התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים • טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון
הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

רבים מתושבי המדינה נתונים בשנה האחרונה למתקפות טילים, אך אין להם את המיגון הנדרש, והרלבנטי בימים הללו - ממ"ד.

מספר התושבים יוכפל, הבנייה תתגבר, ומה יקרה למחירים: חמש ערים שצפויות לשנות את פניהן  
בלעדי | מתל אביב ועד פתח תקווה: המדינה תפקיע נכסים ב-10 מיליארד שקל לפחות כדי לבנות את המטרו 

במקביל, ענף הבנייה סובל כולו מהמלחמה, דבר שבא לידי ביטוי בין היתר בהתחלות הבנייה ובהתמשכות זמן הבנייה, אך נתונים שפרסמה הלמ"ס על התחלות בנייה בהתחדשות העירונית מורים כי ענף זה הוא הנפגע העיקרי מהמלחמה. שכן בעוד כלל התחלות הבנייה רשמו ירידה של כ־30%, בהתחדשות העירונית נרשמה צניחה גדולה בהרבה, בעיקר באזורי החזית בצפון ובדרום.

בסך הכל הוחל ברבעון השני בהקמת 2,748 יחידות דיור במסגרת פינוי בינוי ותמ"א 38/1 ו־38/2. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז 2022 לפחות, והוא כמובן תולדה של משבר ענף הבנייה, בעיקר במחוז הצפון, שסופג מטחי רקטות, טילים וכטב"מים.

במחוז הצפון נרשמו ב־12 החודשים שבין תחילת יולי 2023 לסוף יוני השנה 284 התחלות בנייה - פחות מחצי ממה שנרשם ב-12 החודשים שקדמו להם. משקל ההתחדשות העירונית במחוז זה הגיע ל־2.4% בלבד מסך התחלות הבנייה, גם נתון זה הוא שפל בן שנים.

במחוז הדרום נרשמו 571 התחלות בנייה באותם 12 חודשים, ירידה של כרבע מ־12 החודשים שקדמו להם. משקלן מכלל התחלות הבנייה במחוז זה הגיע ל־1.4% בלבד.

גם במחוז חיפה, שסופג אף הוא מטחי טילים בימים האלה, חלה ירידה בהתחלות הבנייה במסגרת ההתחדשות העירונית, אם כי צנועה יותר וב־12 החודשים שנמדדו נרשמו בו 1,439 התחלות בנייה, כ־9% פחות מאשר ב־12 החודשים הקודמים.

התוצאה היא שכמעט 90% מההתחדשות העירונית שבוצעה בתקופה הזו נעשתה במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים, וזהו תוצר של מדיניות ממשלתית רבת שנים, שהפקידה את מיגון הדירות בישראל בידי השוק הפרטי, שכמובן פועל לפי עקרונות היתכנות כלכליים.

זאת ועוד, 91% מההתחלות ב־12 החודשים שנמדדו בוצעו באמצעות תמ"א 38, ושוב הוכח בפעם המי יודע כמה, עד כמה התמ"א, על שלל פגמיה וחסרונותיה, מעניקה לציבור את פתרונות המיגון היעילים ביותר.

חוק ההסדרים
אינו נותן מענה

הפקרת ההתחדשות העירונית לכוחות השוק נדונה עוד לפני למעלה מ־20 שנה, בטרם אושרה תמ"א 38. כבר אז הגיעו אנשי התכנון לתובנה כי ללא סיוע ממשלתי למקומות חסרי היתכנות - זה בדיוק מה שיקרה. ואולם אף ממשלה לא לקחה על עצמה את המשימה לסייע להביא את ההתחדשות העירונית לפריפריה.

בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה השבוע דווקא מוזכר בקצרה הסיוע לפריפריה בהתחדשות עירונית, אולם לא בדיוק תוספת תקציב.

לפי טיוטת החוק, אושרו כמה תוכניות קודמות לסיוע להתחדשות עירונית בפריפריה (110 מיליוני שקלים ב־2011, מאות מיליוני שקלים שלתוכנית רב-שנתית באשקלון; ו־100 מיליון שקל להתחדשות בניינית בצפון). עתה מבקשים בממשלה לגבות בחזרה מהדיירים את סכומי הסיוע שיקבלו - בעת מכירת הנכס - עם הצמדה למדד.

בממשלה סבורים שכך יוכלו להשתמש טוב יותר בכסף שהוקצה לטובת החיזוק בפריפריה - אך כלל לא בטוח שזה יקרה.

התחלות בנייה בהתחדשות עירונית

ב־12 חודשים

מחוז הצפון 284

(2.4% בלבד מסך התחלות הבנייה)

מחוז הדרום 571

(1.4% בלבד)


עסקאות
מיגון

התחלות בנייה בהתחדשות עירונית ב-12 חודשים

מחוז הצפון

284 (2.4% בלבד מסך התחלות הבנייה)

מחוז הדרום

571 (1.4% בלבד)