חיזבאללה | ראיון

למה חיזבאללה לא יורה יותר למרכז ואיך הוא מנסה לבלבל את ישראל

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון INSS, מספר בראיון לגלובס מה אפשר ללמוד מדפוס הירי של חיזבאללה, מהי הסכנה דווקא בטילים קצרי-הטווח ומתי מערכת היירוט בלייזר תיכנס לפעולה • "חיזבאללה מנסה לאתגר את המערכות הישראליות, אבל המערכות יודעת לעשות את השיקולים של היירוטים ולתעדף"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: אתר INSS, דוברות משרד הביטחון, AP
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: אתר INSS, דוברות משרד הביטחון, AP

מה היכולות של חיזבאללה, למה הם לא יורים יותר למרכז, והאם המערכות הישראליות יכולות להתמודד עם מספר רב של טילים? ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ה-INSS, ומומחה לטכנולוגיות לייזרים, אלקטרואופטיקה וסנסורים, מסביר.

איראן נערכת למתקפה הישראלית עם מערכת לייזר סינית 
פרשנות | חודש לבחירות בארה"ב: המצביעים ממוצא ערבי נגד טראמפ אבל לא בטוח שיתמכו בהאריס
הקולוניה הבריטית האחרונה באפריקה עשויה לשנות את כללי המשחק במרחב

מה אפשר ללמוד מדפוס הירי של חיזבאללה בימים האחרונים?
"אנחנו למדים דבר אחד פשוט - זה לא כצעקתה. לדעתי עד עכשיו הם ירו טילים לא מדויקים, אבל אנחנו לא יכולים לדעת את זה כי מבחינת מערכות היירוט לא ממש אכפת מה טיב הטיל, מדויק או לא מדויק, את כולם צריך ליירט".

לדבריו, "צריך לעשות הבחנה בין שני סוגי אירועים - טילים ארוכי-טווח ולטווח בינוני לעומת רקטות ואמצעים נוספים שהם קצרי-טווח. אז מה אנחנו יכולים ללמוד? קודם כל, המערכות שלנו מתמודדות יפה מאוד עם טילים בליסטיים לטווח בינוני וארוך. בו בזמן אנחנו יכולים גם ללמוד שהמערכות לא מתמודדות טוב עם רקטות לטווח קצר".

ככל שהמערכות פחות מתוחכמות, כך ההתמודדות שלנו קשה יותר?
"זה לא בגלל שהמערכות שלנו לא טובות, הן פשוט לא בנויות להתמודד עם טילים קצרי-טווח. כדי להתמודד, המערכת צריכה ליירט גוף שמגיע למטרתו לעיתים תוך כמה שניות. אין למערכת כיפת ברזל את הזמן להתמודד איתם, היא גם לא בנויה להתמודד עם מטרות שעפות בגובה נמוך. אז זו בעצם הבעיה העיקרית ולכן הם גם הצליחו לזרוע הרס במקומות שקרובים לגבול".

לדעתך בעתיד נפתח משהו שיוכל להתמודד עם הדבר הזה?
"ללא ספק. ברגע שמערכת הלייזר רב העוצמה תיכנס לפעולה זה יפתור את העניין ברובו. לפי הבנתי היא מתוכננת להתחיל לפעול באמצע או סוף שנה הבאה".

המערכת צריכה להחליט איזה מטרות ליירט ואיזה לא

האם הטענה שהם יורים במקבצים כדי לבלבל את מערכות ההגנה האווירית נכונה?
"יש בזה משהו. הם לא כל כך עושים את זה כדי לבלבל אלא יותר לרוות אותה. זאת אומרת, ברגע שאתה שולח טיל אחד, שניים או שלושה, אז המערכת יודעת בדיוק לחשב את המסלול הבליסטי של הטיל ולשלוח אליו את כיפת ברזל. ברגע שאתה מתחיל מסות, אז אתה יוצר איזשהו סוג של רוויה במערכת והיא צריכה להחליט ולא תמיד ההחלטה היא החלטה אופטימלית. היא צריכה להחליט איזה מטרות ליירט ומה לא. היא צריכה להחליט מה מסוכן ולמה אפשר לתת ליפול בשטחים פתוחים. המטרה של חיזבאללה היא קודם כל לרוות את המערכת".

לגבי זה שבחיזבאללה לעתים יורים מקבצים אחד אחרי השני, אומר ד"ר קליסקי כי "המטרה היא באמת לראות את היירוט הראשון ומשם להשתפר מיד. אז סביר שהם יורים איזה מטח אחד והמערכות עובדות ומיירטת את המטח והחיזבאללה מיד יורה מטח שמבוסס על מה שהוא למד מהיירוטים שרק היו בהנחה שהמערכת עדיין נמצאת באותה מצב".

"אבל", הוא מרגיע. "אני מניח שהחבר'ה שלנו מספיק חכמים כדי לוודא שהמערכת מסוגלת להתמודד עם המקרים האלו".

ארסנל אינסופי של טילים מכל הסוגים

למה חיזבאללה כמעט ולא יורה למרכז? יכול להיות שנגמרו הטילים?
"לא נגמר להם כלום. הארסנל של חיזבאללה מכיל כמויות כמעט אינסופיות של עשרות אלפי טילים מכל הסוגים. הם לא יורים למרכז לדעתי משתי סיבות. קודם כל, יותר נוח להם מבחינת ההכנה של הטילים קצרי-הטווח. בטיל לטווח ארוך מדובר במערכת מסובכת, מדובר בטיל בגובה של כמה מטרים טובים, הוא שוקל המון ואתה לא יכול לשים את זה בבית, וההכנה הזאת מתגלה ע"י חיל האוויר והמודיעין. זאת אומרת יותר נוח להפעיל את המערכות לטווח קצר ובינוני מאשר לטווח ארוך. אז יותר קשה לירות למרכז אבל ברגע שתהיה להם הזדמנות, הם לא יהססו לירות לכל מקום".

בעיתונות הזרה נכתב שיש כמות מסוימת של ירי שנעשה בו זמנית שאיתו מערכות ההגנה שלנו לא יוכלו להתמודד איתו. לדעתך הם מנסים להגיע לסף הזה?
"הם בהחלט מנסים לאתגר את המערכת. ראינו את זה לאחרונה במתקפה האיראנית עם ה-181 טילים שנורו בו זמנית. גם חיזבאללה עושה את זה יום יום כשהוא יורה כמויות טילים בו זמנית. אז זה ברור שמנסים לאתגר את המערכת ולרוקן את המלאי שלנו. אבל המערכות יודעת לעשות את השיקולים של היירוטים ולתעדף".

איך זה יכול להיות שחמאס עדיין יורה רקטות גם אחרי שנה של מלחמה?
"הרקטות של חמאס הרבה יותר פשוטות מאלו של חיזבאללה. אתה לא צריך משגר רציני כמו בצפון, ואמצעי השיגור של חמאס הרבה יותר פשוטים. כמה בורות שאתה חופר בפרדס, שם כמה קנים או אפילו בחצר הבית, וכל מה שצריך הוא מישהו שיודע להפעיל את המערכת, שמגיע, מפעיל ובורח. אז מספיק שיישארו להם כמה מאות רקטות לטווח ארוך ועוד המון לטווח קצר, והם יכולים להמשיך לירות במשך חודשים ארוכים בטפטופים".

מה לגבי העלויות של מערכות היירוט?
"יירוט של טיל תמיר מכיפת ברזל, למשל, עומד על כ-100 אלף שקל. זה עולה הרבה, אבל שווה כל שקל. זה מציל חיים ממש וזה גם מאפשר למקבלי ההחלטות אפשרות לנהל את המערכה בצורה נכונה יותר".

מה לגבי העלות של הלייזר?
"יירוט של לייזר יעלה סביב 15 דולר. הלייזר מהווה שכבת הגנה מסוימת, הוא לא נותן פתרון בכל מקום, אבל הוא יהיה שכבה נוספת. הוא יעיל מאוד נגד קצרי-הטווח. זה יחסוך מאוד כי העלות לא גבוהה, יש עלות מינמלית של חשמל וזהו. שנית, הוא לא מתכלה, המיירטים לא נגמרים. הפיתוח אומנם יקר, אבל מרגע השימוש זה אמור להיות מאוד יעיל".