ריינאייר מבטלת טיסות גם בחגים, והחברה שמשיקה קו חדש לברלין

מזה חודש שחברות התעופה הבינלאומיות מקפיאות, משבשות ומצמצמות את פעילותן בישראל. כעת המגמה מתהפכת • מי שבולטת לשלילה היא ריינאייר, שדוחה את החזרה ומבטלת את טיסותיה לישראל גם באוקטובר • וגם: בלו בירד משיקה שלוש טיסות שבועיות מנתב"ג לברלין • חדשות התעופה, מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock

מספר חברות תעופה משמעותיות שנטשו לאור המצב הביטחוני ישובו היום (ה') לפעילות בנתב"ג. הראשונה היא קבוצת לופטהנזה, קבוצת התעופה הגדולה באירופה הכוללת את חברות התעופה לופטהנזה איירליינס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס, סוויס ויורווינגס שמפעילות טיסות ל-6 יעדים משמעותיים במערב אירופה, בהם פרנקפורט, מינכן, וינה, ציריך, בריסל ודיסלדורף. בנוסף, בשעות הצהריים תמריא חברת התעופה האיטלקית ITA, שתשוב להפעיל טיסה יומית בקו תל אביב רומא. 

חדשות התעופה | שדות התעופה המקושרים בעולם: רק אחד מהיעדים של אל על בפנים
חדשות התעופה | החל מ-45 דולר: לאילו יעדים תמצאו טיסות זולות במיוחד למרות גל הביטולים

עם גל ביטולי הטיסות שהחל בתחילת אוגוסט עקב המתיחות הביטחונית באזור, חזרו חברות בודדות שנחשבו אז לחריגות יחסית בנוף, כגון וויזאייר, אתיופיאן איירליינס ובולגריה אייר. לאחר מכן הצטרפו גם חברות אירופיות, בהן אג'יאן, אייר אירופה, איבריה וטארום. בצהרי יום שלישי גם חברת לוט הפולנית הצטרפה לפעילות בנתב"ג.

תנועת הנוסעים בנתב"ג מטפסת בהתאם ומבטאת את החזרה לשגרת הפעילות בתקופת המלחמה שקדמה להסלמה האחרונה.

על אף האיומים במתקפה איראנית, סגירת המרחב האווירי מעל נתב"ג והשביתה הקצרה אשר שיבשו את הפעילות בנתב"ג והביאו לביטולי טיסות, בחברות מסוימות בחרו להיכנס לוואקום שנוצר ולהגביר את פעילותן בארץ. כך למשל חברת התעופה אייר בלטיק, שהודיעה על ביטולים בחודש האחרון וצפויה לשוב לפעילות ב-8 בספטמבר. החברה הכריזה אמש (ד') על תוספת של קו חדש בין תל אביב לוילנה (בנוסף ל-4 טיסות השבועיות בין ריגה לתל אביב) החל ממרץ הקרוב. 

תוספת בקו לברלין 

בנוסף, חברת התעופה בלו בירד הודיעה כי תוסיף שלוש טיסות שבועיות לברלין החל מסוף אוקטובר, שיצטרפו לטיסות שמפעילה החברה ליעדים הקיימים אתונה, כרתים, רודוס, קוס, מיקונוס, לרנקה ופאפוס. בנוסף, בשבוע האחרון החלה החברה להפעיל 3 טיסות שבועיות ליעדים סופיה ווינה וכן טיסה יומית (למעט ימי שבת) לברצלונה ובודפשט.

תוספת הטיסות לברלין תגביר את התחרות ליעד, שעד לא מזמן ניתן היה להגיע אליו עם 17 טיסות שבועיות שהפעילו יחד חברות התעופה הישראליות אל על וישראייר. מלבדן, גם חברות הלואו קוסט ריינאייר ואיזי ג'ט הפעילו טיסות ליעד זה, אולם אלה הקפיאו את פעילותן בארץ.

הכניסה של השחקנית החדשה לקו תל אביב-ברלין עשויה להגביר את התחרות על המחירים. מבדיקה שרירותית שערכו על יום ספציפי בחודש ספטמבר עולה כי בלו בירד מציעה את המחיר האטרקטיבי ביותר - החל מ-160 דולר לכיוון אחד. ישראייר גובה החל מ-190 דולר, ואצל אל על המחיר ההתחלתי הוא 276 דולר לכיוון. 

עוד שלושה דברים שקרו בענף:

1. ריינאייר, שהודיעה תחילה כי תחזור לטוס לישראל בסוף ספטמבר, מבטלת את טיסותיה גם בתקופת החגים. 

2. לפי נתוני רשות שדות התעופה, היום יעברו בשדה כ-64,500 נוסעים ב-380 טיסות נכנסות ויוצאות, לעומת המספרים שראינו בשבועות האחרונים שנעו לרוב בין 50-60 אלף נוסעים ביממה. 

3. מנגד, התיירים עדיין לא חוזרים לישראל בהיקף ניכרים. על-פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, בחודש אוגוסט ביקרו בישראל רק 69 אלף תיירים. זאת, לעומת מעל 311 אלף תיירים בתקופה המקבילה אשתקד.