7,000 דולר לניו יורק, אלפי דולרים לאירופה: מחלקות התיירים מלאות, והמחירים משתוללים

חברות התעופה הזרות מבטלות טיסות, והחברות הישראליות נאלצות להתמודד עם ביקושי שיא לצד מיעוט מקומות פנויים, כצפוי בתקופת החגים • בטיסות נותרו בעיקר מושבים במחלקות היוקרה, והמחירים זינקו לאלפי דולרים

נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

שנה לתוך המשבר הקשה בענף, ורגע לפני תקופת השיא של חגי תשרי, חברות התעופה הזרות ממשיכות להפגין אי־יציבות בשל המצב הביטחוני באזור. קבוצת התעופה לופטהנזה הודיעה על ביטול טיסותיה בשלושת השבועות הקרובים, ונראה שזה השפיע על חברות נוספות ללכת בעקבותיה.

הרשימה מתארכת: אלה חברות התעופה שביטלו את טיסותיהן להיום 
"זה הקו הכי עמוס. לאל על אין סיכוי לעמוד בביקושים, והמחירים מזנקים" 

שלוש חברות תעופה שהפגינו יציבות יחסית לאורך החודשים האחרונים ביטלו את טיסותיהן ליום שלישי - וויזאייר, בריטיש איירווייז ו־AZAL. כמו כן, חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק שתכננה לחדש את פעילותה בארץ ביום רביעי, דחתה את חזרתה בשלושה ימים נוספים. עוד נזכיר כי חברת התעופה דלתא דחתה את חזרתה לישראל עד סוף 2024 לפחות.

העדפה יקרה לכחול־לבן

אי־הוודאות ששוררת בענף, בוודאי אל מול החברות הזרות, גורמת לנוסעים להעדיף לטוס כחול־לבן. חברות התעופה הישראליות אמנם לא היו חפות מביטולים, בעיקר במקרים בהם הטיסות הופעלו במטוסים חכורים, אך מדובר בתופעה צרת היקף באופן יחסי. לרוב, החברות המקומיות אפשרו מנגנונים ביטוחיים נוחים והצליחו לקיים את לוח הזמנים כסדרו.

העדפת הכחול־לבן עולה ביוקר. יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מעיד כי "ביעדי הביקושים, ובעיקר דרך החברות הישראליות, נותרו מקומות בודדים, או רק במחלקות העסקים, וזה מקפיץ את העלויות".

באל על למשל המחירים לחגים מרקיעי שחקים. נזכיר, כי הסיבה לכך היא שיטת תמחור הכרטיסים הנהוגה בענף, לפיה המקדימים להזמין משלמים מחיר נמוך יותר, ואילו ככל שעובר הזמן ומצטמצמים המושבים, המחירים מטפסים - גם במחלקת הביזנס.

בחברה מסבירים שמאז פרוץ המלחמה שיטת התמחור הייתה מרוסנת, וכללה הורדה של מחיר המקסימום במחלקות התיירים לכל טיסה. ועם זאת, המקומות הפנויים במחלקות התיירים כמעט אזלו לחגים הקרובים, ואלו הנותרים מתומחרים גבוה, כנהוג בענף. כמו כן, במחלקות הפרימיום והביזנס אל על לא הגבילה את מחירי המקסימום.

בחברה מודים שהקושי לענות על הביקושים גבוה במיוחד. על־פי נתוני רשות שדות התעופה לחודש אוגוסט, לחברה נתח שוק של יותר מ־43%, וניכר שמצוקת המקומות מתרכזת בעיקר ביעדים בהם התחרות נמוכה - הבולטים בהם הם בנגקוק וניו יורק בהם אל על היא המפעילה הבלעדית כרגע.

נותרו רק מושבי פרימיום

בדקנו כמה יעלה לטוס ליעדים אלו בחג הסוכות (22-29 באוקטובר), ומצאנו כרטיסים לניו יורק בהחל מ־7,000 דולר, ועד יותר מ־9,000 דולר. לבנגקוק, מצאנו כרטיסים הלוך במחלקת התיירים, אולם בחזור נותרו כרטיסים במחלקת העסקים בלבד, כך שמחיר הכרטיסים מגיע לכ־3,700 דולר הלוך ושוב.

מחירי הטיסות לאירופה גם גבוהים. ללונדון, מצאנו כרטיסים הלוך במחלקת תיירים אך בטיסה חזור נותרו כרטיסים במחלקת הפרימיום בלבד, כך שמחיר הטיסות הכולל עולה על 1,700 דולר. בטיסות הישירות לפריז מצאנו מגוון כרטיסי הלוך במחלקת תיירים, אך גילינו שטיסות החזור יקרות משמעותית, ובסך הכל המחיר מגיע ליותר מ־900 דולר.

בדיקה דומה בחברות זרות כגון וויזאייר מעלה ממצאים דומים (על אף שאין לה מושבי פרימיום), ונראה כי מצוקת המחירים הגבוהים נפוצה בעיקר בטיסות הנכנסות לישראל.

וקסמן מסביר שלמרות המצב עדיין יש אלטרנטיבות: "אם רוצים להפחית עלויות, ניתן למצוא טיסות קונקשן עם שהייה ארוכה ביעד, או לנסות לטוס הלוך עם חברה אחת, וחזור עם אחרת. אייר פראנס מאפשרת עצירת ביניים נוחה לניו יורק, ופליי דובאי מאפשרת עצירת ביניים נוחה לבנגקוק. עוד אפשרות לטיסת ביניים מוזלת לבנגקוק היא אתיופיאן איירליינס עם עצירה ארוכה באדיס אבבה".

רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, מציינת שמדובר במחירים שגבוהים עד פי שלושה בהשוואה לתקופה שקדמה לחרבות ברזל.