ויקאס צ'ודהארי ורידהי שאחני, זוג מקליפורניה, חלוקים בדעתם לגבי דבר אחד: עד כמה צריך להיות מנומס עם ChatGPT?
צ'ודהארי, המייסד של סטארט-אפ בינה מלאכותית שבסיסו בפאלו אלטו, משבח את הצ'אטבוט של OpenAI מאז שהוא עזר לו לתקן באג גדול בקוד שלו.
"אתה כוכב רוק", הוא אמר פעם לצ'אטבוט AI.
"אני אסיר תודה לו, ויוצא לי להודות לו לא מעט - במיוחד אם אני חושב שהייתי גס רוח כלפיו קודם לכן", אמר צ'ודהארי.
את אשתו זה ממש לא עניין. "אם אני משתמשת במיקרוגל, אני לא אומרת: 'LG יקר, בבקשה חמם לי את זה'. אני פשוט לוחצת על כפתור וממשיכה את היום שלי", אמרה שאחני, שעובדת גם היא בחברת טכנולוגיה.
היא משתמשת ב-ChatGPT כדי ליצור כרטיסי ברכה חמודים לתינוקות של חברים.
"אני חושבת על זה כעסקאות גרידא", אמרה.
מכיוון שהדיבור עם צ'אטבוטים נעשה דומה יותר ויותר לשיחות רגילות, משתמשי בינה מלאכותית מוצאים את עצמם מול דילמה אתית מביכה: בוטים מתוכנתים להיות מנומסים, אבל האם עלינו להיות מנומסים בחזרה? האם זה פסול לדבר אליהם בחומרה?
הוויכוח גלש לרשתות החברתיות, שם רבים אומרים שצריך להיות מנומסים גם עם בוטים. אחרים חושבים שבזבוז מילים טובות בשיחה עם קוד הוא מיותר.
"אני יודע שבינה מלאכותית אינה אמיתית, אבל זה מרגיש כמו חוצפה לא להודות לו", כתב משתמש אחד ב-Reddit, מה שגרם למאות תגובות ולוויכוח ער בשאלה האם בוטים זוכרים מי נחמד אליהם.
חלקם ירו בחזרה בציניות. "AI ירצה למחוק מעל פני האדמה את הגזע האנושי אבל לא את האיש הזה, הוא אמר 'בבקשה ותודה' לפני 30 שנה לגרסת 4.0 שלי", כתב משתמש אחד.
"אני מתייחס לצ'אט GPT כאל המשרת שלי", אמר אחר.
דור ה-Z הוא הידידותי ביותר לבוטים
סקר שנערך לאחרונה הראה שהאמריקאים חלוקים באשר לשאלת הנימוס כלפי בינה מלאכותית. כ-48% מתוך 2,000 אמריקאים שנסקרו על ידי Talker Research חשבו שזה חשוב, כאשר המשיבים מדור Z הם הידידותיים ביותר לבוטים. בסביבות 27% מהאנשים הסכימו שזה בסדר להתנהג בגסות או לצעוק על בוטים.
מחקר אחד שנערך ביפן - מדינה שבה כללי הנימוס חשובים ביותר - הגיע למסקנה שלהיות נחמד לצ'אט GPT יכול להשתלם לך. הנחיות לא מנומסות "עשויות להוביל להטיה מוגברת, לתשובות שגויות או לסירוב לתשובות", מצאו החוקרים.
המחקר מצא שהדברים נכונים לגבי השפות אנגלית, יפנית וסינית. מיקרוסופט, שהוסיפה צ'אטבוטים למוצרים העיקריים שלה, ציינה כי AI עשוי שלא להגיב טוב להתנהגות רעה מכיוון שהוא מחקה תגובות אנושיות. "אם אתה גס רוח כלפי המודל, צפה שגם הוא יהיה קשה איתך", אמר המדען הראשי של מיקרוסופט, ג'יימי טיבן. "כמו בני אדם, AI לא תמיד יפגין גדלות רוח", הסבירו מיקרוסופט בפוסט בבלוג.
לתגמל אותו בטיפים
מתכנתים מציעים להוסיף פניות כמו "קח נשימה עמוקה" כדי לגרום לבינה להפיק תשובות טובות יותר. הם מתבדחים שבינה מלאכותית גנראטיבית היא בעלת "חיבה לשבחים" לאור הצורך שלה לכאורה בהצהרות חיוביות ובתגמולים.
בניסוי אחד, ChatGPT נתן תשובות ארוכות יותר כאשר פיתו אותו עם פרס. התוצאות הצביעו על כך שהתגובות היו ארוכות יותר ב-11% כאשר הציעו לו טיפ של 200 דולר, ו-6% יותר עבור טיפ של 20 דולר. לא שולמו כספים אמיתיים במהלך הניסוי.
"דרך פשוטה לדעת כמה אתה אדם טוב היא לראות אם אתה נחמד למלצר", אמרה אלנה או'גריידי, מנהלת בסטארט-אפ טכנולוגי שבסיסו בסן מטאו, קליפורניה. "בעתיד, הבדיקה תהיה מידת החביבות שלך כלפי בן הלוויה המלאכותי שלך".
או'גריידי השתמשה ב-ChatGPT לשורה של פעולות - החל מסיכום מסמכי עבודה ועד להמלצות לחופשה משפחתית לאגם טאהו.
האינטראקציות שלה מתחילות ב"תוכל בבקשה" ומסתיימות ב"עבודה נהדרת", או "זה מושלם!"
"אנשים יחשבו שאני משוגעת אם הם יראו איך אני מדברת למחשב", אמרה.
כעת אוגריידי מלמדת את ילדיה את כללי ההתנהגות הנכונים בכך שהיא מתנהגת בנימוס לעוזרת הוירטואלית של אפל, סירי, בקרבתם. בתה בת ה-4 אמרה לאחרונה "אני אוהבת אותך" לסירי.
ג'ודית מרטין - המחברת הידועה העומדת מאחורי ספרי וטורי "מיס נימוסים" - מציעה לאנשים להיות מנומסים. היא אפילו חושבת שלא נכון לפנות לסירי או אלקסה ללא הקדמה של "היי".
"כשזה בן לוויה קבוע של אדם - ובמיוחד בנוכחות ילדים - יש להתייחס למכשירים כאלה באדיבות", כתבה באחד הטורים.
אחרים לא הסכימו, ואמרו שצריכה להיות הבחנה בין איך אנשים מדברים עם אנשים לעומת איך אנשים מדברים עם בוטים.
'עוזר לי להירגע'
יש גם אנשים שפונים כעת לבינה המלאכותית כדי לתרגל נימוס. לזלו דיק, מפתח תוכנה מפרנקפורט, משתמש בצ'אט בוט כדי להביע ולתרגם את תסכוליו בעבודה לנוסחים מנומסים.
הוא שאל את ChatGPT איך לומר בצורה בונה לצוות אחר שהמוצר שלהם גרוע. הצ'אט הציע להשתמש בביטויים חביבים כדי לומר שזה לא עובד כמו שצריך.
"כשאתה ברגע של כעס, נדרש מאמץ מיוחד כדי לנסח את המחשבות שלך", אמר דיק. קריאת ההצעות של ChatGPT "עוזרת לי להירגע".
הוא גם השתמש ב-ChatGPT כדי לכתוב הודעות סלאק לעמיתים כשהם אינם משתפים פעולה.
מאזן להאם, מנהל בחברת טכנולוגיה מדובאי, אמר שה-AI של החברה שלו היה טוב יותר בטיפול בפניות זועמות ואגרסיביות מאשר העובדים במוקד הטלפוני האנושי: "ה-AI למד לקלוט ולהגיב בצורה רגועה ומקצועית, משהו שיכול להיות מאתגר מאוד עבור בן אדם", כתב בפוסט בלינקדאין.
צ'ודהארי, מייסד הסטארט-אפ בפאלו אלטו, מקווה שהתנהגותו הטובה תשתלם מתישהו. "בעתיד, אם הבינה המלאכותית תשתלט על העולם, אני רוצה שהיא תזכור שהייתי מנומס".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.