גל ביטולי הטיסות הנוכחי, על רקע המתקפה האיראנית והתגובה הישראלית הצפויה, הוא לא הראשון מאז פרצה המלחמה, ובסבירות גבוהה גם לא האחרון. בכל פעם חברות תעופה זרות רבות עוצרות כליל את טיסותיהן לנתב"ג באופן מיידי ולתקופה מסוימת, מה שיוצר חוסר ודאות וכאוס.
לדוגמה, גל הביטולים האחרון, שהחל עם "מתקפת הביפרים" בלבנון, הביא כמעט לסגירת השמיים, כך שהיום יש פחות מ-20 חברות תעופה (בהן שלוש ישראליות) שממשיכות לפעול בישראל. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד למעלה מ-80 חברות תעופה פעלו בארץ.
● לאחר הדיון באיחוד האירופי: שתי חברות משמעותיות ממשיכות בהקפאת הטיסות לישראל
● בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לארץ
● המחירים בשמיים, התחרות בשפל: למה אל על לא מוכרזת כמונופול?
גל הביטולים האחרון השפיע בין היתר גם על התנועה לישראל וממנה בראש השנה, אחת התקופות העמוסות ביותר בחופשות ובביקורי משפחות בחו"ל. החברות הזרות המשיכו להתנדנד, החברות הישראליות אל על וישראייר צמצמו את פעילותן, בהיותן חברות שומרות חגים ושבתות, ובכך האפשרויות לטוס ולחזור מישראל הפכה כמעט בלתי אפשרית.
האם יש דרך לגרום לחברות התעופה הזרות לשוב לישראל חרף המצב? מומחים בענף סבורים שכן, אבל כדי שזה יקרה נדרשת חשיבה יצירתית והתערבות אקטיבית של המדינה. חברות התעופה הישראליות, בטח כששתיים מהן לא פועלות בשבתות ובחגים, אינן מספיקות כדי לתת מענה.
מקרה אחד לשם המחשה: בתוך ים הביטולים בחג ובשבת, חברת התעופה ארקיע הצליחה באופן חריג לחכור מטוס אמריקאי ב"חכירה רטובה", שמשמעותה השכרה של המטוס, כולל הטייסים וצוותי האוויר, לטובת הפעלת טיסות חילוץ לארץ. במילים פשוטות, ארקיע היא רק המוח והמתווך מאחורי המטוס, שמופעל על-ידי חברה זרה וצוות זר לחלוטין. זאת, בשונה מ"חכירה יבשה", אז מדובר במטוס בלבד.
סבסוד ביטוח והנחה במסי נמל
"חכירה רטובה" היא שיטה אחת אבל לא השיטה היחידה. מומחים בענף מסבירים כי לעתים מדובר בעלויות כבדות לחברות, כך שההפעלה אינה תמיד משתלמת. כדי שהכלי הזה יהיה אפקטיבי ויעמוד לרשות החברות, מומחים טוענים כי נדרשת התערבות אקטיבית של המדינה ואולי אף סבסוד חלקי.
נושא אחר שמכביד על החברות הוא עלויות הביטוח, שזינקו לאור המצב הביטחוני. בענף סבורים כי אם המדינה תקל על החברות הזרות בסוגיה זו, חלקן לפחות יחזרו בהקדם.
"בתקופה כזו יש מקום ליצירתיות", מסבירה שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס. "ברור שעלויות הביטוח של החברות הזרות עלו, ולכן המדינה יכולה להשתתף ולסבסד חלק מהן. בשביל המדינה זה כסף קטן באופן יחסי, ולחברות זה תמריץ בעל ערך רב. הקווים לישראל הם רווחיים - גם כשאין תיירות נכנסת, הישראלים טסים", היא מוסיפה.
גם יוסי פתאל, מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, סבור כי התערבות של המדינה בסוגיית הביטוח תקל על חזרתן של החברות זרות. לדעתו, המדינה צריכה להיות המבטחת בעצמה. "הממשלה לא פועלת מספיק כדי להודיע לחברות הביטוח שהיא תבטח גם את חברות התעופה הזרות, וזה יוצר בעיה. אם המדינה לא מבטחת את החברות, היא מביעה חוסר אמון בעצמה. זה מוביל את חברות הביטוח לסרב".
אפשרות אחרת לתמרוץ החברות הזרות, לפי פתאל, היא מתן הנחות עם מסי הנמל. מדובר במס שמשלמות חברות התעופה עבור כל נוסע, ונקבע על-ידי הרשויות בכל מדינה. המס הזה יכול להשתנות בין נמל תעופה אחד לאחר ואף בין טרמינלים. כך למשל, המס בטרמינל 3 גבוה כמעט פי שלושה מזה שנגבה בטרמינל 1. עבור כל נוסע יוצא בטרמינל 3 חברות התעופה משלמות כ-28 דולר, בעוד שבטרמינל 1 הוא עומד על כ-12.
השיטה שנוסתה בשדה רמון
מומחים מציינים כי ניתן לעודד חברות לשוב לישראל גם באמצעות מענקים. בעבר, עם תחילת הפעילות בשדה התעופה ברמון, חברות התעופה הזרות שפעלו בו קיבלו מענקים בהיקף של 60 אירו לנוסע (בלי קשר למחיר ששילם עבור הטיסה), זאת במטרה לעודד תיירות חורף מאוקטובר ועד לפסח. בינתיים המדינה לא נקטה שיטה זו מאז פרוץ המלחמה.
כהן-עורקבי מאשת טורס מציינת כי ניתן גם להסיר חסמים רגולטוריים, כמו אלה שמונעים מחברות לפעול. "חברות אירופיות יכולות לטוס מאירופה לישראל, אך לא מישראל ליעדים מחוץ לאיחוד האירופי, וחברות מחוץ לאיחוד אינן יכולות לטוס לישראל או לאירופה בקלות. בזמני חירום כמו עכשיו יש לפתוח את השוק יותר ולהתאים את הרגולציה למצב", מוסיפה.
יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, מציע שהפתרון יבוא על חשבון החברות שאינן טסות לישראל כבר תקופה ארוכה. לטענתו, צריך לקחת את ה"סלוטים" ששומרים עבורן ולהעביר אותם לחברות אחרות. "לא ייתכן שחברות יחליטו מתי שמתחשק להן לבטל טיסות. הקווים לישראל הם קווים רווחיים, בין הרווחיים ביותר בעולם. על כל חברה שמבטלת יש להביא חברה אחרת ולתמרץ אותה במקום".
ולמרות הכול, ההמלצה החריגה של רשות התעופה האירופית EASA שלא לטוס לישראל היא אולי הנקודה הקריטית ביותר. גורמים בענף מסבירים כי בשונה ממה שהכרנו עד כה בסבבי הביטולים הקודמים, המלצה מסוג זה היא קריטית. כל עוד היא קיימת, גם באמצעות התעריפים הנדיבים ביותר יהיה קשה עד בלתי אפשרי לגרום למסה של חברות לשוב לישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.