קרפור עדיין מסבה הפסדים לאלקטרה צריכה למרות שיפור תפעולי; המשקיעים התאכזבו

רשת קרפור אומנם הגדילה הכנסות ועברה לרווח תפעולי, אך בסיכום הרבעון השני עדיין הציגה הפסד של כ-13.5 מיליון שקל, ובמחצית הפסידה כ-47 מיליון שקל • מניית אלקטרה צריכה הגיבה לדוחות בירידה - ובסך-הכול מחקה כ-50% משווייה בשלוש שנים

סניף של קרפור סיטי / צילום: גלית חתן
סניף של קרפור סיטי / צילום: גלית חתן

השקת מותג הסופרמרקטים קרפור (Carrefour) מתחילה להניב פירות עבור בעלת השליטה, אלקטרה צריכה. לאחר דרך רצופת הפסדים כבדים מאז המהלכים להשקת המותג אשתקד, עברה רשת קרפור להציג רווח תפעולי (לפני הכנסות אחרות והוצאות רה-ארגון) של 24 מיליון שקל ברבעון השני של 2024 ושל 29 מיליון שקל בסיכום מחצית השנה; זאת לעומת הפסדים של 50 מיליון שקל ו-87 מיליון שקל בהתאמה בתקופות המקבילות אשתקד. 

ישראל ב"משק סגור". אלה החברות שמרוויחות מהמצב
החברה שהייתה שיאנית התשואות שווה היום 70% פחות
עם ריבית כפולה מהבנקים: כך מימון ישיר נכנסה לשוק המשכנתאות
הברד והנקניקיות נשארו: המיתוג החדש של סניפי סבן אילבן

בשורה התחתונה, רשת המזון של אלקטרה צריכה עדיין הציגה הפסד של 13.5 מיליון שקל ברבעון השני ושל 47 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה של 2024 - לעומת הפסדים גבוהים בהרבה של 57 מיליון שקל ו-125 מיליון שקל בהתאמה בתקופות המקבילות אשתקד. כמחצית מההפסד משתרשרת לתוצאותיה של אלקטרה צריכה (המחזיקה כיום כ-49% ממניות רשת קרפור - לשעבר יינות ביתן).

אלקטרה צריכה בניהולו של צביקה שווימר ובשליטת קבוצת אלקו מדווחת כי הכנסות מגזר קמעונאות המזון שלה, המשקף את פעילות רשת קרפור בלבד, הסתכמו ב-812 מיליון שקל ברבעון השני, עלייה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. במחצית השנה עמדו ההכנסות על 1.6 מיליארד שקל - עלייה של 18%.

המכירות של קרפור בחנויות זהות גדלו ב-11% ברבעון השני וב-6% במחצית השנה. אלקטרה צריכה מציינת כי סניפי רשת יינות ביתן שהוסבו למותג הצרפתי קרפור, רשמו עלייה של 16% במכירות ביחס לרבעון המקביל. בסיכום המחצית מדובר בעלייה חדה אף יותר של 38%.

המכירות למ"ר בחנויות הזהות של הרשת עמדו במחצית על 27 אלף שקל אלף שקל למ"ר, כאשר סניפים שהוסבו לקרפור הציגו נתונים גבוהים יותר של 35.3 אלף שקל למ"ר. לשם השוואה, רשת שופרסל הציגה בדוחותיה מכירות של 25.9 אלף שקל למ"ר.

הרווח הגולמי במגזר קמעונאות המזון של אלקטרה צריכה עלה ב-30% ל-252 מיליון שקל, ושיעורו מסך ההכנסות טיפס מ-26% ל-31%. ברשת הסבירו את הגידול בשיעור הרווח הגולמי מהמשך הסבת סניפים לקרפור ומגידול בפדיון של הסניפים המוסבים, לצד קיטון בעלויות שונות כתוצאה ממהלכי התייעלות שהובילה החברה. 

בסך-הכול פעילים כיום ברשת 102 סניפים תחת המותג קרפור לצד 22 סניפי מגה בעיר ועוד 25 סניפי יינות ביתן. במצגת למשקיעים ציינה החברה כי כיום יש על מדפי קרפור 1,500 מוצרים תחת המותג קרפור, וכי בכוונתה להגדיל את מספרם ל-2,000 מוצרים עד לסוף השנה. 

תגובה קרירה לדוחות 

למרות השיפור המסוים בתוצאות מגזר המזון שלה, המשקיעים לפי שעה הגיבו בקרירות לדוחות ושלחו את מניית אלקטרה צריכה  לירידה של מעל ל-4% היום (ד') בצהריים. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.8 מיליארד שקל לאחר עלייה של 14% מתחילת השנה טרם הירידה היומית. בשלוש השנים האחרונות נחתכה המניה בחצי, וזאת על רקע ההפסדים שהקיזו לה ההשקעות הגדולות שביצעה אלקטרה צריכה ברשת קרפור וכן בפתיחת רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן".

בחודש מאי האחרון החליטה אלקטרה צריכה לסיים רומן קצר וכושל במיוחד עם סבן אילבן - הרפתקה שעלתה לה בהפסד של כ-70 מיליון שקל, ומכרה את הסניפים שנותרו ברשותה לידי רשת סבן אקספרס. 

בנוסף לעסקי המזון, יש לאלקטרה צריכה מגוון פעילות קמעונאיות בתחומי מוצרי החשמל לבית, מזגנים ומותגי אופנה (חנויות אדידס וקולומביה). מהדוחות עולה כי מחזור ההכנסות של הקבוצה צמח ב-17% והסתכם ב-1.77 מיליארד שקל ברבעון השני, ובמחצית השנה עלה בשיעור דומה ל-3.5 מיליארד שקל. הרווח הנקי של הקובצה ברבעון עמד על כ-100 אלף שקל בלבד, מול הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הסתכם הרווח ב-18.7 מיליון שקל, מול הפסד של 31 מיליון שקל במחצית המקבילה.