חיסול נסראללה הוא מהלך משנה מציאות, ויצרני הפייקים ניסו לכתוב אותה מחדש

החיסול של חסן נסראללה ועוד שורה של אנשים בשדרה הפיקודית של חיזבאללה היא הישג מודיעיני מרשים. אבל בזמן שהמודיעין היה עסוק בלהשיג את המידע, היו הרבה שהפיצו פייקים • המשרוקית של גלובס

פוסט באיקס, 29.8.24
פוסט באיקס, 29.8.24

שבועות סוערים עוברים על המזרח התיכון, ובפרט על ישראל ולבנון. השיא של השבוע שחלף הוא ללא ספק חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שעמד בראש ארגון הטרור במשך 32 שנה ועמד מאחורי לא מעט מעשי רצח של ישראלים, אמריקאים ועוד. היכולת לחסלו, ועוד שורה של אנשים בשדרה הפיקודית של חיזבאללה, היא הישג מודיעיני מרשים. אבל בזמן שהמודיעין היה עסוק בלהשיג את המידע, היו הרבה שהפיצו פייקים. הנה כמה דוגמאות. 

לחיזבאללה יש עדיין יכולות, אז למה הם לא משגרים יותר טילים לעבר ישראל?
אחראי התקציבים ויעד לסנקציות אמריקאיות: היורש המסתמן של נסראללה
כותרות העיתונים בעולם | 12 מפקדי חיזבאללה ובראשם נסראללה התכנסו לישיבת חירום. ואז חוסלו

לא חגיגות בביירות

ידוע שלבנון היא מדינה בעיקר על הנייר, ושהפלגים השונים בתוכה נמצאים ביריבויות גדולות. בהתאם, לצד הרמות הכוסית שנרשמו פה ושם בישראל לאחר החיסול המוצלח, הגיוני שגם שם (ובמקומות אחרים בעולם הערבי) ישנם כאלה שלא הזילו דמעה על לכתו של נסראללה. אבל האם הם ממש חגגו ברחובות? "חגיגות עממיות ברחובות ביירות אחרי החדשות על חיסול חסן נסראללה", דיווח פוסט בערבית באיקס לצד תמונה של רחוב הומה אדם.

אלא שכפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, התמונה לא מתארת את מה שמספר הטקסט. נתחיל במה שכן נכון: מדובר בתמונה מביירות לאחר חיסול ישראלי שבוצע ברובע הדאחיה. רק שלא מדובר בחיסול של נסראללה, אלא של סאלח אל־עארורי, בכיר חמאס שטווח על־ידי כטב"ם ישראל בינואר השנה. בתמונה לא נראות חגיגות, אלא פשוט התקהלויות של סקרנים סביב אתר החיסול.

זו לא הדוגמה היחידה לניסיון של הרשתות להראות שברחובות ביירות שמחו על החיסול. כך גם סרטון של שתי צעירות שמצלמות את עצמן שרות בעליזות, עם קהל המנופף מאחוריהן בדגלי לבנון, תואר כחגיגות על מותו של נסראללה. אבל, שוב הסבירו ב־Misbar, הסרטון הוא בכלל מינואר 2020 ואפילו לא קשור למלחמה עם ישראל. באוקטובר 2019, בעקבות המצב הכלכלי העגום בלבנון, פרצה מחאה המונית בת מספר שבועות נגד הממשלה.

זו לא פגיעה בחיפה

חיזבאללה מצדו, מאז "מתקפת הביפרים", עושה מאמצים כדי לא להישאר חייב, והוא מגיב. הדבר הביא להגבלות בצפון ישראל על כל תחומי החיים ולאיסור על התקהלויות גדולה במרכזה. מי שמצאה את עצמה במרכז התגובות הייתה, בין היתר, חיפה. אבל כמה חזקה הייתה המהלומה שהעיר חטפה?

נתחיל בפנייה שאנחנו במשרוקית קיבלנו מהארגון ההודי Vishas News, בו נשאלנו האם סרטון בפייסבוק בו נראית פטריית אש ענקית היא, כפי שנכתב לצד הפוסט, "חיפה בישראל בוערת בשל התקפות הטילים של חיזבאללה". הסרטון כלל עליו גם כתובית בעברית, שנתנה את התשובה: לא מדובר בפגיעה בחיפה, אלא בפיצוץ בתחנת דלק בעיר עדן שבתימן. בארגון המשיכו לחפש ומצאו שאכן מדובר בתמונות מאוגוסט שדיווחו על הפיצוץ.

אבל זה לא היה הפוסט היחידי. "חיפה בוערת", עלץ פוסט שהציג סרטון של אש ותמרות עשן. "תודה לך חיזבאללה". רק שכפי שהראו בודקי העובדות של כלי התקשורת ההודי India TV, התמונה היא אולי מחיפה, אבל לא מדובר בתוצאת פגיעה של חיזבאללה אלא של שריפה בחנות רהיטים בעיר שאירעה באמצע אוגוסט.

תחקיר: אוריה בר־מאיר