הסוכנות האירופית לתעופה ממליצה: לא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר

לאחר חיסול נסראללה, הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי ממליצות לחברות התעופה: "לא לפעול במרחב האווירי של ישראל ולבנון עד סוף אוקטובר" • וויזאייר ביטלה טיסות ל-48 השעות הקרובות • איזה חברות תעופה הקפיאו פעילות בישראל? זוהי תמונת המצב העדכנית

נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
נתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

החשש מהסלמה בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה גורם לביטולי טיסות לישראל ולהודעה חריגה מטעם הרגולטורים באירופה. כך, הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי (EASA) ממליצות לחברות התעופה להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל עד סוף אוקטובר.

סופו של נסראללה: אדריכל הטרור שהוביל את חיזבאללה מאז 1992 
רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו
"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי  

בהודעה מטעמן נמסר כי הן "עוקבות מקרוב אחר המצב במזרח התיכון והשפעתו על התעופה האזרחית בעקבות העלייה האחרונה בחילופי האש הצבאיים בין ישראל לחיזבאללה. נרשמה הסלמה כוללת בהתקפות האוויריות והידרדרות במצב הביטחוני, המשפיעה על בטיחות המרחב האווירי מעל ישראל ולבנון. בהקשר זה, החליטו הנציבות האירופית ו-EASA לפרסם CZIBs (המלצות אזור סיכון) הממליצות להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל בכל גובהי הטיסה. ההמלצה תקפה עד 31 באוקטובר 2024".

טיסה של וויזאייר לישראל הסתובבה בשמים וחזרה ללונדון

וויזאייר הודיעה כי היא "משהה את טיסותיה לישראל ל-48 שעות הקרובות". זאת לאחר שמקודם, טיסת וויזאייר W95301 מלונדון לישראל שבה על עקבותיה, ומלוח הטיסות של נתב"ג עולה כי החברה החלה בביטולי טיסות להיום ליעדים נוספים בהם לרנקה וילנה ומילאנו. גם אייר אירופה הודיעה על ביטול טיסות עד מחר.

הבוקר, עוד לפני האישור הרשמי על החיסול, חברות התעופה אייר פראנס ואזרבייג'ן איירליינס החליטו לבטל את טיסותיהן להיום, ככל הנראה בעקבות ניסיון החיסול של נסראללה בליל אמש שהביא לחשש מהמשך ההסלמה. נזכיר כי באופן יחסי מדובר בחברות שפעלו באופן יציב במהלך השנה האחרונה, וביטלו טיסות בעיקר באירועי קצה והסלמות נקודתיות.

החיסול של נסראללה אתמול בביירות הגיע בעיצומו של גל ביטולי טיסות שמטלטל פעם נוספת את ענף התעופה בישראל. כבר מאז מתקפת הביפרים, חברות התעופה החלו להודיע בזו אחר זו על השעיית הפעילות בישראל נוכח המצב הביטחוני והחשש מהסלמה נוספת.

חברות התעופה שביטלו:

ביטלה עד ה-29.9: ITA, אייר אירופה
ביטלה עד ה-30.9: וויזאייר
ביטלה עד ה-4.10: איבריה אקספרס
ביטלו עד ה-7.10: אג'יאן, בריטיש איירוויז
ביטלו עד ה-14.10: אייר בלטיק, LOT, קבוצת לופטהנזה (כוללת את לופטהנזה, סוויס, בראסלס, סוויס, יורווינגס)
ביטלו עד סוף אוקטובר: ריינאייר, ויולינג
ביטלו עד סוף השנה: דלתא

נכון לשעה זו, בנתב"ג הפעילות ממשיכה כסדרה, לפי נתוני רשות שדות התעופה כ-1.7 מיליון נוסעים צפויים לעבור בו בתקופת החגים, יום שלישי ה-1 באוקטובר אף צפוי להיות יום שיא עם כ-76 אלף נוסעים. נזכיר כי חברות התעופה הישראליות ממשיכות לפעול כרגיל, בין החברות הזרות שממשיכות בפעילות הן החברות האמירתיות פליי דובאי ואיתיחאד, ואתיופיאן איירליינס.