מנכ"ל מיטב טרייד: "משקיעי הריטייל מכירים מותגים גדולים כמו אמזון וגוגל ופחות את החברות בשוק המקומי"

כך טוען אושר טובול, מנכ"ל חברת שירותי המסחר, עם פרסום דוחות מהם עולה כי מיטב טרייד צירפה 10,000 לקוחות מתחילת השנה • גילם הממוצע של משקיעי הריטייל ממשיך לרדת, והם מעדיפים להשקיע בחו"ל • מניית מיטב טרייד הניבה למשקיעים כ-60% מאז ההנפקה בינואר

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: מיטב טרייד
אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: מיטב טרייד

הציבור בישראל מגביר עניין בניהול השקעות עצמאי - כך אפשר ללמוד מדוחות חברת מיטב טרייד  שפורסמו היום (ב'). החברה מציגה זינוק של 15% במספר הלקוחות שלה מתחילת השנה, כאשר בסוף יוני 2024 עמד מספרם על 77 אלף, וזאת בהשוואה לכ-67 אלף בתחילת השנה - תוספת של 10,000 לקוחות (נטו).

מדובר ככל הנראה בזרקור לנעשה בשוק ניהול ההשקעות כולו, שממשיך לצמוח בקצב מהיר גם אחרי ה"בוסט" שעניקה לו מגפת קורונה. אז נפתחו בישראל כ-140 אלף חשבונות לניהול השקעות בכל אחת מהשנים 2020-2021. 

האם הציבור בתל אביב יחלץ את בעלי חברת המזון מחובות וערבויות של מאות מיליוני שקלים
WSJ | לחשוב, לחשב ולהפעיל ביקורת: כך תשמרו על שפיות כשהשווקים משתוללים
מאנדיי עברה לרווח תפעולי; מעלה את התחזית השנתית

מיטב טרייד, העוסקת במתן שירותי מסחר בניירות ערך ללקוחות פרטיים ("ריטייל"), מהווה כ-6.5%-7% מהשוק, והיא הגדולה בתחום מבין הגופים החוץ-בנקאיים. הבנקים שולטים בכ-88% מהשוק, שהיקפו מוערך ביותר ממיליון חשבונות מסחר עצמאיים, והגופים הבאים אחרי מיטב טרייד הם אי.בי.אי טרייד ואקסלנס טרייד.

מי שעוד נהנים מהצלחת החברה הם המשקיעים במניותיה ובראשם בית ההשקעות מיטב שמחזיק כיום 79% מהמניות.

מיטב טרייד הונפקה בתחילת השנה הנוכחית, לאחר שנאלצה לחתוך בקרוב למחצית את השווי שביקשה לקבל בהנפקה (450-500 מיליון שקל). נכון להיום היא נסחרת בשווי של כ-324 מיליון שקל - המשקף למי שהשתתף בהנפקתה תשואה מלהיבה של 64% בשבוע החודשים.

בשיחה עם גלובס מספר אושר טובול, מנכ"ל מיטב טרייד, על "נהירה של לקוחות אלינו ואל המתחרים. נתח השוק שלנו גדל על חשבונם, אבל גם כל השוק גדל".

ההסבר שהוא מספק לנהירת הלקוחות הוא העמלות הזולות משמעותית שגובים בתי ההשקעות ביחס לבנקים: "רובם הגדול של המצטרפים אלינו מגיעים מהבנקים, אנשים שביצעו פעולות בבנק וראו את העמלות הגבוהות שהם משלמים. הם נחשפים לשוק ההון, רואים שיש אלטרנטיבה, ומשלמים אצלנו בממוצע עמלות שהן רבע מאשר בבנק".

עוד הוא מציין כי "יש גידול משמעותי בהתעניינות של משקיעים בשוק ההון, בקרנות כספיות, במדדים ובגם במניות ספציפיות, כנראה לאור חינוך פיננסי טוב יותר ואנשים שנחשפים להשקעות ברשתות החברתיות".

גורם נוסף שמסביר לדבריו את הגידול הוא ש"השווקים בחצי השנה האחרונה היו במגמת עלייה. אנשים רואים את הרווחים בשוק ההון ולא רוצים להפסיד את התשואה שהיו יכולים להשיג. ויש גם אנשים שמחפשים אלטרנטיבה לפיקדון הבנקאי".

המשקיעים צעירים יותר ונוטים לחו"ל

לפני כשנה הגיל הממוצע של לקוחות מיטב טרייד עמד על 36. היום, מעריך טובול, מדובר על 30 פלוס. לדבריו, "הקהל הולך ונהיה יותר צעיר ביחס לעבר. השינוי הגדול הגיע בתקופת הקורונה, כאשר יותר ויותר משקיעים צעירים החלו להשקיע בשוק ההון".

טובול מתאר כי הצעירים הללו משקיעים יותר בחו"ל מאשר בארץ, "בערך 60%-40% לטובת חו"ל, אולי קצת יותר. אבל כשאני אומר 'חו"ל', זה בעיקר ארה"ב - כ-98% מההשקעה בחו"ל היא בוול סטריט, כיוון שמשקיעי ריטייל מכירים בעיקר את המותגים הגדולים כמו אמזון, מטא וגוגל - ופחות את החברת בשוק המקומי".

ההכנסות של מיטב טרייד עלו ב-8% ברבעון השני של שנת 2024 לסכום של 44.6 מיליון שקל, ובסיכום המחצית הראשונה עמדו על 87.9 מיליון שקל - זינוק של 7%. הרווח הנקי של החברה ברבעון השני זינק ב-34% ל-11 מיליון שקל, ובסיכום המחצית עמד על 21 מיליון שקל - עלייה של 11%.

עם פרסום הדוחות הכריזה מיטב טרייד על חלוקת דיבידנד של 8.3 מיליון שקל, שיגיע ברובו לבית ההשקעות מיטב, בניהולו של אילן רביב ובשליטת משפחות ברקת וסטפק.