Melio | בלעדי

ההכנסות עלו פי 10, השווי נחתך בחצי: מליו מגייסת 150 מיליון דולר

הגיוס האחרון של חברת הפינטק התבצע בימי בועת ההייטק של 2021, לפי שווי של 4 מיליארד דולר, וכעת היא תגייס לפי 2 מיליארד דולר • הגיוס יתבצע בהובלת השותפה האסטרטגית פייסרב, חברת פינטק אמריקאית הנחשבת למפיצת התוכנה הגדולה ביותר לבנקים בארה"ב

מתן בר ואילן אטיאס, מייסדי מליו / צילום: Dana Tamari
מתן בר ואילן אטיאס, מייסדי מליו / צילום: Dana Tamari

אחרי שעברו שלוש שנים מאז הפעם האחרונה שהחברה גייסה כסף, ולאחר ניסיון רכישה שנפל וגל פיטורים, חד-הקרן הישראלי מליו מתאושש עם גיוס 150 מיליון דולר בהובלת משקיע אסטרטגי אמריקאי, כך נודע לגלובס. למרות ההצלחה המסחררת של החברה, הקפיצה פי 10 בהכנסות החברה בהשוואה לסיבוב הגיוס הקודם, מליו (Melio) לא הצליחה להעלות את שווי החברה - והגיוס נעשה לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר, מחצית מהשווי שקיבלה בגיוס הקודם. הגיוס החדש הובל בידי השותפה האסטרטגית החדשה של מליו, חברת הפינטק האמריקאית (Fiserv), שנחשבת למפיצת התוכנה הגדולה ביותר לבנקים בארה"ב, ומפיצה את שירות התשלומים של מליו לבנקים אמריקאים.

הכתה את התחזיות: דוחות פייזר מחזקים אותה במאבק מול הקרן האקטיביסטית סטארבורד 
שוק השבבים רותח ברקע הפיטורים באינטל. מה מציעה המתחרה המובילה? 
רוסיה, סין ואיראן מתערבות בבחירות בארה"ב - אבל לא בהכרח לטובת אותו המועמד 

הגיוס האחרון של מליו התבצע בשיא ימי בועת הטכנולוגיה בתקופת הקורונה, בספטמבר 2021, יותר משלוש שנים. אז גייסה החברה 250 מיליון דולר בהובלת הקרנות ג'נרל קטליסט, ת'רייב קפיטל, וקורנר ונצ'רס, לפי שווי חברה של 4 מיליארד דולר. ירידת שווי איננה אירוע נדיר בימים אלה, לאחר שבמהלך השנים 2022 ו-2023 שווין של חברות ההייטק הפרטיות התרסק, ובפרט שווי חברות הפינטק שנפגע באופן הקשה ביותר. ענקית התשלומים קלרנה, למשל, הפחיתה בבת אחת את שוויה מ-46 מיליארד דולר ל-6.5 מיליארד ב-2022, וכך גם סטרייפ, שירדה משווי חברה חלומי של 95 מיליארד דולר ב-2021 ל-50 מיליארד דולר השנה.

ירידת השווי לא פסחה גם על החברות הציבוריות: פייפאל מחקה כ- 70% משוויה מאז ספטמבר 2021, וגם החברה המתחרה למליו, ביל.קום ( Bill.com ) הנסחרת בבורסת ניו-יורק, נחתכה בכ- 80% בשוויה. על רקע הירידות בענף, התכווצות של 50% בשווי עבור חברה כמו מליו, נחשבת לחדשות טובות.

חדי קרן שהוכיחו צמיחה ואיתנות פיננסית נאלצות להפחית בשוויין כדי להמשיך ולגייס הון אך יש לכך מחירים: מלבד פגיעה במוניטין, סופגים המשקיעים החדשים - כמו קרן ת'רייב קפיטל, בסבבי הגיוס האחרונים הפחתת שווי בהשקעותיהם, תוך תקווה שבעתיד שווי החברה יחזור לאיתנו או אף יעלה עליו. משקיעים מוקדמים בקרן, כמו הקרנות בסמר ואלף שהיו לראשונות להשקיע במליו בשנת 2019, עדיין רואות עליית ערך גדולה על השקעתן. לאחר גיוס זה, תהפוך מליו לאחד מחדי-הקרן הגדולים ביותר בישראל במונחים של גיוסי הון - כ-650 מיליון דולר סך הכל מאז הקמתה ב-2018.

פועלת במשרדים קטנים

מליו מספקת מערכת המאפשרת לעסקים קטנים לנהל את התשלום לספקים. היא פעילה אמנם בנישה צפופה יחסית של חברות פינטק שמספקות מערכות תשלומים ללקוחותיהם, אך בניגוד לחברה הישראלית "טיפלתי" הממוקדת בארגונים קטנים, מליו מספקת מוצר דומה לעסקים קטנים עם עובדים ספורים כמו משרדי רואי חשבון, עורכי דין, חנויות ומסעדות. מלבד העברת כספים, מליו מסנכרת את התשלום במערכות העסק, ומאפשרת לבעליו לדחות או לפרוס את התשלום, בעוד שהספקים מהצד השני יקבלו את כספים במועד.

השחקנית הבולטת ביותר בשוק אליו פונה מליו היא ביל.קום (Bill.com), חברה ציבורית הפסדית עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר ושווי שוק של מעל ל-6 מיליארד דולר. מליו שווה שליש מביל.קום ולפי ההערכות עומד קצב ההכנסות השנתי שלה על כ-150 מיליון דולר, בקצבים הולכים וגדלים. לפי מקור שמכיר את פעילות החברה, היא זוכה כעת לצמיחה גבוהה ולאימוץ מהיר בבנקים רבים בזכות חתימה על שותפות עם מפיצות תוכנות פיננסיות, כגון פייסרב. היא גם חתומה על הסכמים קודמים עם קפיטל וואן, שופיפיי, אמזון ואינטואיט כדי להטמיע את מערכות התשלומים שלה במערכות שלהן.

למעשה, הכיוון שבחרה - הטמעת ממשק העברת התשלומים שלה בתוך מערכות אחרות ובתוך בנקים אחרים - כך שמשתמשים כל אינם יודעים שהם פונים לשירות חיצוני כיוון שהם מבצעים את ההעברות או פריסות התשלומים מתוך המערכת שהם מכירים - היא זו שמאפשרת את האימוץ המהיר של מוצריה. זאת, בניגוד לביל.קום, ששומרת על מותג עצמאי ונפרד.

לפני כשנה פרסם אתר בלומברג כי ביל.קום מנהלת משאים ומתנים לרכוש את מליו בתמורה ל-1.95 מיליארד דולר, אך העסקה ירדה מהפרק. בשנת 2022, עם פרוץ המשבר בחברות ההייטק הפרטיות, פיטרה מליו 10% מכח האדם שלה אז, כ-60 עובדים. החברה, שעברה למסלול הפצה המסתמך על שותפויות, ויתרה על עובדי מכירות ושיווק ובנוסף לכך לדלל משמעותית את שכבת מנהלי הביניים. כיום מעסיקה החברה לפי לינקדאין כ-620 עובדים, מספר דומה לעובדים שהעסיקה ב-2022.

ממליו לא התקבלה תגובה לידיעה.