חיזבאללה | פרשנות

נסראללה רואה מהבונקר איך מה שהוא בנה במשך 18 שנה מתפורר

הגורמים הצבאיים הבכירים ביותר בחיזבאללה חוסלו בזה אחר זה - פואד שוכר, אברהים עקיל - וגם עלי כארכי לא היה רחוק מאותו גורל • נסראללה, שהחליף את עבאס מוסאווי שחוסל ב-1992, חש את החרב מתקרבת אל צווארו - אף שהוא עמוק בבונקר • והוא לא יכול לסמוך על הפעלת החזית הסורית בשביל לשפר את מצבו

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

בימים האחרונים ודווקא במסגרת ההסלמה עם חיזבאללה שהולכת ומתדרדרת, חסן נסראללה רואה מהבונקר כיצד מלאכה של 18 שנה מתפוררת לו בידיים. כלל הגורמים הצבאיים הבכירים ביותר בארגון הטרור השיעי מחוסלים בזה אחר זה, פואד שוכר, אברהים עקיל, וגם עלי כארכי לא היה רחוק מאותו גורל. 

פרשנות | בודד, מבולבל וחבול: נסראללה עומד בפני החלטה שתקבע את עתיד חיזבאללה 
ראיון | המומחה שמסביר: ישראל מוכנה למלחמה בצפון, אבל שאלה אחת מרחפת מעל 

על כל הפעולות הללו מתווספת חשיפת שיטתה של חיזבאללה לשלם דמי שכירות לשיעים, במטרה שיעניקו חלקים מדירותיהם לארגון הטרור - עבור אחסון אמצעי לחימה. כשצה"ל כבר תקף את אותם היעדים, חיזבאללה לא יכול היה להכחיש. פיצוצי המשנה דיברו בעד עצמם. אלו מביאים את נסראללה לתחושת נרדפות יוצאת דופן.

מדוע? המאבק בארגוני טרור הוא שיטתי וקשה להצביע בו על נקודת הסיום. בד בבד, מבקרי חיסולים ממוקדים יגידו "אוקיי, עכשיו יבוא מישהו אחר במקומו". אולם, במצב שבו שלוש הדמויות הצבאיות הבכירות בארגון מחוסלות, לא מדובר על קטיעת קצה הענף בצמרת העץ. אלו שלוש יציאות מהגזע של העץ, חסן נסראללה. וברור כי נסראללה, שהחליף את עבאס מוסאווי שחוסל ב-1992, חש את החרב מתקרבת אל צווארו - אף שהוא עמוק בבונקר.

החבטה בתקיפת כארכי עשויה, אם הוא נפגע, להשפיע במישרין על הלחימה בישראל עוד ללא קשר לחיסולים הקודמים. כארכי מהווה כבר שנים דמות בולטת במועצת הג'יהאד, המטכ"ל של חיזבאללה. זאת ועוד, זהו מפקד החזית הדרומית, שמעשית פיקד על כל פגיעה בישראל מתחילת המלחמה: החל מטילי נ"ט, דרך רקטות - ועד כטב"מים.

עיראק מבליטה את כישלון איראן וחיזבאללה

על הקושי בניהול לחימה מסודרת של חיזבאללה מול ישראל ניתן ללמוד משני אירועים מרכזיים ביממה החולפת: ריבוי שיגור הכטב"מים מעיראק ממחיש את הכישלון של נסראללה ואף של הפטרון, איראן, בהפעלת החזית הסורית. בשאר אסד, שבו תומכים הרוסים, לא מעוניין להיות במצב של לבנון. סוריה ולבנון הן שתי מדינות מרוסקות, סוריה בגלל מלחמת האזרחים ולבנון בגלל המשבר הכלכלי-המדיני. אבל בזמן שרואים את הנהירה של תושבי דרום-לבנון צפונה מחשש למלחמה, בסוריה זהו לא המצב. לשם שינוי, הפעם אסד פועל (גם) עבור טובת אזרחיו.

האירוע השני שמעיד על מצבה של חיזבאללה, הוא השיגורים למרחב יהודה ושומרון. חיזבאללה, בניגוד לחמאס, הם צבא טרור. מסופקני כי שיגורי רקטות ארוכי טווח שכאלה שחיזבאללה מחזיקים, לפי הערכות, באלפים מהם - הרבה פחות מרבבות קצרי הטווח, שוגרו בשביל להגיד לישראל "תראו, אלו יכולים להגיע גם לתל אביב". סבירות גבוהה יותר שהם שוגרו כדי להראות "שיגרנו", וכדי שלא יספיקו להפוך לעוד יעד מבין 1,300 מטרות הטרור של חיזבאללה שתקף היום (ב') צה"ל.

לפי פרסומים, חיזבאללה מחזיקים גם בטילי סקאד C ו-D למרחקים של 700 ק"מ, עם מטעני נפץ של 980-500 ק"ג. לא מן הנמנע כי ההכנות למצב מיוחד בעורף בכל המדינה נובע מהם. עם זאת, נציין כי לפי הערכות מדובר בבודדים, ולא בארסנל של אלפי סקאדים. נסראללה היה שמח שזו תהיה הסיטואציה שלו, אבל הוא מנהיג ארגון טרור שמוביל מדינה, ואינו צבא לבנון. במדינה כל-כך מגוונת אתנית כמו לבנון, מזכ"ל חיזבאללה מפנים כי הוא לא יכול להתנהל כמו משמרות המהפכה באיראן שפורסים בגאווה משגרי טילים בליסטיים לעיני כל המדינה.

נסראללה מנסה להתחמק מתרחיש עלטה בלבנון

קו אדום שנסראללה לא עבר אותו, אף ששיגר לטווחים ארוכים בהרבה, הוא פגיעה בתשתיות אזרחיות אסטרטגיות כמו אסדות גז או תחנות כוח. הוא יודע היטב מדוע הוא לא עושה זאת. במסגרת משחק המלכוד שבו הוא שרוי בין הצורך להציג תדמית של "מגן לבנון" לבין הדרישה האיראנית להמשיך בלחימה בישראל, הוא לא עושה זאת כי הוא יודע שביום שזה יקרה - תרחיש העלטה החמור ביותר שדיברו עליו אצלנו יהיה כאין וכאפס לעומת מה שמצפה למדינת לבנון.

המצב הכלכלי הנורא של לבנון משפיע כל-כך על התשתיות האסטרטגיות במדינה, שכבר באוגוסט הודיעה חברת החשמל הממלכתית (EDL) על הפסקת ייצור בשל מחסור בדלק. מאז נמצא הסיוע הבינלאומי, אבל לאחר ההישגים האדירים של ישראל בשבוע האחרון - נסראללה מבין שפגיעה ישראלית קינטית או קיברנטית בתשתיות האזרחיות של לבנון אינה בשמיים. רחוק מכך, ותעודת "הביטוח" היחידה שלו לצורך מניעת הפגיעה באותן התשתיות שיהפכו נגדו את אזרחי לבנון ולא רק בהצהרות - היא הימנעותו מטיווח מתקנים כאלה בישראל.

בסיכומו של דבר, במלחמה חשוב לשמור על דריכות ועל צניעות. אף שבחלקים בלתי מבוטלים ממלחמת חרבות ברזל נראה כי ההגנה האווירית של ישראל הרמטית, אין כך הם פני הדברים. מערך ההגנה האווירית של ישראל הוא הטוב בעולם, אבל אין דבר כזה הגנה הרמטית. על כן, כעת יותר מתמיד, הצלחת צה"ל בלחימה בחיזבאללה תושפע, בין השאר, מההקשבה של אזרחי ישראל להנחיות פיקוד העורף. אלו מצילים חיים ומאפשרים לדרג קבלת ההחלטות, המדיני והצבאי, לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר.