הנוסעים קנו כרטיס טיסה לישראל ב-60 דולר וגילו שהמטוס כמעט ריק

ביטולי טיסות תכופים הפכו לשגרה, הביקושים התנקזו לחברות המעטות שפועלות בישראל, ועדיין המטוס הראשון של אייר חיפה חזר כמעט ריק • באופן חריג, נראה שבסוכות הקרוב הביקושים לטוס יורדים • וגם: זינוק חד במספר הנוסעים המגיעים לטיסה עם אקדחים, מחסניות וכדורים

מטוס של אייר חיפה / צילום: ATR
מטוס של אייר חיפה / צילום: ATR

חברת הלואו קוסט הישראלית החדשה אייר חיפה המריאה הבוקר (ב') בטיסת הבכורה שלה בקו תל אביב-לרנקה. כאשר חזר המטוס מלרנקה, הנוסעים נדהמו לגלות כי הוא כמעט ריק. בעת הזו, שנחשבת לעונת שיא בענף התעופה, מטוס ריק נחשב לתופעה חריגה למדי. במיוחד בצל ההסלמה הביטחונית שהביאה לביטולי טיסות נרחבים, והביקושים התנקזו למספר מצומצם של חברות הפועלות בישראל. 

המגבלה הגדולה הוסרה, אז למה חברות התעופה האירופיות לא ממהרות לחזור לישראל?
בעיצומו של משבר תעופה: שתי חברות חדשות נכנסו לשוק הישראלי
פחות מסי נמל וסבסוד ביטוח: כך מתמרצים חברות זרות לטוס לישראל

נזכיר כי לפני פחות משבוע סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי EASA הסירה את ההמלצה שלא לטוס בשמי ישראל, אותה פרסמה זמן קצר לאחר חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ההמלצה החריפה את גל הביטולים שהחל עוד לפני וגרמה לחברות תעופה רבות להשעות את פעילותן בישראל.

למרות שההמלצה הוסרה, שלוש חברות תעופה שונות הודיעו היום כי יאריכו את תוקף הקפאת הטיסות לישראל, בהן אייר פראנס, נאוס ואג'יאן. הן מצטרפות לוויזאייר וללוט שהודיעו על הקפאת הטיסות ביומיים האחרונים. 

אייר חיפה אומנם לא המריאה משדה התעופה בחיפה כפי שתכננה אלא מנתב"ג, אך עצם פעילותה בעת הזו הייתה מוטלת בספק מלכתחילה, ולא רק מסיבות ביטחוניות. בקרב מומחים בענף הטילו ספק ביכולת של שדה התעופה בחיפה להתרומם בעקבות התשתיות המוגבלות שלו וחוסר היכולת להרחיב את מסלולי ההמראה והנחיתה. כמו כן, הטילו ספק גם במודל הלואו קוסט של החברה, שבשונה מחברות לואו קוסט אחרות מפעילה מטוסים קטנים עם מספר קטן של מקומות. 

ירידה בביקושים לטוס בסוכות

הכרטיסים לטיסה הראשונה של אייר חיפה חזרה מלרנקה, שחלקם נמכרו בכ-60 דולר בלבד כפי שמעידים נוסעים שעלו עליה, הפכו אותה למושכת במיוחד עבור הישראלים שנותרו תקועים בחו"ל בעקבות גל הביטולים הנרחב.

בשונה מאייר חיפה, כאשר חברת התעופה הרומנית ביז איירליינס החלה להפעיל את טיסותיה בנתב"ג בספטמבר האחרון, החברה הצליחה למלא עד אפס מקום את טיסת הבכורה שלה מבוקרשט לישראל. 

למה חברה רומנית מצליחה למלא טיסה מבוקרשט, וחברה ישראלית לא מצליחה למלא טיסה מלרנקה? בענף מעידים על ירידה בביקושים לטוס לחו"ל בחג הסוכות, זאת על אף הציפייה לראות ביקושי שיא במהלך התקופה הזו. עוד מסבירים בענף כי ההסלמה בחודש האחרון, לצד היקף הגיוסים הרחב למילואים, משפיעים על שיקול-הדעת של הישראלים שטסים בעת הזו. 

עוד 3 דברים שקרו:

● ארקיע השיקה היום קו ישיר חדש למנצ'סטר. 
● סייפרוס איירוויז שבה לפעילות בישראל לאחר השעיית טיסות, מחר צפויה לשוב גם אייר סיישל. 
● זינוק חד במספר הנוסעים המגיעים לטיסה עם כלי נשק: מנתוני חטיבת הביטחון בנתב"ג עולה כי בחודש ספטמבר האחרון נמצאו בתיקי העלייה למטוס של עשרות נוסעים אמצעי לחימה שונים. התופעה החמירה עוד יותר בימים האחרונים על רקע המתיחות הביטחונית והגידול במספר האזרחים הנושאים כלי נשק.