עיתונאים באירופה יוצאים נגד ישראל. זו הדרישה החדשה שלהם

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" וכן עשרות איגודי עיתונאים מרחבי אירופה שלחו מכתב לאחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, בו הם טוענים כי מעשי ישראל בעזה "מחייבים השעיה" של הסכם האסוציאציה עם ישראל, שהוא הבסיס ליחסי סחר ענפים ולקשרי תרבות וחברה • טוענים ל"הפרות של חופש העיתונות והרג עיתונאים"

ג'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי / צילום: ap, Josep Borrell
ג'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי / צילום: ap, Josep Borrell

ארגון "עיתונאים ללא גבולות", ביחד עם עשרות איגודי עיתונאים מרחבי אירופה, קוראים לאיחוד האירופי להשעות את יחסי הסחר והתרבות עם ישראל, על רקע מה שהם מכנים "הפרות חסרות תקדים של חופש העיתונות והרג עיתונאים" על-ידי ישראל. 

המדינה המפתיעה ששוקלת לא לספק נשק לישראל
מגרמניה לאיראן: נחיל הכטב"מים שחשף מקור מפתיע
כך הפך "שר החוץ" של אירופה לפוליטיקאי הכי ביקורתי בנוגע לישראל

במכתב ששוגר אתמול (ב') לאחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הם אומרים כי מעשי ישראל "מחייבים השעיה" של הסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי לבין ישראל, שהוא הבסיס ליחסי סחר ענפים ולקשרי תרבות וחברה. המכתב שוגר לקראת פגישת שרי החוץ של האיחוד ביום חמישי הקרוב בבריסל.

בחודשים האחרונים מנסה ציר של מדינות פרו-פלסטיניות בתוך האיחוד האירופי, הכולל את ספרד, אירלנד, סלובניה ומדינות נוספות, לקדם יוזמה דומה להשעיית היחסים, בנימוק כי הסכם האסוציאציה מחייב את ישראל לשמור על זכויות אדם והחוק הבינלאומי, ואילו משמעות המלחמה שלה בעזה היא כי אינה עושה זאת יותר.

בורל עצמו נחשב למי שתומך במהלך, שיכול להוביל להשעיה מלאה של היחסים או לסנקציות כלכליות על ישראל. עם זאת, היוזמה מטורפדת בשלב זה על-ידי המדינות הפרו-ישראליות באיחוד, ביניהן גרמניה, אוסטריה וצ'כיה. בורל עומד לסיים את תפקידו בעוד כחודשיים.

המכתב החריף טוען כי הרג העיתונאים על-ידי ישראל מנוגד לחוק הבינלאומי, ולכן יש להשעות את ההסכמים אתה. הארגונים טוענים כי חופש העיתונות בישראל מאז ה-7 באוקטובר נפגע במידה כזו, עד כי יש בישראל "משטר צנזוריאלי" במצב העניינים הנוכחי. 

"ישראל הרגה יותר מ-100 עיתונאים בעזה" 

הארגונים טוענים כי ישראל הרגה יותר מ-100 עיתונאים בעזה לפי נתוני ארגונים בינלאומיים. המכתב מתעלם מעדויות לגבי מעורבות של כמה עיתונאים מרצועת עזה במעשי טרור וחברות בחמאס. כמו כן, הוא אינו מתייחס לשאלה מי מוגדר בתור עיתונאי ברצועת עזה.

הארגונים טוענים כי ישראל התנקשה במכוון בלפחות חמישה עיתונאים, ועוד עשרה מקרים נבדקים. הם גם מאשימים את ישראל במניעת כניסה עצמאית של עיתונאים לעזה, בעקבות האיסור הממושך שהרשויות בישראל מטילות בנושא (גם לפני המלחמה בעזה).

המכתב גם מאשים את ישראל בכך שאינה מוסרת מידע על שני "עיתונאים" שליוו את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, על "עינויים" של עיתונאים שנעצרו וכן על מעצרים מינהליים. המכתב טוען כי הממשלה הנוכחית נוקטת מדיניות של מאבק בכלי תקשורת ישראלים, דוגמת ערוץ 13, וכלי תקשורת זרים, כמו אל-ג'זירה הקטארית.

"מסיבות אלה אנו קוראים היום להשעיית הסכם האסוציאציה בין ישראל לאיחוד האירופי, משום שישראל מפירה את זכויות האדם הבינלאומיות ואת החוק הפלילי, וכן להטלת סנקציות על בכירים בצבא הישראלי ואחראים אחרים", נכתב.

על המכתב חתומים, לצד ארגון "עיתונאים ללא גבולות", שורת ארגוני זכויות אדם אחרים, ביניהם "Human Rights Watch", אך גם שורה ארוכה של איגודים מקצועיים של עיתונאים באירופה. ביניהם: ארגון העיתונאים הפולני (SDP), ארגון העיתונאים הדני (DJ), ארגון העיתונאים הצרפתי CFDT (השלישי בגודלו בצרפת), ארגון העיתונאים ההולנדי (NJV) וגם ארגון-הגג של עיתונאים באירופה EFJ, היושב בבריסל.