מתקפת סייבר הובילה לפגיעה משמעותית במערכת הבנקאית של איראן

רשת הבנקים האיראנית סובלת מאתגרים משמעותיים בשנים האחרונות בעקבות הסנקציות נגד משטר האייתוללות • לפי דיווח ברשת "איראן אינטרנשיונל", מתקפת הסייבר היא אחת מהגדולות ביותר שהתרחשו במדינה

שווקים בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
שווקים בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

מתקפת סייבר גדולה התבצעה היום (ד') נגד הבנק המרכזי של איראן (CBI) ונגד בנקים נוספים במדינה, שהובילה לפגיעה משמעותית במערכת הבנקאית במדינה. כך מדווחת רשת "איראן אינטרנשיונל". בסוכנות הידיעות מגדירים את מתקפת הסייבר כאחת הגדולות ביותר שהתרחשו במדינה.

שאלות ותשובות | כמה מטוסי F-15 כוללת העסקה הביטחונית בין ישראל לארה"ב? 
154 טילי טומהוק ועשרות מטוסי קרב: הכוחות שארה"ב שלחה להגן על ישראל

 לפי צילומים שפרסמו איראנים ברשתות החברתיות, נכתבו הודעות על כספומטים: "לקוחות יקרים, כרגע בלתי אפשרי למשוך כסף מהכספומטים. הסיבה היא שכל התקציב הלאומי והמשאבים של איראן מופנים למלחמות ולמנהיגים הדתיים המושחתים של משטר ברפובליקה האסלאמית. אנחנו מתנצלים". 

רשת הבנקים האיראנית סובלת מאתגרים משמעותיים בשנים האחרונות בעקבות הסנקציות נגד משטר האייתוללות. זו אחת מהסיבות למערכת היחסים הקרובה של טהרן עם מוסקבה. בשנה שעברה הבנק השני בגודלו ברוסיה, VTB, הפך לראשון שפותח סניף בטהרן. שתי המדינות גם מצאו פתרון משותף לניתוקן ממערכת הסליקה העולמית "סוויפט": הן חיברו את המערכת האיראנית SEPAM למערכת הפיננסית של הבנק המרכזי ברוסיה, שמהווה עולם מקביל לסוויפט. אותה המערכת נוצרה כבר ב־2014, אז העולם הסתפק רק באיום לניתוק רוסיה מהסוויפט, בעקבות סיפוח חצי האי קרים.

מקור הכנסות משמעותי של איראן ולא פחות מרוסיה שרוכשת מהם כטב"מים, היא הלקוחה המרכזית שלה בתחום הנפט - סין. בשנת 2023, איראן הגיעה לשיא ביצוא הנפט מאז שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ החליט לסגת מהסכם הגרעין לפני כשש שנים: 35.87 מיליארד דולר. לפי סטטיסטה, 47% מהתמ"ג האיראני ב־2022 הגיע מסקטור השירותים, 40% מהתעשייה ו־12.5% מהחקלאות - כשחלק הארי מהכנסות תחום התעשייה מגיעות מענף הנפט.

הקשר הסיני

מוקד הביקושים לנפט האיראני, סין, רוכשת 85%־90% מתוך כ־1.5 מיליון חביות ביום שמייצאת איראן, כך לפי חברת ניטור התנועה הימית "ארגוס". בקרן להגנת הדמוקרטיות (FDD) מציינים כי מתחילת כהונת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בינואר 2021 ועד דצמבר 2023, היקף ההכנסות של משטר האיתוללות מייצוא נפט לבייג'ינג חצה את רף ה־100 מיליארד דולר.

תקציב איראן לשנה הפרסית הנוכחית (מרץ 2024־מרץ 2025) מצביע כי הממשל צופה ירידה של 3.2% בהכנסות מנפט. בד בבד, תקציב המדינה נבנה על בסיס ציפייה לזינוק חד של 49.8% בהכנסות ממסים, ואילו צניחות של 43.2% בהכנסות מהפרטות ו־51.6% ממכירות נכסים ממלכתיים. בין כה וכה, מרבית הנפט האיראני יוצא מתוך המפרץ הפרסי.

בשנת 2023 צמח התמ"ג האיראני, לפי הבנק העולמי, ב־5%. במבט צופן פני עתיד, הבשורות הבינלאומיות שהתקבלו באיראן היו דווקא שליליות. עוד לפני ההסלמה הנוכחית, צפו בבנק העולמי האטה ניכרת בשנים הקרובות לצמיחה של 3.2% ב־2024, 2.7% ב־2025 ו־2.3% ב־2026.