מדריך טרור בדארק ווב, ליווי מחו"ל ומסווה של "לימודי דת": שיטות דאעש בישראל

מעצר תושבי טייבה שתכננו להטמין מטען נפץ במגדלי עזריאלי בשם דאעש, מספק תזכורת לפעילות הארגון • לדברי מומחים, עיקר ההתגייסות בישראל מבוססת על היכרות במעגלים קרובים ותעמולה שהארגון מפיץ ברשתות, שם הוא מביע ביקורת נוקבת נגד חמאס ואיראן

תומכי המדינה האסלאמית בעיראק, 2012 / צילום: ap
תומכי המדינה האסלאמית בעיראק, 2012 / צילום: ap

פיצוץ מגדלי עזריאלי נשמע כמו תרחיש בסרט אימה, אבל בשבוע שעבר נודע כי חולייה בת חמישה חברים מטייבה תכננה להוציא לפועל את האידאולוגיה של דאעש, באופן שמזכיר פיגועי ראווה בקנה מידה היסטורי, כמו שביצעו אל־קאעידה במגדלי התאומים ב־2001.

כותרות העיתונים בעולם | טכנולוגיה מול כוח גיאופוליטי: ישראל ואיראן משנות את המזרח התיכון
"10,000 דולר לראש": כך מגייסת רוסיה מחבלים בטלגרם
ראיון | השריונר שהפך לדיפלומט של צה"ל: "למרות החשש מאיראן, מדינות האזור רוצות להתקרב לישראל"

מכתב האישום שהוגש נגד סאג'ד מסארווה (27), מחמוד עאזם (24), איברהים שייח יוסף (34), עבדאללה בראנסי (26) ועבד אל־כרים בראנסי (27), עולה שרשרת של פעולות חריגות שהתחילו בסמוך לשבעה באוקטובר.

החמישה מואשמים כי צרכו חומרי תעמולה - לרבות סרטונים העוסקים בייצור מטעני חבלה בטלגרם, האזינו לשירי הלל של ארגון הטרור שמכונים "אנשאדה", וניסו לגייס תומכים נוספים. שייח יוסף איים כי "יפוצץ את עזריאלי" בתגובה להתבטאות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כי יבנה את בית המקדש השלישי בהר הבית. למעשה, חלק מהנאשמים כבר דנו בדרך המיטבית לביצוע הפיגוע -מבחינה לוגיסטית ותודעתית, וכן דיברו על צילום סרטון נטילת אחריות. לפי כתב האישום הם תכננו לרכוש חומרים כמו אצטון, מי אש וחמצן, אך לא הספיקו.

"הפלטפורמות הרגילות שבהן משתמש דאעש הן פייסבוק וטוויטר", אומר ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "אם רוצים להתגייס, יכולים להגיע דרך אתרים בשרתים מערביים שלא מתוחזקים על ידי דאעש".

תוכנת תקשורת חביבה על אנשי דאעש, מציין המומחה, היא "רוקט צ'אט". "אנשים שרוצים ליצור קשר מתקינים דפדפן, שממנו הם נכנסים לדארק ווב. הם גם משתמשים בפלטפורמת 'טרימה'. דאעש גם דואג שכל המידע יהיה זמין במקורות השונים לפי נושאים. בפיגועים עם משאיות, הם מתייחסים לסוג הצמיגים. יש תוכניות מפורטות לפגיעה בבתי כנסת, פסטיבלים, ואירועי גאווה, או איך ליצור רעלים עבור פיגועים ביולוגיים. לצד זאת, תרומות כספים מתבצעות דרך אותן הפלטפורמות".

"אסלאמיים אמיתיים"

ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגאואסטרטגיה, מספר כי בישראל יש כמה מסגדים שבהם נמצאים מטיפים שמזדהים עם הרעיון של דאעש, אבל עיקר ההתגייסות מתבססת על היכרות אישית ואינדוקטרינציה.

"יש מעבר של תומכים בין האחים המוסלמים, בעיקר אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, לתנועות סלפיות", מציין ד"ר זלקוביץ'. "זה מתרחש אף שהאחים המוסלמים והסלפים הם יריבים רעיוניים, כי האחים המוסלמים קיבלו על עצמם פעילות פוליטית במדינות הלאום, בניגוד לסלפים. בכל המקרים של תאי דאעש שראינו במדינת ישראל, נתקלנו בחוליות קטנות שבין חבריהן מתקיים קשר אישי על בסיס שייכות משפחתית או היכרות על בסיס גיאוגרפי - במסגד או בכלל בעיר".

עבדאללה בראנסי מטייבה סיפר, לפי כתב האישום, כי במטרה להיות בקשר עם פעילי דאעש בחו"ל צריך לעבור "תזכיה": הליך של היכרות עם הפעילים ומתן אמון מצידם במצטרף החדש. כמו כן, ההסוואה של החוליה התבצעה באמצעות הכותרת "קבוצה ללימוד דת האסלאם".

"דאעש נתפס כרעיון גלובלי. ערבי־ישראלי או פלסטיני שלא רואה בעצמו מזוהה עם חמאס או הג'יהאד האסלאמי, מחפש ארגון חוצה־גבולות", מסביר ד"ר ברק. "כוח המשיכה של דאעש הוא ביקורתו הנוקבת נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי. הם נתפסים כשלוחות של איראן, וחלק לא מתחברים בגלל שראו מה איראן עשתה בסוריה ובעיראק. דאעש רואה בעצמו חיל חלוץ שנועד להיאבק נגד כל האויבים".

הערכה: מאות תומכים

ארגון הטרור הגלובלי לא תופס כותרות בשגרה בישראל, אבל פעילותו נמשכת כבר שנים. במרץ 2022, מוחמד אבו אלקיעאן (35) מח'ורה שבנגב רצח ארבעה בפיגוע בבאר שבע. האיש שלימד בחטיבת ביניים ביישוב הבדואי עד 2015, שימש כ"מורה" שהעביר תכנים שקשורים לדאעש, ואף תכנן להצטרף לשורותיו בתקופה שבה ארגון הטרור היה בשיא עוצמתו וחלש על שטחים גדולים בסוריה ובעיראק לפני כעשור. יתרה מכך, אחד המשתתפים באותן התכנסויות עבר לסוריה, שם נהרג בשורות דאעש. "לעתים היו עזיבות לעיראק וסוריה לא רק כבודדים, אלא גם כמשפחות", מספר ד"ר זלקוביץ'.

כחודש לאחר הפיגוע בבאר שבע, שני בני דודים מאום אל־פאחם, איימן ואברהים אגבריה, ביצעו פיגוע ירי בחדרה שבו נרצחו שני שוטרי מג"ב יזן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל, ונפצעו חמישה נוספים. הפיגועים הללו התרחשו, אף שד"ר זלקוביץ' שמעריך את מספר תומכי הרעיון של דאעש בישראל במאות אנשים, מציין כי החברה הערבית סולדת מהתופעה. "התופעה של דאעש נמצאת בשוליים ומבחינה פוליטית בתוך החברה הערבית בישראל היא זוכה לגינוי מקיר לקיר, משום שהיא קוראת תיגר על הסדר הלאומי הפלסטיני וגם נחשבת לתופעה אלימה שעלולה להשחיט את הדור הצעיר, ולסבך אותו ואת האוכלוסייה הערבית", מסביר המומחה.

פיגוע דאעש בבאר שבע, מרץ 2022 / צילום: דוברות מד''א
 פיגוע דאעש בבאר שבע, מרץ 2022 / צילום: דוברות מד''א

בעת פנייה לערביי ישראל, מציין ד"ר ברק, קוראים להם דאעש להתנתק מתעמולת חמאס והג'יהאד האסלאמי כי אלה אינם "אסלאמיים אמיתיים". מדי יום חמישי מפורסם השבועון "א־נבא" של דאעש, והוא מנתח אירועים עכשוויים בתפיסה הקיצונית של דאעש, שתמיד חוזרת אל "המהדי". "דאעש יוצר מסרים תפורים לכל קהילת מוסלמים בעולם: אויגורים, פשטונים, או ערביי ישראל. הם דואגים שזה גם יתבצע בשפות שונות", מסביר ברק. בימים שבהם האויבת הבכירה של ישראל היא איראן השיעית, דאעש מייצגים את הקיצוני ההפוך: סונה סלפית ג'יהאדיסטית. ד"ר זלקוביץ' מסביר כי "אדם שמאמין אך ורק בתפיסה הסלפית הקלאסית, מנסה לכוון את אורחות חייו לפי מנהגי הנביא מוחמד ואורח החיים של המאה השביעית. הוא בדרך יתנגד לרעיון הלאומי, כלומר אין להם תפיסות לאומיות פלסטיניות והוא ישתמש בטרימינולוגיה שמתכתבת עם הקוראן והחדית".

בשלב זה, רוב הסלפים לא מחוייבים לרעיון הג'יהאד, מלחמת הקודש, "כי הם מאמינים שהחליפות תקום על ידי דעווה, הטפה, הכשרת הלבבות, חינוך, וחיזוק מערכת הערכים המוסרים. לעומתם - אנשי הסלפיה־ג'יהאדיה מאמצים את הג'יהאד, המלחמה בשליטים ערבים סוררים לתפיסתם, וכמובן במשטרים כופרים. הסלפיה־ג'יהאדיה לא מזוהה רק עם דאעש, אלא גם עם אל־קאעידה. הוויכוח התיאולוגי ביניהם טמון בסוגיית הקמת הח'ליפות. בסופו של דבר, אנשי דאעש החליטו שניתן כבר עכשיו לקיים את מודל הח'ליפות מבלי לחכות לשעת כושר".

אלביט, רפאל ותע"א נגד הסטארט-אפים: המדינה מחפשת פתרון ליירוט כטב"מים 
מצור אווירי על ישראל: גם חברת התעופה הבריטית לא תחזור החודש 
כיצד הסתבך ראש עיריית ניו יורק בצרות משפטיות בגלל הבניין של ארדואן 

ד"ר ברק מסביר כי דאעש מייצג כמיהה לחזרה לתור הזהב של האסלאם, התקופה של הנביא מוחמד. בשיאה, המדינה האסלאמית חלשה ב־2016 על תקציב בסך שני מיליארד דולר. כך לפי מחקר של אוניברסיטת נוטרה דאם. מאז, התקציב פחת בהתאם לשטח ולנכסים שארגון הטרור איבד, אך הוא עדיין מגייס ממון בלתי מבוטל דרך אמצעים שקשה לעקוב אחריהם, בהם מטבעות קריפטוגרפיים.

"כשדאעש פונה כיום לצעירים במערב או בכלל הוא אומר 'תראו מה קורה, האיראנים והשיעים וישראל, אויבות האסלאם, הן אלו שנלחמות אחת בשנייה. זו חלק מתוכנית אלוהית שמיועדת להביא את המהדי'", מציין ד"ר ברק. "מנגד, גם אם דאעש במצוקה בעיראק ובסוריה אז זה רק זמני בעיניהם. אללה בוחן את הכליות, והלוחמים נדרשים להוכיח עצמם".