"המקום הראשון במכירות הדירות בינואר האחרון היה דווקא בנהריה"

בפאנל שהתקיים במסגרת כנס המשכנתאות של גלובס בשיתוף בנק לאומי, שוחחו המשתתפים על מצבו של שוק דירות היד שנייה בצל המלחמה בצפון ובדרום • משנה למנכ"ל אנגלו סכסון: "אחרי המלחמה, תהיה התפרצות של ביקושים - שתהיה אירוע"

ברנרד רסקין, טל קופל ועופר שר / צילום: שלומי יוסף
ברנרד רסקין, טל קופל ועופר שר / צילום: שלומי יוסף

במסגרת כנס המשכנתאות של גלובס בשיתוף בנק לאומי, נערך פאנל שעסק בשאלה "לאן הולך שוק הדירות מיד שנייה", בו השתתפו ברנרד רסקין, מנכ"ל ובעלים רי/מקס ישראל ומאני ישראל; טל קופל, מנכ"ל מדלן; ועופר שר, משנה למנכ"ל אנגלו סכסון. את הפאנל הנחה יובל ניסני, כתב הנדל"ן של גלובס.

כנס המשכנתאות 2024 | ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי: "היקף הרכישות על ידי תושבי חוץ חוזר לשיאים שנצפו בישראל לפני עשור"
כנס המשכנתאות 2024 | "אפילו ביום מאוד סוער ביטחונית, מכרנו לא מעט דירות גם בצפון"
כנס המשכנתאות | האם ה-AI בדרך לשנות את אופן לקיחת המשכנתאות?

בפתח הדברים, הציג ניסני נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם בחודשים מאי-יולי, נמכרו 3,316 דירות יד שנייה, ובמקום הראשון נמצא מחוז הדרום, עם 2,640 דירות שנמכרו.

קופל התייחס לנתונים, וסיפר שבחינה של הנתונים באתר מדלן מראה שקצב העסקאות בדרום דומה לתקופה שלפני ה-7 באוקטובר. "התקופה של אוקטובר-דצמבר הייתה תקופה קשה בשוק, אבל החל מינואר, השוק מתקן את עצמו. אנשים מבינים שהמערכה בגזרה הדרומית יותר בטוחה, וכתוצאה רואים הזדמנות לבצע שם עסקאות. מבחינתנו, אנחנו מניחים שמי שרוכש כרגע באזור הדרום, אלו משקיעים שמרגישים את מיצוי המלחמה או זוגות צעירים שאינם יכולים לקנות במרכז עקב רמות המחירים, אז רוכשים בפריפריה".

קופל התייחס גם למצב בצפון, בו יש סימן שאלה שמרחף. "ביישובים צמודי הגדר, גם בימים כתיקונם, אנו לא רואים הרבה עסקאות. קריית שמונה חוותה ירידה של 94% בכמות העסקאות מתחילת המלחמה: 23 עסקאות בלבד לעומת תקופה מקבילה אשתקד, אבל גם אז, היו רק 342 עסקאות בעיר.

"גם נהריה חוותה ירידה חדה של 40% בכמות העסקאות: 718 מול 1,185 בתקופה המקבילה אשתקד. קצרין גם היא ירדה מ-85 עסקאות ל-15 עסקאות בלבד - ירידה של 82%. בערים האלו נמצא השינוי הגדול, השוק בהן כמעט נמחק וזו טרגדיה.

"אבל בראיית מאקרו, לא מדובר בשינוי מהותי: בסופו של דבר, שלוש הערים האלו אחראיות לירידה של כ-850 עסקאות בלבד מסך של כ-68 אלף עסקאות בכל הארץ. ואם אנחנו בוחנים ערים כמו חיפה ועכו, אנחנו רואים שלמרות היותן צפוניות - קצב המכירות דומה לימים של לפני המלחמה", אמר קופל.

רסקין התייחס למצב המכירות בצפון ובדרום בשוק היד השנייה ואמר: "בצפון יש לנו דברים מעניינים, ובדרום באמת הרגשנו שהוא המשיך לתפקד ושם הכל כבר ממשיך לפעול. הזכיין היה מגויס בדרום מה-8 באוקטובר, והמשרד המשיך לתפקד חצי שנה עם הסוכנים בלבד. גם באשקלון, המשיכו בעסקים במשך כל התקופה הזו. אחד הדברים שהפתיעו אותי, הוא שיש לנו יותר מ-100 משרדים פזורים ברחבי הארץ והמקום הראשון במכירות בינואר האחרון היה דווקא בנהריה, עם 50 עסקאות. זה מפתיע מאוד. יש דברים לא צפויים. אני חושב שהצפון נפגע יותר בעקבות סגירת הערים ומה שלא ראינו בדרום".

"הסינון הכי פופולרי הוא דירות עם ממ"ד"

לשאלה האם הרוכשים מחפשים יותר דירות עם ממ"ד, השיב קופל: "אנחנו רואים באתר מדלן שהסינון הכי פופולרי זה דירות עם ממ"ד. גם באזורים שלא חטפו טילים רבים, רואים עלייה חדה בחיפוש ממ"ד ובמספר הפניות. הכי מעניין שזמן המדף לדירות עם ממ"ד הוא קצר והן נחטפות מהר מאוד בהשוואה לדירות ללא ממ"ד. הציבור מבין שממ"ד הוא מציל חיים ולא רק דבר שנחמד שיהיה בבית".

רסקין דיבר על עליית מחירים משמעותית שתגיע בסיום המלחמה בשוק השכירות: "כל הפופוליזם שהיה בעבר, להוציא את המשקיעים מהשוק, פוגע בסוף באוכלוסייה החלשה שצריכה לגור בשכירות. המלחמה במשקיעים מעלה מחירים. המשבר החברתי שיקרה בשנה שאחרי המלחמה הוא משבר הדיור. אני מפחד להגיד את זה, אבל לדעתי המחירים יעלו במונחים דו־ספרתיים וזה גבוה מדי. אנחנו רוצים שוק יציב".

שר הצטרף לדברי רסקין ואמר: "אחרי המלחמה, אנשים יחזרו לבתים שלהם, כל אותם מעכבי ביקוש ייעלמו ותהיה התפרצות של הביקושים לשוק - שתהיה אירוע. מי שיכול, שיקנה דירה, כי המחירים יעלו משמעותית".

שר הוסיף כי "שוק הנדל"ן מבוסס על חוקי הכלכלה של היצע וביקוש. את הביקוש של הישראלים אנחנו מכירים, וועדות התכנון דיברו על זה שייקח עשור לפחות להדביק את הפער בהיצע, וזה עוד בלי סוגיית המחסור בכוח האדם, שמעכב התחלות בנייה חדשות, כך שיהיה פער גדול יותר בהיצע. לגבי הביקוש, זה כמו סרט אמריקאי שהסוף שלו ידוע מראש: עברנו מלחמה וריביות גבוהות בעבר, ובסוף המחירים עלו".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי