בורסות עולם | סיקור שוטף

מגמה מעורבת באירופה; נעילה מעורבת באסיה

שנחאי עלתה ב-0.4% בעקבות הורדת הריבית בסין • אינטל מזנקת  בכ-4% בטרום מסחר, לאחר שקוואלקום הביעה עניין ברכישת אינטל וחברת ההשקעות אפולו גלובל מנג'מנט הציעה להשקיע בה מיליארדי דולרים • בנק לאומי: "הסלמה במלחמה עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי" • מחיר הזהב נסחר בשיא וצפוי עוד לעלות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman
הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

12:42

אינטל מזנקת בטרום מסחר בוול סטריט בכ-4% וזאת בעקבות הדיווחים האחרונים. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מליל שישי, קוואלקום, ניגשה לאינטל עם הצעת רכישה. אולם, הרבה מכשולים עומדים בפני אפשרות של מיזוג בין השתיים, ובינתיים גם לא ברור מה תכלול הרכישה הזו. אולם ייתכן שדווקא מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה, האחראי על כמה מפעילויות הליבה של שבבי החברה למחשבים, עשוי להיות נכס חשוב שישפיע על ההחלטה. 

בנוסף, אתמול בלילה פורסם בבלומברג שחברת ההשקעות אפולו גלובל מנג'מנט הציעה להשקיע מיליארדי דולרים באינטלעל פי הדיווח, אפולו הביעה נכונות להשקיע עד 5 מיליארד דולר באינטל, במהלך שעשוי להתפרש כהבעת אמון באסטרטגיית ההתחדשות של יצרנית השבבים. עוד לפי הדיווח, מנהלי אינטל בוחנים כעת את ההצעה, אך טרם התקבלה החלטה סופית. 

המסחר באירופה ממשיך ומתנהל כעת במגמה מעורבת לאחר נתוני הפעילות העסקית בגוש האירו, בבריטניה ובגרמניה הראו הבוקר על האטה. בעקבות זאת הדולר מתחזק מול שאר המטבעות ובפרט מול האירו ומול הליש"ט. דאקס עולה ב-0.4%, קאק יורד ב-0.2 ופוטסי ללא שינוי. 

11:24

המסחר באירופה מתנהל כעת במגמה מעורבת לאחר נתוני הפעילות העסקית בגוש האירו, בבריטניה ובגרמניה הראו הבוקר על האטה. בעקבות זאת הדולר מתחזק מול שאר המטבעות ובפרט מול האירו ומול הליש"ט.

דאקס עולה ב-0.4%, קאק יורד ב-0.2 ופוטסי עולה ב-0.3%.

10:20

המסחר באירופה מתנהל הבוקר בשינויים קטנים ובמגמה מעורבת - דאקס עולה ב-0.2%, קאק ופוטסי יורדים ב-0.1% וב-0.2% בהתאמה. 

באסיה ננעל הבוקר במסחר במגמה מעורבת, מדד שנחאי עלה ב-0.4%, הנג סנג ירד ב-0.2% והקוספי הדרום קוריאני עלה ב-0.3%. 

08:49

שבוע המסחר באסיה נפתח הבוקר בעליות. הסנטימנט החיובי בעקבות הורדת הריבית של הפד בשבוע שעבר נמשך ואל זה מתווספת הורדת הריבית על הלוואות לטווח קצר בסין. שנחאי והנג סנג ב-0.7%, הקוספי ב-0.3%. ביפן לא מתקיים היום מסחר. 

החוזים עתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות, נאסד"ק ב-0.6% דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.3%. 

בשישי האחרון ננעל המסחר בארה"ב במגמה מעורבת כשנסד"ק השיל 0.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ו-S&P 500 ירד ב-0.2%. 

על אף המוניטין השלילי של ספטמבר בוול סטריט, "כיול מחדש" של הריבית, כפי שפאוול הגדיר זאת, יחד עם התקווה לנחיתה רכה, הוביל לאופטימיות בשווקים ושבירת שיאים חדשים. בינתיים, ספטמבר הוא חודש חיובי. בסיכום שבועי, מדדי המניות בוול סטריט רשמו עליות שערים כאשר מדד ה-S&P500 עלה ב-1.4%, נאסד"ק עלה ב-1.5% והדאו-ג'ונס עלה ב-1.6%. 

על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מליל שישי, קוואלקום, ניגשה לאינטל עם הצעת רכישה. אולם, הרבה מכשולים עומדים בפני אפשרות של מיזוג בין השתיים, ובינתיים גם לא ברור מה תכלול הרכישה הזו. אולם ייתכן שדווקא מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה, האחראי על כמה מפעילויות הליבה של שבבי החברה למחשבים, עשוי להיות נכס חשוב שישפיע על ההחלטה. 

בנוסף, אתמול בלילה פורסם בבלומברג שחברת ההשקעות אפולו גלובל מנג'מנט הציעה להשקיע מיליארדי דולרים באינטלעל פי הדיווח, אפולו הביעה נכונות להשקיע עד 5 מיליארד דולר באינטל, במהלך שעשוי להתפרש כהבעת אמון באסטרטגיית ההתחדשות של יצרנית השבבים. עוד לפי הדיווח, מנהלי אינטל בוחנים כעת את ההצעה, אך טרם התקבלה החלטה סופית. 

מניות שריכזו עניין בשישי: פדקס  ירדה ב-15% לאחר שדיווחה על הכנסות ורווח נמוכים בהרבה מהצפי ברבעון הפיסקאלי הראשון. בחברה מדווחים על ביקוש חלש מהצפוי בעיקר בשוק המשלוחים המקומי בארה"ב. נייקי  זינקה בכ-7% לאחר הפרסום לפיו ג'ון דונהו, מנכ"ל החברה יפרוש מתפקידו בחודש הבא לאחר כמעט חמש שנים לא מוצלחות במשרה.  קונסטליישן אנרג'י  זינקה ב-22% לאחר שהודיעה שהיא מפעילה מחדש את המפעל הגרעיני Three Mile Island באמצעותו תמכור חשמל למיקרוסופט 

בשישי בנעילה נערך עדכון למדדי S&P השונים. דל  , ארי אינדמניטי  ופלנטיר  יחלו להיסחר היום במדד S&P 500. החשיפה הנלווית להצטרפות למדד מוביל והרכישות הפסיביות של קרנות על המדדים צפויים לתמוך במניות האלה. יצאו מן המדד, אמריקן איירליינס , אטסי  וביו-ראד לבורטוריס 

בשלהי עונת הדוחות יפורסמו השבוע שני דוחות מסקרנים, הדוח של מיקרון  יתן הצצה נוספת על שוק השבבים והדוח של  ענקית הקמעונאות קוסטקו   על הצריכה הפרטית בארה"ב. 

הבועה תתפוצץ? המשקיע שטוען - המהלכים של וורן באפט הם סימן לבאות 

 בשוק החוב האמריקאי, התשואות בחלק הקצר של העקום ירדו, בין היתר על רקע הפחתת הריבית, ואילו בחלק הבינוני-ארוך נרשמה עלייה. בקבוצת הפניקס, הכלכלן הראשי מתן שטרית ציין כי בכל הנוגע לתמחור הריבית בשוק החוזים, המשקיעים מעריכים כי שיעורה ירד במצטבר בכ-74 נקודות בסיס עד סוף השנה (על פני 2 החלטות) ושב-2025 תרד הריבית בארה"ב בכ-120 נ"ב.

מחירי הנפט נסחרו במגמה מעורבת בסוף השבוע האחרון. מחירה של חבית מסוג WTI עלה ב-0.1% ל-70.3 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט ירד ב-0.2% ועמד על 74.7 דולר לחבית. בבנק לאומי מציינים ש"הסיכונים הגאופוליטיים ברחבי העולם, ובדגש על המזרח התיכון, מצויים ברמה גבוהה. הסלמה במלחמה באזורנו, והרחבתה לזירות נוספות, עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי. זאת, על ידי מניעת היצוא ו/או פגיעה בכ-4 מיליון חביות נפט ליום המיוצרות באיראן וכ-20% מתפוקת הנפט הגלובלית, אשר עוברת דרך המפרץ הפרסי". 

בנוסף, כדאי לשים לב למחירי הזהב שזינק בשישי האחרון לשיא חדש של 2,622 דולר לאונקיה (ספוט), על פי נתוני FactSet, עלייה של 27% מתחילת השנה, יותר ממדד S&P 500 שעלה ב-20%. הזהב בדרך לתשואה השנתית הטובה ביותר שלו מאז 2010, בשנת הקורונה, 2020 עלה ב-25%. הרוח הגבית האחרונה למחיר הזהב היתה הורדת הריבית ברביעי. אבל לא רק המדיניות המוניטרית של ארה"ב תומכת במחיר הזהב, שכן מומחים קושרים את התיאבון המוגבר לזהב לסיכונים גיאופוליטיים ברחבי העולם, הבחירות בארה"ב והמלחמות המתמשכות בין רוסיה ואוקראינה וזו שמזרח התיכון. 

בלידר שוקי הון התייחסו להורדת הריבית בארה"ב: "הורדת ריבית הפד ב-0.5% מעט הפתיעה את חזאי המאקרו. קיים פיגור משמעותי בין השינוי במדיניות המוניטארית וההשפעה על הכלכלה הריאלית, ולכן הפד פועל כדי להקדים ולרכך את ההתקררות בשוק העבודה. הפד לא רוצה 'לאחר את הרכבת' כפי שעשה בהפעלת המדיניות המוניטארית המרסנת ביציאה מהקורונה. גם לאחר הורדת הריבית, עדיין המדיניות המוניטארית מאד מרסנת, והמשך המדיניות תהיה תלויה בנתונים", כותבים בלידר. 

"כמה חששות שלנו: כאשר נוח לו, הפד' מדגיש את סך הכל האינפלציה ולא את אינפלציית הליבה", מוסיפים בלידר. "אינפלציית הליבה ב-CPI נמצאת על 3.2% ועל 2.6% ב-PCE כבר שלושה חודשים. הפד גם מתעלם ממדיניות פיסקאלית מרחיבה אשר צפויה להמשיך לתמוך באינפלציה".

בנוסף, מתברר שלא היתה הסכמה מלאה בין חברי הפד על הורדת הריבית החדה. בעוד שרובם הסכימו עם ההחלטה, חברת הפד, מישל באומן, הבהירה ביום שישי מדוע התנגדה להורדת הריבית של 50 נקודות בסיס. "העדפתי מהלך ראשון קטן יותר. אני רואה סיכון בפעולה המרסנת שיכולה להתפרש כהכרזה מוקדמת מידי של ניצחון על אינפלציה. גישה כזו עלולה להגביר ביקושים. אני מאמינה שמעבר בקצב מדוד לעבר מדיניות ניטרלית יותר תבטיח התקדמות נוספת בהחזרת האינפלציה ליעד של 2%".

בארה"ב יתפרסמו השבוע כמה נתונים: העדכון לנתוני התוצר לרבעון השני - הנתון המקורי שפורסם בחודש שעבר העיד על צמיחה של 3% ברבעון השני, מעל לצפי שהיה לצמיחה של 2.8%, והצפי לעדכון הראשון ביום חמישי השבוע הוא שהנתונים יישארו ללא שינוי.

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) לחודש אוגוסט שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד. הצפי הוא לעלייה חודשית של 0.2% ולקצב שנתי של 2.5%, ללא שינוי לעומת החודש הקודם.