איראן נערכת למתקפה הישראלית עם מערכת לייזר סינית

במסגרת ההכנות להופעתו הפומבית של המנהיג העליון עלי חמינאי, נראה כי משטר האייתוללות הביא את כוננות הספיגה שלו לשיא • מערכת הלייזר הסינית "שן נונג" שנפרסה לכבוד דרשתו ביום שישי, מיועדת לעוור כלי טיס בלתי מאוישים ואף ליירט אותם

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: Associated Press
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: Associated Press

כשבוע חלף מאז מתקפת 180 הטילים הבליסטיים של איראן על ישראל, השנייה במספר לאחר זו של 14 באפריל, ונראה כי משטר האייתוללות הביא את כוננות הספיגה שלו לשיא: במסגרת הכנות להופעה פומבית של המנהיג העליון עלי חמינאי נפרסה מערכת הגנה אווירית בלייזר מתוצרת סין.

פרשנות | חודש לבחירות בארה"ב: המצביעים ממוצא ערבי נגד טראמפ אבל לא בטוח שיתמכו בהאריס
הקולוניה הבריטית האחרונה באפריקה עשויה לשנות את כללי המשחק במרחב

המערכת "שן נונג" שנפרסה לכבוד דרשת יום השישי שהעביר חמינאי, לפי דיווח באתר TWZ, מיועדת לעוור כלי טיס בלתי מאוישים או אף ליירט אותם במצבים מסויימים. את המערכת ניתן לפרוס על בסיס מכולת הפעלה או על גבי רכבים 4X4. במקרה של דרשת חמינאי, נפרס בד שמסתיר - אבל ההערכה היא כי מדובר בתצורה של מכולה.

דורשת 5 דקות לטעינה מחודשת ומוגבלת לתנאי מזג האוויר

המכ"ם של שן נונג מסוגל לזהות איומים במרחק של 5 ק"מ, כאשר הלייזר שלו בהספק של 20-10 קילו־וואט. במסגרת הפעלתו ניתן לעוור כטב"מים במרחק של 3 ק"מ, או ליירט אותם בטווח של 1.5 ק"מ. את הלייזר ניתן להפעיל במשך 200 שניות, שלאחריהם נדרשת המערכת לחמש דקות (300 שניות) להטענה מחודשת.

מעבר לזמן שנדרשת המערכת הסינית להטענה מחודשת, לכלל מערכות הגנה באמצעות לייזר יש שורת חסרונות: ראשית, המערכת מיירטת בטור, מה שאומר כי במקרה של נחיל כטב"מים, היא תיירט רק כטב"מ אחד - אלא אם פורסים כמה מערכות במקביל. הבעיה השנייה שמקשה על המערכת היא השפעת מזג אוויר מעונן, אובך וערפל שמגבילים את פעילותה.

מעת לעת איראן פורסת מערכות שונות להגנה אווירית, בהתאם למצבי הכוננות, כפי שמשתקף מהמערכת הסינית. באוגוסט, נצפתה ברחובות טהרן המערכת AD-08 מאג'יד, שפותחה בתעשיה הביטחונית האיראנית עבור איומים קצרי־טווח ורוק"ק (רום קרוב לקרקע). המערכת מיועדת ליירוט איומים בגובה שבין 20 מטרים ל־6 ק"מ ולטווח של בין 700 מטרים ל־15 ק"מ.

היא הוצגה לפני כשנתיים וחצי, תוך שציינו כי היא מיועדת להתמודדות עם כטב"מים, טילי שיוט, מסוקים ואיומים אוויריים נמוכים נוספים. בתחילה פורסם כי המערכת מיועדת להתקנה על רכב הטקטי 4X4 המקומי, אראס־2, אך בצילום מטהרן מסתמן כי היא נישאת על גבי משאית קלה. ה־AD-08 כוללת ארבעה משגרים שמכסים 360 מעלות, וכוללת טכנולוגיה אלקטרו־אופטית שמאפשרת לה לאתר את המטרות ולהנחות את המיירטים. המערכת משתמשת במכ"ם מדגם "קאשף־99".

על אף הפיתוחים המקומיים של איראן, היא יכולה רק להתקנא בישראל על מערך ההגנה האווירית הרב־שכבתי שלה, שמשבש בפעם השנייה את תוכניותיה. בשכבות הגבוהות נמצאים חץ 3 וחץ 2 מתוצרת התעשייה האווירית, כשההבדל ביניהם הוא שחץ 3 מיועד ליירוט מחוץ לאטמוספירה וחץ 2 בתוך האטמוספירה. מתחת להן נמצאות שתי המערכות מתוצרת רפאל: קלע דוד לאיומים לטווח בינוני, וכיפת ברזל לאיומים לטווח קצר.

במחצית השנייה של השנה הבאה צפויה להשתלב מערכת "מגן אור" של רפאל להגנה באמצעות לייזר. היא צפויה להיות עוצמתית בהרבה מהמערכת הסינית, עם הספק של כ־100 קילו־וואט שיאפשר להשתמש בה נגד איומים שונים ובטווחים גדולים יותר. מגן אור מיועד לטווח של כ־10 ק"מ, ויהווה אמצעי משלים לכיפת ברזל.