עלייה חסרת תקדים במספר העשירים בעולם. כמה בישראל?

במהלך העשור האחרון מספר המולטי-מיליונרים בעולם זינק, וכמות בעלי ההון של 100 מיליון דולר ויותר (המכונים "סנטי-מליונרים") עלה ב-54% • את המגמה מובילה סין, שם מספר הסנטי-מיליונרים עלה ב-108% בעשור האחרון, ואחריה ארה"ב עם עלייה של 81% • עפ"י התחזיות, בישראל ניתן לצפות לצמיחה מתמשכת במספר הסנטי-מיליונרים

בעשור האחרון מספר המולטי-מיליונרים בעולם זינק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
בעשור האחרון מספר המולטי-מיליונרים בעולם זינק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

בעשור האחרון מספר המולטי-מיליונרים בעולם זינק, כאשר כמות בעלי ההון של 100 מיליון דולר ויותר (המכונים "סנטי-מליונרים") עלה ב-54% והגיע ל-29,350, לפי דוח Centi-Millionaire Report 2024 של חברת הנלי אנד פרטנרס (Henley & Partners) וחברת המחקר New World Wealth. מגמת העלייה הזו בולטת במיוחד בסין ובארה"ב, כאשר שתיהן רואות את הצמיחה המרשימה ביותר.

היועצת הבכירה שטוענת: זו ההזדמנות שרוב המשקיעים מישראל מפספסים 
כותרות העיתונים בעולם | סינוואר מתכונן ל"מלחמת התשה", והאם נתניהו נופל בפח של איראן 
הנתונים מגלים: תסריט האימים של הכלכלנים עשוי להתגשם בישראל 

העלייה הדרמטית ביותר

את המגמה מובילה סין. מספר הסנטי-מיליונרים במדינה עלה ב-108% בעשור האחרון, והוא עומד כיום על 2,350. לפי הדוח, ההתפתחות בסין נבעה בעיקר מההצלחה של תעשיות הטכנולוגיה והכימיה, שהניעו את הצמיחה הכלכלית. עם זאת, מאז 2020, הצמיחה נחלשה, עם עלייה של רק 10% במספר הסנטי-מיליונרים. למעשה, רוב הפריחה של הסנטי-מיליונרים בסין התרחשה בין השנים 2013 ל-2020, אמר אנדרו אמוילס, אנליסט עושר ב-New World Wealth, ל-CNBC. למרות העלייה במספר העשירים, כלכלת המדינה נתקעה בשנים האחרונות, נגררת על ידי סקטור נכסים מצומצם, אבטלה דביקה וצריכה מקומית חלשה.

ובכל זאת, ערים כמו בייג'ינג, שנגחאי והונג קונג (SAR China) נמצאות כעת בראש רשימת הערים עם ריכוז גבוה של מולטי-עשירים. בייג'ינג ממוקמת במקום ה-5 עם 347 סנטי-מיליונרים, שנגחאי במקום ה-7 עם 322, והונג קונג במקום ה-8 עם 320 סנטי-מיליונרים. אמוילס אף צופה לגידול איתן של אוכלוסיית הסנטי-מיליונרים בסין של בין 80% ל-100%.

הזווית הישראלית: בזכות הסטארט-אפים

בישראל, מספר הסנטי-מיליונרים עומד כיום על 212, אחרי שנרשמה עלייה משמעותית של 62% בעשור האחרון. תל אביב מובילה את המגמה הישראלית, ומדורגת במקום ה-41 בין 50 הערים המובילות בעולם, עם 82 סנטי-מיליונרים. תפקיד מרכזי בהתפתחות הזו משחקות החברות הגדולות הפועלות בעיר, וביניהן Waze, Wix, Check Point ו-Monday, לצד נוכחות בולטת של ענקיות טכנולוגיה עולמיות כמו אינטל ו-IBM.

אכן, הצמיחה בישראל נובעת מההצלחה הגוברת של חברות הטכנולוגיה והחדשנות, שמציבות את תל אביב כמרכז טכנולוגי חשוב במזרח התיכון. ירושלים ונתניה גם הן תורמות למספר הכולל של סנטי-מליונרים בישראל. התחזיות לעתיד מראות שבישראל, במיוחד בתל אביב, ניתן לצפות לצמיחה מתמשכת במספר הסנטי-מיליונרים, אם כי לא בקצב דרמטי כמו בסין או בארה"ב.

בעשור האחרון: עלייה של 81% בארה"ב

"אמריקה וסין חוו מה שניתן לתאר רק כפריחה של סנטי-מיליונרים, שהעלו משמעותית על מקבילותיהן האירופיות", אמר יורג סטפן, מנכ"ל הנלי אנד פרטנרס. סין אמנם עלתה גם על הביצועים של ארה"ב, אך גם בארה"ב חלה עלייה מרשימה.

בארה"ב, מספר הסנטי-מיליונרים עלה ב-81% בעשור האחרון, עם ריכוזים גבוהים בערים כמו ניו יורק, אזור מפרץ סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס. ניו יורק ניצבת בראש הרשימה עם 744 סנטי-מיליונרים, מפרץ סן פרנסיסקו עם 675 ולוס אנג'לס עם 496. הצמיחה העתידית בארה"ב צפויה להימשך, עם עלייה צפויה של יותר מ-50% במספר הסנטי-מיליונרים בעשור הקרוב.

עם זאת "מגמות הצמיחה וההגירה הקיימות של סנטי-מיליונרים יהיו תלויות במידה רבה בבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב, בהן אנו צופים הבדלים דרסטיים במדיניות הפיסקלית, המוניטרית, הכלכלית והחברתית", אמר דיוויד יאנג, נשיא הוועדה לפיתוח כלכלי במכון החשיבה 'מועצת הכנסים', לפי CNBC.

מה צפוי בעשור הבא?

בפער די גדול, אירופה חוותה צמיחה של 26% בלבד בעשור האחרון. הערים הגדולות באירופה רואות האטה בצמיחה, ובכל זאת לונדון ממוקמת במקום ה-4 המכובד עם 370 סנטי-מיליונרים ופריז במקום ה-10 עם 286. הצמיחה באירופה מואטת בשל צמיחה איטית בשווקים הגדולים כמו בריטניה, גרמניה וצרפת. לעומת זאת, שווקים קטנים יותר כמו מונאקו, מלטה, מונטנגרו ופולין חוו צמיחה משמעותית של 75% במספר הסנטי-מיליונרים.

הדוח מציין מספר ערים שצפויות לחוות עלייה דרמטית במספר הסנטי-מיליונרים שלהן עד 2040, כולל ערים אסייתיות כמו סינגפור, הונג קונג ובייג'ינג, ואירופיות קטנות יותר כמו מלטה ומונאקו. סינגפור מדורגת במקום ה-6 עם 336 סנטי-מיליונרים וצפויה ליהנות מעלייה של יותר מ-100% במספרם עד 2040. הצמיחה בערים כמו סינגפור והונג קונג נובעת בעיקר מהצלחה כלכלית וצמיחה בתחום הטכנולוגיה והפיננסים.

הערים העתידות לראות עלייה משמעותית כוללות את ריאד שבסעודיה ובנגלור שבהודו, עם צמיחה צפויה של יותר מ-150% באוכלוסיית הסנטי-מיליונרים במהלך 16 השנים הקרובות. לעומת זאת, ערים עם מוניטין מכובד כמו שיקגו, מוסקבה וציריך צפויות לחוות צמיחה מינימלית של פחות מ-50% עד 2040.