אל על נשארה לבד בקו ישראל-ארה"ב: זה המחיר ללקוחות

מאז תחילת המלחמה, חברת התעופה הישראלית אל על הוסיפה ארבע טיסות שבועיות ליעדים בארה"ב, ובקרוב היא צפויה להוסיף עוד - זאת על חשבון טיסות שבוטלו ליעדים אחרים כגון מרוקו ודרום אפריקה • מומחים בתחום מעריכים: הקווים לצפון אמריקה רווחיים במיוחד

מטוס אל על בנמל תעופה ניוארק, ניו ג'רזי / צילום: Shutterstock
מטוס אל על בנמל תעופה ניוארק, ניו ג'רזי / צילום: Shutterstock

בעיצומו של גל ביטולי הטיסות בחודש האחרון, ענקית התעופה דלתא האמריקאית הודיעה כי לא תשוב לישראל עד סוף מרץ 2025 בשל המצב הביטחוני. בכך, יחד עם הביטולים המוקדמים של חברות התעופה האמריקאיות יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס, היא משאירה את אל על לבד על קו תל אביב-ניו יורק המבוקש, לאחר תקופה ארוכה שכבר פעלה בו לבדה. 

מחירי הטיסות צנחו בשיעור דו-ספרתי? על מי אתם עובדים
לטוס בביזנס בלי לשלם במזומן: הכירו את הצעיר שפיצח את השיטה
המגבלה הגדולה הוסרה, אז למה חברות התעופה האירופיות לא ממהרות לחזור לישראל?

בשגרה, דלתא מפעילה טיסה ישירה יומית לשדה התעופה JFK שבניו יורק, ואף שבה לפעול בישראל לפרק זמן קצר בין יוני לסוף יולי, עד להסלמה האזורית שהחלה בסוף יולי עם חיסולי הבכירים איסמעיל הנייה ופואד שוכר בטהרן ובלבנון. תחילה האריכה החברה את השעיית הטיסות לפרקי זמן קצרים של ימים בודדים, לאחר מכן עד אחרי חגי תשרי, וכעת היא מאריכה את הביטולים באופן המשמעותי ביותר - כאמור עד סוף מרץ בשנה הבאה.

גם האפשרות לטוס לארה"ב עם טיסות מעבר מצטמצמת נוכח הביטולים של חברות התעופה האירופיות, בהן לופטהנזה ובריטיש איירווייז, שהודיעו היום על הארכת ביטולי הטיסות, ואייר פראנס, KLM ,ITA ולוט. מי שהפוכות מהמגמה הן חברות התעופה אייר אירופה ובלו בירד, שחזרו לפעול בישראל.

לאור המצב והביקוש הגבוה לקו שנחשב לאטרקטיבי במיוחד, באל על עיבו משמעותית את הטיסות לאמריקה. במקביל, אל על ביטלה טיסות לקווים אחרים. 

כיום ניתן להגיע ישירות לארה"ב רק עם אל על, ב-50 טיסות שבועיות לניו יורק (גם JFK וגם ניוארק), לבוסטון, למיאמי, ללוס אנגלס ולפורט לודרדייל (בפלורידה). 

מאז 7 באוקטובר החברה הסיטה את פעילותה מדרום אפריקה, אירלנד ומרוקו בשל המצב הגאו-פוליטי המורכב, לטובת הגברת פעילות בקווים שונים באירופה ובארה"ב. 

הסטת הפעילות מהקו ביוהנסבורג, לדוגמה, אפשרה לחברה להגדיל את פעילותה בקווים ארוכי-הטווח לארה"ב ולמזרח הרחוק. כך למשל, נוספו עוד שתי טיסות שבועיות ללוס אנג'לס, נוספה טיסה שבועית לבוסטון ועוד אחת למיאמי, ובחורף הקרוב יתווספו עוד שתי טיסות שבועיות לניו יורק למרות המעבר ללו"ז חורף. כמו כן, הקו לטוקיו הפך לקו שנתי (במקום עונתי).

סוכות שקט במיוחד בנתב"ג

ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות, לצד המצב הביטחוני המורכב בארץ, מובילים לירידה דרמטית בהיקף הנוסעים בנתב"ג בחג הסוכות, שנחשב לתקופת שיא בקרב הנופשים. מנתוני רשות שדות התעופה עולה כי כמות הנוסעים נמוכה יחסית לשלב זה בחודש, בעיצומן של חופשות חגי תשרי, ומתחילת חודש אוקטובר הנוכחי עד היום עברו כ-740 אלף נוסעים. לשם השוואה, בספטמבר 2023, אז החלו חגי תשרי אשתקד, עברו בנתב"ג למעלה מ-2 מיליון נוסעים.

בשבוע האחרון, שבו חל חג הסוכות, מספרי הנוסעים לא הצליחו להמריא הרבה מעל 50 אלף נוסעים ביממה, כאשר השיא היה ביום שלישי עם 50,300 נוסעים שעברו בנתב"ג. לעומת זאת, בתקופה המקבילה בשנה שעברה נרשמו גם מעל 100 אלף נוסעים ביממה.

הירידה בכמות הנוסעים מלמדת על היקפו של גל ביטולי הטיסות שאנו חווים כיום. אותו הגל החל בסוף חודש ספטמבר, זמן קצר לאחר מתקפת הביפרים בלבנון. גל הביטולים החריף כאשר חוסל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, והביא את רשויות התעופה של האיחוד האירופי (EASA) להמליץ שלא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר.

מתוך עשר החברות שהסיעו את היקף הנוסעים הגדול ביותר בחודש ספטמבר (הנתון העדכני האחרון שבידינו מרשות שדות התעופה), ארבע השעו את פעילותן בישראל בגל הביטולים הנוכחי: וויזאייר, אג'יאן, לופטהנזה ואוסטריאן איירליינס.

אם משווים את הרשימה לזו מספטמבר אשתקד, שבה שש חברות שמופיעות לא פועלות בישראל (וויזאייר, טורקיש איירליינס, ריינאייר, פגסוס, איזיג'ט, יונייטד), עולה כי מפת החברות הפופולריות ביותר בקרב הנוסעים השתנתה דרמטית בשל הביטולים, ובולטות בה חברות שלא צפויות לשוב בעתיד הנראה לעין, כגון טורקיש איירליינס ופגסוס הטורקיות.

שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, מוסיפה כי "בהשוואה לשנה שעברה יש ירידה בביקושים לחו"ל, גם בהיצע יש ירידה מאוד משמעותית. לגבי הביקוש, זה בגלל חוסר הוודאות, המחירים הגבוהים והחשש להיתקע. כשכן טסים לחו"ל, עיקר הביקוש הוא לחברות הישראליות". 

ההכנסות קפצו 

הדוחות הכספיים של אל על לרבעון השני השנה מצביעים על נתח שוק של 88% ביעדים הטרנס-אטלנטיים, בשעה שהביטולים של דלתא ויונייטד החלו זמן קצר לאחר פרסומם באוגוסט, ובכך הגדילו את נתח השוק שלה ל-100%. 

עלות כרטיס טיסה לארה"ב מתחילה כיום בכ-1,000 דולר, ובענף סבורים כי מדובר באחד הקווים הרווחיים ביותר, אולם קשה להעריך במדויק עד כמה בשל שלל הפרמטרים שנכללים ברווחיות של קו, בהם היקף שריפת הדלק, מחירי הכרטיסים שמשתנים בהתאם למחלקות השונות וממשיכים להשתנות מתחילת המכירה ועד העלייה לצ'ק-אין, קארגו ומכירות נלוות (כגון דיוטי פרי, אינטרנט באוויר, ביטוח נסיעות, רכבים להשכרה וכו').

מדוחות אל על עולה כי כ-43% מהכנסות החברה מהטסת נוסעים ומטען בשני הרבעונים הראשונים של 2024 (כ-670 מיליון דולר) הן בגין הטיסות לארה"ב - בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז הכנסות אלה עמדו על כ-37%. עלייה זו עשויה לשקף את הגברת תדירות הטיסות והתפוסה הגבוהה שמשתקפת מהנתונים הבאים.

עוד ניתן להסיק מהדוחות הכספיים כי חלק מהעלייה בתוצאות (עלייה של 33% בהכנסות החברה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד) נבעה מהכפלה בפעילות המטען, לצד התוספת הגדולה ביותר, שמגיעה מהטסת הנוסעים. השיפור החד ביחס לרבעון המקביל אשתקד מגיע על רקע הזינוק במחירי הכרטיסים לרגע האחרון, כאשר הציבור מוצא את עצמו מול חברה יחידה בשמיים, כשאחוזי התפוסה של החברה עלו לרמה שגם אל על עצמה מגדירה כחריגה, יותר מ-92% (לעומת 87% ברבעון המקביל).

נתון נוסף שמצביע על עוצמת עליות המחירים היא שההכנסה למושב (RASK) עלתה ב-24% ביחס לרבעון המקביל. היצע המושבים המשוקללים לק"מ (ASK) עלה בכ-8% ביחס לרבעון המקביל.

בריטיש דוחה את החזרה

כמו החברות האמריקאיות, גם חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייז דוחה את חזרתה לישראל לפחות עד מרץ 2025. המשמעות היא צמצום משמעותי בהיצע הטיסות ללונדון. בכך מצטרפת בריטיש לשורת חברות תעופה אירופיות ואמריקאיות שהודיעו כי לא ישובו לישראל בשנה הנוכחית.

גם קבוצת לופטהנזה, הכוללת את חברות התעופה אוסטריאן איירליינס, לופטהנזה, בראסלס איירליינס, יורווינגס ו-SWISS, מאריכה את השעיית הטיסות לישראל, לאחר שלא פעלה בה מאז החלה ההסלמה האחרונה בחודש ספטמבר. אוסטריאן איירליינס, לופטהנזה, בראסלס איירליינס ו-SWISS יאריכו את השעיית הטיסות לישראל עד 10 בנובמבר, ויורווינגס תאריך את השעיית טיסותיה עד 30 בנובמבר.

מנגד, שתי חברות אירופיות החליטו כאמור להשיב את פעילותן לישראל - בלו בירד היוונית ואייר אירופה הספרדית, לאחר שביטלו לאחרונה את טיסותיהן לארץ בשל המלצת ה-EASA (סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי). מאז שהוסרה המלצה זו, שתי החברות היו היחידות שהראו סימני התקרבות לישראל.