האומה עם שיעור הילודה הנמוך ביותר לחוצה מהמכירות הגואות של עגלות כלבים

דרום קוריאה היא המדינה עם שיעור הילודה הנמוך ביותר בעולם המפותח, והממשלה אף הכריזה על מצב חירום דמוגרפי • בינתיים, אזרחים רבים מעדיפים להשקיע ברכישת עגלות לכלבים ולא לתינוקות

עגלת כלבים בפארק בסיאול / צילום: Shutterstock
עגלת כלבים בפארק בסיאול / צילום: Shutterstock

לאחר שדחפה עגלת תינוק לעבר הפארק הסמוך לביתה בפרבר של סיאול, קאנג סונג-מין התיישבה לנוח על ספסל. אז התקרבה אליה אישה מבוגרת, בניסיון להתחיל בשיחה ידידותית עם קאנג סביב אמהות.

"אני בכלל לא נשואה עדיין", השיבה קאנג, בת 24.

בזמן שסוחר הסמים הגשים חלומות על תהילת כדורגל, החוקרים הלכו וסגרו עליו 
"10,000 דולר לראש": כך מגייסת רוסיה מחבלים בטלגרם 

האישה המבוגרת המבוהלת בהתה בעגלה והביטה בנוסע הקטן: פודל חום בשם קוקו. היא עזבה, בתחינה שקאנג תקים משפחה. "אני לא רוצה להתחתן", אמרה קאנג. "אני מעדיפה להוציא כסף על הכלב שלי".

שיח גלובלי התפתח, גם בארה"ב, על אי-הבאת ילדים לעולם והרתיעה מהבאת צאצאים. אך הדאגה עשויה להיות בשיאה בדרום קוריאה, שבה יש את שיעור הילודה הנמוך ביותר בעולם המפותח, וגם הבדל נוסף שמעורר סערה: עלייה מסחררת במכירות עגלות לכלבים, שבשנה שעברה עלו לראשונה על מכירות עגלות לתינוקות, לפי Gmarket, אחד מקמעונאי האונליין הגדולים בדרום קוריאה. הטרנד נמשך גם בחצי הראשון של השנה הזו.

אישה עוברת עם הכלב שלה בפארק Dongjak-gu Boramae בדרום קוריאה / צילום: Shutterstock
 אישה עוברת עם הכלב שלה בפארק Dongjak-gu Boramae בדרום קוריאה / צילום: Shutterstock

הן כה נפוצות שבינואר שידרה תחנת שידור לאומית קטע שכותרתו: "האם רק אני מוטרד מזה? דיון סוער על עגלות לכלבים".

בכלכלות מתקדמות רבות, כולל בארה"ב, אנשים מבוגרים מתייחסים לחיות המחמד שלהם כאל ילדים מפונקים, עם מסיבות יום הולדת מפוארות, אחוזות לכלבים, טיסות פרטיות ונסיעות בעגלות לכלבים.

אבל הורי חיות מחמד מעוררים זעם בקרב גורמים רשמיים בדרום קוריאה.

'חירום דמוגרפי לאומי'

המדינה מתמודדת עם שיעור פוריות של 0.72 - שליש מהשיעור הדרוש לשמירה על האוכלוסייה. במפגש שולחן עגול לצעירים בשנה שעברה, קים מון-סו, כיום שר העבודה של המדינה, נזף בצעירים: "מה שמדאיג אותי הוא שצעירים לא אוהבים אחד את השני", אמר קים. "במקום זאת, הם אוהבים את הכלבים שלהם. הם לא מתחתנים, ולא מביאים ילדים".

חברי מפלגת שמאל שמהווה מיעוט בפרלמנט מחו על דבריו של קים במסיבת עיתונאים לאחרונה, ואמרו שעליו לשקול את תנאי העבודה הקשים והשכר הנמוך לפני האשמת בעלי חיות המחמד בשיעורי הילודה הנמוכים.

בסקר מקומי שנעשה לאחרונה, אחת מכל שתי נשים בדרום קוריאה בגילאי 20 עד 49 אמרה שאין להן כוונה להביא ילדים לעולם, שהיא רואה בכך דבר לא הכרחי תוך ציון המגבלות הכלכליות. בעוד מקומות ידידותיים לחיות מחמד מתרבים ברחבי המדינה, מסעדות ובתי קפה מכריזים על "אזורים ללא ילדים", ומצביעים על התנהגות מפריעה.

כלב פודל ננסי, גזע אופייני לדרום קוריאה, מצולם בפארק יער בסיאול / צילום: Shutterstock
 כלב פודל ננסי, גזע אופייני לדרום קוריאה, מצולם בפארק יער בסיאול / צילום: Shutterstock

הפנייה של הממשלה לדורות הצעירים לבחור בהבאת ילדים על פני גידול חיות מחמד מגיעה עם טוויסט: נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול בעצמו נשוי ללא ילדים-והוא הבעלים של לפחות עשרה כלבים וחתולים.

"מצטער, האוכל הזה רק של אבא", כתוב באחד הפוסטים שלו באינסטגרם, שבו נראים שני כלבים מסוג בישון פריזה בוהים בו בזמן שהוא אוכל כריך.

ובכל זאת, ביוני הכריז יון על "חירום דמוגרפי לאומי" בגלל שיעור הילודה הנמוך בדרום קוריאה. הוא קרא למשרדי הממשלה לפתור את הבעיה של ירידת שיעורי הילודה כדי להימנע מ"משבר קיומי".

נשיא דרום קוריאה יון סוק יאול (Yoon Suk Yeol) מצטלם בבית ספר לכלבים / צילום: משרד הנשיאות הדרום קוריאני
 נשיא דרום קוריאה יון סוק יאול (Yoon Suk Yeol) מצטלם בבית ספר לכלבים / צילום: משרד הנשיאות הדרום קוריאני

קים בורה, מעצבת אתרים פרילנסרית בת 32, אינה שוקלת להביא ילדים בשלב זה. היא מוצאת את דרום קוריאה תחרותית מדי ויקרה מדי לגידול ילדים. במקום זאת, היא שדרגה את עגלת הכלב שלה, שיכולה גם להפוך למושב לרכב, עבור הבישון פריזה שלה, סאלגו, המילה הקוריאנית לאפרסק. סאלגו מתפנקת בעגלתה עם כרית חימום בחורף וכרית קרח בקיץ.

"אם היה לי ילד", מציינת קים, "לא הייתי מסוגלת לטפל בסאלגו כפי שאני עושה עכשיו".

בעוד מספר התינוקות פוחת, אוכלוסיית הכלבים הרשומים בדרום קוריאה זינקה לשיא בשנה שעברה, ויותר מהכפילה את עצמה מאז 2018.

פריחת עגלות הכלבים

מכירות עגלות לכלבים גדלו פי ארבעה מאז 2019, לפי יון היון-שין, ראש חברת Pet Friends, פלטפורמת מסחר אונליין הגדולה ביותר לחיות מחמד בדרום קוריאה. Airbuggy נחשבת ל"מרצדס-בנץ" של עגלות לכלבים. הדגם המיוחד לעונות סתיו-חורף, "גריי טוויד", עולה כ-1,100 דולר, וכולל בד סקוטי וצמיגים מתאימים לנסיעה בשטח.

החברה התחילה כיצרנית עגלות תינוק, אבל החטיבה הקוריאנית של Airbuggy התמקדה בשנים האחרונות בעגלות לכלבים בלבד. "אפשר לשים בעגלות שלנו כלב או תינוק", אמר פארק סון-ג'ה, ראש Airbuggy קוריאה. "אבל השוק כאן דורש עגלות לחיות מחמד".

מודעה של Airbuggy Korea שמייצרת עגלות לכלבים / צילום: צילום מסך מהעמוד הרשמי בפייסבוק
 מודעה של Airbuggy Korea שמייצרת עגלות לכלבים / צילום: צילום מסך מהעמוד הרשמי בפייסבוק

עגלות ובהן כלבים קטנים הן חלק מהנוף היומיומי ברחבי חנויות הכלבו, המסעדות, הרחובות והאזורים הציבוריים בדרום קוריאה.

הן חוסמות את שבילי ההליכה בפארק יער סיאול- שהוא גדול יותר מהסנטרל פארק בניו יורק- ומבלבלות את לי סונג-קיו, בן 62, מנהל מתקנים שם. "העגלות האלו צריכות לשאת תינוקות", הוא אמר.

בתחילה, לי חש תחושת אכזבה מסוימת כאשר בתו הבוגרת בזבזה את כספה על עגלת כלב שעלותה כ-225 דולר.

"הכלב בכלל לא רוצה לשבת בה", אמר לי וחייך. "הוא כל הזמן קופץ החוצה".