מקרון נגד ישראל: חברות ישראליות יוכלו להופיע בתערוכת הנשק, אבל לא להציג שום מוצר

12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל" בנובמבר, הורחקו ממנה, אולם בהמשך דווח כי יוכלו להשתתף בלי שיוכלו להציג שום עמדה או ציוד • לעומת זאת לטורקיה יתאפשר להופיע •  לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

נשיא צרפת עמנואל מקרון עושה זאת שוב: 12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל", שתתקיים בין התאריכים 7-4 בנובמבר, יורשו להשתתף בתערוכה, אולם ללא שום עמדה או תצוגת ציוד. זאת לאחר שמוקדם יותר פורסם כי כלל לא תתאפשר השתתפותן בתערוכת הנשק היוקרתית.

ההחלטה ככל הנראה נובעת מהעתירה נגד ביטול השתתפות גורפת של חברות ישראליות ביורוסאטורי, שהתקבלה בבית המשפט הצרפתי לפני ארבעה חודשים.

ממשלת צרפת שנמצאת במתיחות עם ממשלת ישראל מביאה לכך שהפעם לא יעמדו בכניסה לתערוכה שומרים שימנעו מישראלים להיכנס. אלו ייכנסו, אבל ללא עמדה או תצוגת מערכות - אין משמעות מהותית להופעתן.

כאמור, זו הפעם השנייה בחמישה חודשים שבה ארמון האליזה מרחיק ברגע האחרון חברות ישראליות מתערוכה ביטחונית, לאחר יורוסאטורי.

רפאל עומדת לחשוף מערכת נשק חדשה שבחלק מהמדינות יכולים רק לחלום עליה 
מדריך טרור בדארק ווב, ליווי מחו"ל ומסווה של "לימודי דת": שיטות דאעש בישראל 

באותה תערוכה היו מיועדות להשתתף כ־74 חברות ישראליות, כאשר בית המשפט בצרפת נענה לקבל את העתירה שתאפשר את השתתפותן רק ב־19 ביוני, בשבוע של התערוכה - ובעקבות כך הן לא זכו להציג כלל על אף שההכנות בתעשיות הביטחוניות לכל תערוכה נמשכות זמן רב. יתרה מכך, בתערוכות יוקרתיות ככלל ותערוכות מקצועיות בפרט כמו יורונאבאל, נוהגות חברות להשיק מוצרים חדשים. בתערוכה הקודמת, למשל, ב־2022, מספנות ישראל ניצלה את ההזדמנות כדי לחשוף את הקורבטה סער S80.

בתערוכה היוקרתית שמתקיימת יותר מ־50 שנה, צפויות להשתתף 300 חברות בינלאומיות מ־30 מדינות. בעת שצרפת החליטה שישראל לא תציג, היא מאפשרת, לדוגמה, לטורקיה להופיע. מדינות נוספות ששולחות נציגים הן ארה"ב, גרמניה, ברזיל, פינלנד, איטליה, נורבגיה, הולנד, בריטניה, קולומביה, דנמרק ויוון.

צעד חסר חשיבות ממשית

זהו, כאמור, צעד נוסף של מקרון בניסיון לפגוע בישראל במלחמת חרבות ברזל בדרכים שונות, זה החל ביורוסאטורי והגיע ליורונאבאל, אבל בתווך היו חילופי מסרים פומביים קשים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו - בסוגיות עזה ולבנון כאחת. לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל, אבל הצעד - להוציא האספקט התדמיתי - היה חסר חשיבות ממשית לניהול המלחמה בישראל. לפי נתוני מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), בין השנים 2023-2019 היוותה ארה"ב 69% מסך היבוא הביטחוני הישראלי, גרמניה - 30%, ואיטליה -0.9%. צרפת ושאר העולם גם יחד היוו 0.1% מתוך היבוא הביטחוני של ישראל.

את ההודעה הראשונית על ההרחקה קיבלו בכירי החברות הגדולות, אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, וכן אנשי סיבט, האגף לייצוא ביטחוני, בעת שהן מציגות בתערוכת AUSA היוקרתית בארה"ב. לפחות לפי שעה, בתוכנית התערוכות של סיב"ט עד 2025, עדיין מופיע הסלון האווירי היוקרתי מאוד של פאריס בחודש יוני. אם לא יהיו שינויים בנוגע ליורונאבאל והמלחמה הנוכחית תימשך עוד זמן רב, ייתכן מאוד כי נראה חישוב מסלול ישראלי מחודש בנושא.

מספנות ישראל מערערת

מספנות ישראל מתכוונת לעתור בימים הקרובים לבית משפט בצרפת נגד ההחלטה לאסור על חברות ישראליות להשתתף בתערוכת יורונאבאל. מספנות ישראל הייתה צפויה להשיק בתערוכה ביתן על שטח של עשרות מטרים, וכן להציג כלי שייט מתקדמים אותן מפתחת המספנה, ומשווקת בעולם.

זאת, כולל גרסת הייצוא של הספינה מסוג "רשף 80 S", דגם שדומה לו אמור להיכנס לחיל הים הישראלי בשנים הקרובות. מדובר בספינה חדישה ומתקדמת שהייתה אמורה לקבל חשיפה עולמית בתערוכה. כמו כן, בתערוכה הייתה מספנות ישראל אמורה להציג את "מיני שלדג", ספינה מהירה המיועדת לסיור ויירוט והמתאימה לשייט במים רדודים וכן את ספינת opv45 שפותחה במספנה שבחיפה, בשנים האחרונות.

מספנות ישראל, מקבוצת תעשיות מספנות ישראל שבבעלות סמי קצב, משפחת שמלצר ושלומי פוגל, עוסקת בתכנון, בנייה, שיווק ומכירה של כלי שיט צבאיים ואזרחיים, מתן שירותי הספנה לכלי שיט בטכנולוגיות המתקדמות בעולם, וכן שירותי אחזקה ותיקונים לכלי שיט אזרחיים וצבאיים, מהארץ ומחו"ל.

מספנות ישראל. ''על ישראל להסתמך, בעיקר, על יכולותיה הגבוהות ולהגביר את השימוש בכלי נשק מתוצרת מקומית'' / צילום: יחצ מספנות ישראל
 מספנות ישראל. ''על ישראל להסתמך, בעיקר, על יכולותיה הגבוהות ולהגביר את השימוש בכלי נשק מתוצרת מקומית'' / צילום: יחצ מספנות ישראל

ספינות הסיור והמשמר של החברה פועלות במדינות רבות ברחבי העולם ומסייעות לכוחות ביטחון, בחמש יבשות, להגנה על הגבולות הימיים שלהן. לאחרונה סיימה החברה לתכנן את ספינות הקרב החדשות של חיל הים הישראלי דגם "רשף", בשיתוף משרד הביטחון וחיל הים וממתינה לקבל את ההזמנה לבניית הספינות.

"זו הפעם השניה השנה בה נאסר על חברות ביטחוניות ישראליות להשתתף בתערוכות בינ"ל. זאת בנוסף לאמברגו הנשק לו אנו עדים וכן לחרם הזוחל, והשקט, על רכש כלי נשק מתוצרת ישראל", מסר איתן צוקר, מנכ"ל מספנות ישראל. "הדבר מחייב את מקבלי ההחלטות להבין כי על ישראל להסתמך, בעיקר, על יכולותיה הגבוהות ולהגביר את השימוש בכלי נשק מתוצרת מקומית. במיוחד בכל הקשור לפלטפורמות מרכזיות. כמו כן, על ישראל לפתח תעשיה יציבה ומתקדמת. על מקבלי ההחלטות בישראל להבין כי החרמות על תעשיית הנשק והאמברגו על משלוחי נשק הן חזית נוספת שנפתחה מולנו בעולם, ועליהם לעשות ככל האפשר לעצור כדור שלג זה".