קניות במקום טיולים: המכירות בחול המועד סוכות גבוהות בעשרות אחוזים מאשתקד

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי הגידול המשמעותי של השבוע הוא בענף בתי הקפה והמסעדות

בית קפה. הגידול המשמעותי השבוע הוא בענף המסעדנות / אילוסטרציה: שלומי יוסף
בית קפה. הגידול המשמעותי השבוע הוא בענף המסעדנות / אילוסטרציה: שלומי יוסף

חול המועד סוכות הוא בדרך-כלל אחת התקופות העמוסות בשנה במסלולי הטיולים בשמורות הטבע ובאתרי הנופש. ואולם השנה, בצל ציון השנה למלחמה לצד הציפייה למתקפה הישראלית באיראן, רבים בילו יותר בקניונים ופחות בחיק הטבע, בניגוד לשנים קודמות. 

לא מצליחים למצוא שמנת על המדפים? זו הסיבה
הסיבות לדחיית פתיחת מתחם ביג פאשן גלילות - והתאריך החדש

על-פי מדד הפניקס גמא, שבדק את מחזורי הקניות בשבוע של 20-26 באוקטובר, בהשוואה לשבוע הקודם נרשמה מגמה מעורבת בהיקף וסוג הרכישות שערך הציבור. העלייה הגדולה של השבוע נרשמה בתחום בתי הקפה והמסעדות (9%), ואחריו ענף האופנה וההנעלה (7%).

מנגד נרשמה ירידה משמעותית בתחום התיירות ונסיעות (18%), בין היתר בשל העובדה שחברות תעופה רבות נמנעות להגיע לישראל; וכן בענף מוצרי החשמל (15%).

עם זאת, כאשר משווים את חול המועד סוכות 2024 לתקופה המקבילה אשתקד, רואים עליות חדות במרבית ענפי הצריכה במשק. כך, ענף האופנה רשם עלייה של 45% במחזור הקניות בכרטיסי האשראי, ועלייה של 35% במספר הקניות. בתחום החשמל מחזורי הקניות טיפסו ב-21%, ובבתי הקפה והמסעדות נרשמה התחזקות של 13%.

"הנתונים מצביעים על שינוי בהרגלי הצריכה של הישראלים בחג סוכות - רבים העדיפו לבלות במתחמים מאובטחים כמו קניונים ובתי קפה, במקום לטייל ברחבי הארץ", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "תופעה זו משקפת את החשש הגובר בקרב הציבור בעקבות המצב הביטחוני, אשר משפיע ישירות על ההתנהלות הצרכנית. נראה כי רבים מחפשים מקומות שבהם הם יכולים להרגיש בטוחים ונינוחים, וההעדפה למתחמים סגורים מעידה על כך".