טיל קרקע־קרקע בליסטי ששיגרו לישראל המורדים החות'ים בתימן הביא הבוקר (א') להפעלת אזעקות באזורים נרחבים בגוש דן ובשפלה. החות'ים נטלו אחריות על השיגור וטענו כי הטיל, בעל מהירות היפר־סונית, כיסה מרחק של 2,040 ק"מ ב־11.5 דקות ופגע ביעד באזור תל אביב.
● החות'ים שוב הצליחו להפיל מל"ט אמריקאי ששווה 30 מיליון דולר. איך הם עשו את זה?
● חודשיים אחרי המתקפה הישראלית: נמל חודיידה החות'י לא מתאושש
"אייזנהאואר" לא נפגעה
מצה"ל נמסר כי "בשעה 06:21 שוגר טיל קרקע-קרקע מתימן לעבר שטח מדינת ישראל.
מבדיקה ראשונית, עולה כי ככל הנראה הטיל התפרק באוויר. במהלך האירוע בוצעו מספר ניסיונות יירוט על ידי מערכות חץ וכיפת ברזל, תוצאותיהן בבדיקה, הופעלו התרעות על פי מדיניות. כלל האירוע מתוחקר. זוהו שברי יירוט שנפלו בשטחים פתוחים ובתחנת רכבת פאתי מודיעין, כוחות כיבוי פועלים לכבות שריפה שפרצה בשטח פתוח בסמוך לכפר דניאל".
אילו טילים יש לחות'ים, כיצד ישראל מיירטת טילים כאלו, וכמה זמן לקח לטיל הבליסטי להגיע לישראל? גלובס עושה סדר.
אילו טילים יש לחות'ים?
החות'ים נהנים, בדומה ליתר שלוחותיה של איראן, מאספקות קבועות מטהרן של טילים בליסטיים וטילי שיוט. טיל בליסטי למרחק בינוני ומעלה, כמו המרחק בין תימן לישראל (כ-2,000 ק"מ), מגיע למהירות של 5 מאך (כ-6,000 קמ"ש) ומעלה. ברגע שהוא מסיים את ההאצה, הוא נמצא במסלול קבוע עד המטרה. בזירת הטילים הבליסטיים, יש כמה מתוצרת איראן שהם בעלי טווח לישראל ובהם: עימאד, סג'יל, קאדר-1 וחורמשאהר.
טיל שיוט קשה יותר ליירוט מטילים בליסטיים, שאותם יירטה ישראל מתחילת המלחמה באמצעות מערכות חץ 2 וחץ 3, משום שטיל שיוט הוא מתמרן. אולם, בשל התמרון הוא איטי יותר מטיל בליסטי, בדומה למטוס - ופותחו מערכות שיודעות לטפל באיום. סכנה מרכזית בטיל שיוט היא שהוא יכול לעשות מסלול מעגלי, לעקוף מערכות רדאר - ולתקוף מאחוריהן. כלומר, טיל שיוט עלול להגיע למרחב אילת גם מכיוון מצרים - אף שהחות'ים אינם ממוקמים באותו כיוון.
לחות'ים יש רק טיל שיוט אחד עם טווח עד ישראל - "סומאר". מנגד, יש להם טילי שיוט חוף-ים בעלי טווח 300-30 ק"מ שמאיימים על הספינות במרחב הים האדום: נאסר (30 ק"מ); ג'אסק-2 (35 ק"מ); נור (120 ק"מ); ע'אדר (200 ק"מ); וכן, ע'אדיר (300 ק"מ). לפי פרסומים זרים, גם לחיזבאללה בלבנון יש טילי שיוט מתוצרת איראן.
כיצד ישראל מיירטת טילים?
טילים עוברים בשכבות הגבוהות, ועל כן המערכות הרלוונטיות אליהן הן חץ 2 וחץ 3 מתוצרת התעשייה האווירית. ההבדל ביניהם הוא שחץ 2 מיועד ליירוט בתוך האטמוספירה וחץ 3 מחוצה לה. בזמן שכיפת ברזל (טווח של עשרות ק"מ) וקלע דוד (טווח של מאות ק"מ ספורים) מתוצרת רפאל מיועדים לאיומים קצרים יותר, חץ 2 וחץ 3 מיועדים לטווח של בין מאות לאלפי ק"מ.
מעבר לכך, כל יירוט שלהם הרבה יותר יקר. בעת שיירוט של כיפת ברזל מוערך בכ-30 אלף דולר, ויירוט קלע דוד בכ-700 אלף דולר, יירוט של חץ 2 מוערך בכ-1.5 מיליון דולר ושל חץ 3 בכ-2 מיליון דולר. כמובן שכל יירוט חוסך נזקים עצומים שעלולים להיווצר, למשל, אם טיל יפגע בבית מלון באילת - הן בנזק כלכלי, הן בנזק גופני והן בנזק נפשי.
כמה זמן לוקח לטיל בליסטי מתימן להגיע לישראל?
טיל בליסטי נודע בשל מהירותו הגבוהה, אך אינו יודע לתמרן. מנגד, טיל שיוט איטי יותר, אבל יכול לתמרן. בעקבות כך, מרגע השיגור - טילים בליסטיים מתימן עשויים להגיע לישראל תוך כ־15 דקות. לצורך ההשוואה, זמן ההגעה של טילים בליסטיים מאיראן מוערך בכ־12 דקות. מנגד, אם היה מדובר בטילי שיוט, אלו היו עשויים להגיע מתימן לישראל תוך כשעתיים וחצי, לעומת כשעתיים מאיראן. יותר איטיים מהם אלו חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) מתוצרת איראנית שהם בעלי מהירות של כ־250 קמ"ש. על כן, אם החות'ים משגרים אותם ישירות לישראל, זמן ההגעה שלהם לדרום המדינה מוערך בכ־11 ורבע שעות. הכטב"ם שפגע בתל אביב, לדוגמה, הגיע מהים בתום טיסה של כ־16 שעות.
מה אומרים החות'ים?
החות'ים נטלו אחריות באופן רשמי על שיגור הטיל. שליחיה של איראן בתימן מצהירים כבר חודשיים על נקמה לתקיפה הישראלית בנמל חודיידה שגרמה להם לנזקים קשים, אבל יתרה מכך - אתמול שר ההגנה החות'י מוחמד אל-עטיפי הזהיר מפני "הפתעות" בימים הקרובים. והנה, הפתעה הגיעה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.