו של נתח השוק שלה. "בעולם שבו משתמשי אייפון מתבקשים לבחור את מנוע החיפוש המועדף עליהם, אנו בטוחים שרובם המכריע עדיין יבחרו בגוגל", כתב מייקל נתנזון מ-MoffettNathanson.

ובכל זאת, פסק הדין של יום שני הוא הניצחון החשוב ביותר של הממשל האמריקאי עד כה בקרב הרב-חזיתי שלה נגד חברות הביג-טק. בפני גוגל עוד ניצבת תביעה פוטנציאלית גדולה יותר שעשויה להגיע למשפט בהמשך השנה, שבה מבקש למעשה משרד המשפטים לפרק את עסקי הפרסום של החברה. ג'סטין פטרסון מ-KeyBanc Capital Markets מאמין שהסיכויים שגוגל תפסיד במקרה הזה רק עלו. לדברי פטרסון, "בין שני המשפטים הללו, ראינו אנחנו והמשקיעים את המשפט על מנוע החיפוש כזה שקל יותר לזכות בו".

במקרה של גוגל, נראה שזה אף פעם לא סוף הסיפור.