בג"ץ ההתחדשות העירונית: שרגא בירן מערער על החלטת השופט יצחק עמית לפסול את עצמו

המכון לרפורמות מבניות, בראשות עו"ד שרגא בירן, ערער על החלטת השופט יצחק עמית לפסול את עצמו מלדון בבג"ץ משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית, רגע לפני מתן פסק הדין • "כמעט 3 שנים כ-2 מיליון אזרחים תושבי השכונות שזכות היסוד לקניין בדירתם נפגעה קשות, ממתינים לפסק דין שעתיד להשפיע דרמטית על חייהם - וכעת ייאלצו להמתין עוד חודשים ארוכים"

שופט העליון יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט
שופט העליון יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט

המכון לרפורמות מבניות, בראשו עומד עו"ד שרגא בירן, הגיש השבוע ערעור לבית המשפט העליון נגד החלטת השופט יצחק עמית לפסול את עצמו מלדון בבג"ץ משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית, רגע לפני מתן פסק הדין. 

בית המשפט הורה לפרק את קבוצת הנדל"ן בראשית החשודה בהונאת משקיעים
כתב אישום ושלילת מענקים של עשרות מיליונים? פרשת ורידיס מתקרבת להכרעה

השופט עמית קבע החודש כי קיימת מניעה שהוא ידון בתיק, למרות הסכמת הצדדים. הוא נימק את החלטתו בהשתייכות של עו"ד אייל מאמו, המייצג את התאחדות הקבלנים בוני הארץ (נגדה גם הוגשה העתירה), למשרד אגמון טולצ'ינסקי, שנמצא ברשימת המניעויות של השופט. 

עו''ד שרגא בירן / צילום: תמר מצפי
 עו''ד שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

העתירה לבג"ץ הוגשה בשנת 2021 על-ידי המכון לרפורמות מבניות, "יד אליהו הירוקה" ו"ירושלים שקופה", באמצעות עורכי הדין אילן סופר וגיא וילף, נגד תקן 21.1 הממשלתי, שקבע כי תמורה סבירה לבעלי דירות, ללא תלות בגודלן, במיזמי פינוי-בינוי תעמוד על 12 מ"ר. העתירה כוונה גם להחלטה לשינוי הרוב הדרוש של הדיירים לפינוי-בינוי, שהופחת מ-80% ל-66%.

המכון ויתר על החלק המתייחס לרוב וביקש לקבל הכרעה בנושא תמורות הבנייה. בעתירה נטען כי מדובר בפגיעה חוקתית בזכויות בעלי דירות, וכי הסוגיה נוגעת לפחות לחצי מיליון דירות בהן מתגוררים כשני מיליון ישראלים. 

"עינוי דין שלא יתואר" 

בערעור על החלטת הפסלות, שהוגש באמצעות עו"ד עופר צור, נטען כי השופט עמית "החמיר עם עצמו הרבה מעבר לנדרש ופסל את עצמו מתוך זהירות יתר ולא מחמת שהדבר מחייב. החלטת הפסלות מתייחסת לעניין טכני ולא מחמת חשש למשוא-פנים".

המכון טוען כי החלטת הפסילה ניתנה למעלה מחצי שנה לאחר שהשופט מסר גילוי נאות, והצדדים הודיעו לו כי אין מניעה שידון. "ראוי שכבוד השופט עמית, שמכיר את העתירה לעומקה, ימשיך לשבת כמותב וימסור את פסק דינו בה".

השופט עמית הציע לצדדים כי יחליף אותו שופט אחר שילמד את החומר מהפרוטוקול והכתובים, ללא צורך בהשלמת טיעון נוסף. רשויות המדינה נגדן הוגשה העתירה הסכימו, אך המכון מתנגד נוכח חשש להתארכות ההליכים. בערעור מתבקש בית המשפט לקבוע מותב של 3 שופטים, מאחר שמדובר בשופט בית המשפט העליון. 

לדברי עו"ד שרגא בירן, נשיא המכון לרפורמות מבניות, "מדובר בעינוי דין שלא יתואר: כמעט 3 שנים כ-2 מיליון אזרחים תושבי השכונות שזכות היסוד לקניין בדירתם נפגעה קשות, ממתינים לפסק דין שעתיד להשפיע דרמטית על חייהם - וכעת ייאלצו להמתין עוד חודשים ארוכים".

ביחס לעתירה אמר בירן כי "מדובר בעתירה חברתית ראשונה במעלה. דווקא ההתחדשות העירונית - שלה פוטנציאל אדיר להעצמת תושבי השכונות ולחילוצם מהעוני - היא הכלי בידי השלטון לדריסת קניינם של תושבי השכונות. הכלים בהם משתמשים גופי הממשלה לא רק שלא מזניקים את ההתחדשות העירונית - אלא גם פוגעים בה".