מ"מ נשיא העליון: שר המשפטים לא מקיים פגישות עמי מזה שלושה חודשים

השופט פוגלמן נאם הבוקר בכנס לשכת עוה"ד לפתיחת שנת המשפט ומתח ביקורת על שר המשפטים לוין, המביא לדבריו לפגיעה בתפקוד התקין של הרשות השופטת • נשיא המדינה הרצוג התייחס בכנס לניסיונות להחזיר את המהפכה המשפטית: "לא למהלכים שיקטבו אותנו" • מבקר המדינה אנגלמן: "בישראל 2024 אין נשיאה באחריות אישית"

ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: לשכת עורכי הדין
ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: לשכת עורכי הדין

ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביקר הבוקר (ג') בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין לפתיחת שנת המשפט את שר המשפטים יריב לוין, המביא לדבריו לפגיעה בתפקוד התקין של הרשות השופטת.

לדברי פוגלמן, סוגיות שצריכות להתקבל בהסכמתו של לוין "אינן מקודמות מזה חודשים ארוכים, לרבות מינוי סגני נשיאים ורשמים לערכאות שונות. עיכובן של סוגיות אלה נובע, בין היתר, מכך שמאז חודש יוני האחרון חדל שר המשפטים מלקיים את פגישות העבודה השוטפות בינינו. גם בהיבטים אלה, פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו". 

שופטי בג"ץ ללוין: לא הגעת להסכמות, יש לבחור נשיא לעליון תוך ימים
פרשנות | גם בלי חוק היועמ"שים - הממשלה הסירה את הבלמים

פוגלמן התייחס למחלוקת על מינוי שופטים לבית המשפט העליון. "לבית המשפט העליון ראוי שימונו המשפטנים המנוסים, המקצועיים והמצוינים ביותר, משפטנים שישקפו את כל גווניה של החברה הישראלית. זאת, מתוך מטרה אחת ברורה: לקדם את טובת הציבור הישראלי בכללותו. בהתאם להוראות הדין, מינוי שופט לבית המשפט העליון דורש הסכמה רחבה בין חברי הוועדה לבחירת שופטים, בדמות רוב של 7 מתוך 9 חברים. מתוך ההבנה הזו, אנו ברשות השופטת נכונים תמיד לקיים שיח תכליתי שיביא למינויַם של שופטים מקצועיים וטובים לבית המשפט העליון".

פוגלמן התייחס לכך ש"ללא הסכמתו של של שר המשפטים לוין לא ניתן לקדם מהלכים רבים שנועדו עבור הציבור. כך גם לגבי סוגיות אחרות שתלויות באישורו ובהסכמתו של שר המשפטים, ושלצערי אינן מקודמות מזה חודשים ארוכים, לרבות מינוי סגני נשיאים ורשמים לערכאות שונות".

לדבריו, "דוגמה מוכרת לכך היא תפקידו של שר המשפטים כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, שכינוסה וקיום ההצבעות בה מאפשרים מינוי של שופטים ואת קידומם לערכאות גבוהות יותר. אכן, במהלך מרבית השנה האחרונה התקיים במסגרת הוועדה דיאלוג תכליתי וקונסטרוקטיבי, שבעקבותיו בחרה הוועדה לבחירת שופטים בלא פחות מ-162 נושאי משרה שיפוטית לערכאות השונות ברחבי הארץ, ובנוסף להם מונו 16 נושאי משרה שיפוטית לכהונה בפועל".

עוד הוסיף פוגלמן כי "בימים קשים אלה ונוכח צו השעה, אני מקווה שהממלכתיוּת תגבר על המחלוקות, וכי יחודשו פגישות העבודה השבועיות בין ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון לבין שר המשפטים. חשוב להבהיר: הרשות השופטת שומרת על חוסנה ועל עצמאותה. גם בימים אלה אנו ממשיכים לפעול לטובת הציבור הישראלי, ללא מורא וללא משוא-פנים".

פוגלמן אמר כי דווקא בתקופה זו "ראוי להעמיד לנגד עינינו את העקרונות ואת הערכים שעומדים בבסיס מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ואת המחויבות המוסדית של כל רשויות השלטון לקידום טובתו של הציבור הישראלי. דווקא בעתות משבר וחירום מתחדדת החשיבות שבהגנה על עקרונות היסוד של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ובראשם שלטון החוק וזכויות האדם. גם בזמנים הקשים, הרגישים והכואבים ביותר, מדינת ישראל היא מדינת חוק, וכל אזרחיה, תושביה ורשויות השלטון בה נדרשים לפעול תמיד בהתאם לדין". 

הנשיא הרצוג נגד המהפכה המשפטית: "לא למהלכים שיקטבו אותנו"

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הבוקר בכנס לשכת עורכי הדין והתייחס לניסיונות להחזיר את חקיקת המהפכה המשפטית לסדר היום. 

"אני שומע את הקולות והיוזמות של מי שמבקשים להחזיר אותנו חודשים אחורה לאותה זירה שבה הכול התחיל, אני מזהה את אדי הדלק המסוכנים באוויר, ואני מזהיר כאן מפניהם ושואל בכנות: זה מה שהחברה הישראלית זקוקה לו עכשיו? זה מה שצריכות אלפי משפחות שכולות? זה מה שמבקשות עשרות אלפי משפחות שלא ישנות בלילה מרוב דאגה ליקיריהן בחזית, כי הן מפונות, או חלילה כי אהוביהן חטופים ומוחזקים בידי מרצחים אכזריים? זה מה שהפצועים בגוף ובנפש זועקים לנו?

"אני קובע בפירוש: לא! לא למהלכים שיקטבו אותנו. לא לטלטלה מיותרת של העם והמדינה. לא לצעדים חסרי אחריות שסופם ישורנו". 

נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ
 נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ

הרצוג הזהיר והודיע כי הוא דורש ממי ששוקל או מקדם מהלכים כאלה: "חדלו. אל תעזו. הניחו לנו להשתקם ולהתרפא אחרי השבר הנורא. אסור שנקבל החלטות הרות-גורל בנוגע לערכי הליבה של המדינה - ללא הסכמה רחבה ושיח מעמיק ומשותף". 

מבקר המדינה אנגלמן: "בישראל 2024 אין נשיאה באחריות אישית"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין כי "בישראל 2024 אין נשיאה באחריות אישית עם פעולה לצידה - לא בדרג המדיני, לא בדרג הביטחוני והצבאי ולא בדרג האזרחי. נהפוך הוא - אזרחי ישראל חווים הדלפות מגמתיות שכל מטרתן להטיל אחריות על גורם אחר". 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: דוברות המבקר
 מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: דוברות המבקר

אנגלמן הוסיף כי "כבר ב-8 באוקטובר חזרתי לארץ ושאלתי את עצמי מה תפקידי. הוצאתי מכתב לראש הממשלה עם שורה של כשלים בעורף. כולם כפופים לביקורת המדינה, לכן הביקורות החלו, כולל בלשכת ראש הממשלה, בלשכת שר האוצר ועוד. חוק יסוד: מבקר המדינה לא מגביל עריכת ביקורות בעת מלחמות, בפרט כשהמלחמה מתארכת. כך נהגו קודמיי בתפקיד.

"אני קורא מכאן לראש הממשלה ולרמטכ"ל - אל תתמקדו בהדיפת הביקורת אלא בתיקונים באופן מיידי. ביקורת מצילת חיים. הפתרון הוא לא בהדרת ביקורת המדינה. צריך לעשות זאת ברגישות, אבל זו חובה". 

ראש לשכת עורכי הדין: הליך בחירת שופט עליון חייב להיות נקי מפוליטיזציה

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, התייחס בכנס לסאגת מינוי נשיא לבית המשפט העליון. לדבריו, "הליך הבחירה חייב להיות נקי מפוליטיזציה ומנותק מזכות וטו של הרשות המבצעת, ללא שום קשר לשאלה איזה צד פוליטי מרכיב את הממשלה. בהתאם לשיטה זו, נשיא בית המשפט העליון הבא יהיה כבוד השופט יצחק עמית, ולאחריו כבוד השופט נעם סולברג וכן הלאה, ללא תלות בממשלה או בשלטון. אין ספק שהמינויים צריכים לשקף הסכמות רחבות, חיזוק תחושת השותפות של כלל החברה הישראלית". 

ראש לשכת עורכי הדין, עו''ד עמית בכר, בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: לשכת עורכי הדין
 ראש לשכת עורכי הדין, עו''ד עמית בכר, בכנס לשכת עורכי הדין, היום / צילום: לשכת עורכי הדין

בכר הוסיף כי "כפי שבלשכת עורכי הדין יושבים יחד כל החלקים של החברה הישראלית - יהודים, ערבים, דרוזים, נשים, גברים, דתיים, חרדים, חילוניים, אנשי ימין ואנשי שמאל - כך נוכל להראות את הדרך לכלל החברה הישראלית. הגיע הזמן להפסיק לצבוע את נושא החטופים כנושא פוליטי, כפי שאנו נוהגים לצבוע כל נושא מוסרי וערכי כיום. 

"המאבק נגד ההפיכה המשטרית ובעד מערכת משפט עצמאית, יוקרתית ומקצועית הוא מאבק על דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית ועל זכויותיהם של אזרחיה. המאבק על דמותה של מערכת השלטון, עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית הוא מאבק ערכי וחיוני לביטחוננו וקיומנו כעם".