בשבוע שעבר נודע שחברת ההחזקות קנון שבשליטת עידן עופר מתכננת למכור את מניות צים שברשותה - ייתכן שאף את כל ההחזקה. עופר מחזיק באמצעות חברת אנסוניה ב-61.9% ממניות קנון, בשווי שוק נוכחי של מעל 3.5 מיליארד שקל, וקנון מחזיקה ב-16.5% ממניות חברת התובלה הימית צים, שהשווי הנוכחי שלהן מגיע ל-437 מיליון דולר - אחרי שכבר מימשה מניות לאחרונה. מניית צים כמעט ושילשה את ערכה בשנה האחרונה, מה שהוביל לזינוק נאה גם בשווייה של קנון.
● "עשו סיבוב של 100% על הכסף ויצאו": המשקיעים שמוכרים את מניית אל על
● בדרך לעוד הנפקות של חברות נדל"ן? "עד חודש מאי יהיו לא מעט חברות כאלו"
עידן עופר נחשב שנים רבות לאחד הישראלים העשירים בעולם, אך אם מנסים לבחון מהו שווי ההון שבידיו, התשובה אינה חד משמעית. לפי מגזין פורבס, הונו נאמד ב-17 מיליארד דולר והוא במקום ה-114 בין עשירי העולם. לצד זאת, בבלומברג פורסם לאחרונה מדד המיליארדרים, ובו עופר מופיע במקום ה-63 עם הון בהיקף של 28.3 מיליארד דולר - זינוק של 8.25 מיליארד דולר מתחילת השנה. לפי נתוני בלומברג, עופר עקף את הונו של אחיו אייל, שנמצא במקום ה-72 ברשימה עם 26.9 מיליארד דולר (לפי פורבס, אייל עופר עדיין מעל אחיו ברשימה).
מיליארדרים ישראלים נוספים ברשימה של ספקית המידע הפיננסי בלומברג נמצאים מתחת עידן עופר, בהם שרי אריסון עם הון של כ-8.8 מיליארד דולר, והאחים איגור ודמיטרי בוכמן עם מעל 6.3 מיליארד דולר לכל אחד (יזמי חברת הגיימינג Playrix). מעליו ישנה רק אחת - מרים אדלסון הישראלית-אמריקאית שמדורגת 44 עם הון של 38.1 מיליארד דולר, שעיקרו ממניותיה בחברת בתי הקזינו והמלונות לאס וגאס סנדס.
בבלומברג מציינים שרוב הונו של עידן עופר מיוחס לנכסים פרטיים בשווי 22 מיליארד דולר: "רוב הונו מגיע מעסקי הספנות העולמיים שאביו (סמי עופר) הקים בסוף שנות ה-60. עם מותו של האב ב-2011, נכסי המשפחה חולקו באופן שווה בין עידן ואחיו אייל".
את העלייה החדה בהונו של עידן עופר מסבירים בבלומברג בחישוב מעודכן של שווי האוניות שבהן הוא מחזיק באמצעות חברת Quantum Pacific Shipping הסינגפורית; העלייה בשווי האוניות השנה הייתה בסך 7 מיליארד דולר. בבלומברג מציינים שלחברה יש צי מגוון של כ-300 אוניות והשווי שלהן מחושב על-ידי VesselsValue.com על בסיס עסקאות ומחירי בנייה של אוניות, והוא כולל את האוניות בצי ואלה שנבנות כיום, וגם המינוף נלקח בחשבון.
החזקות "הרפתקניות" באמצעות קנון
עוד נכסים שבידי עידן עופר, לפי בלומברג, הם ההחזקות בחברה לישראל ובקנון. לפי נתוני הבורסה, עופר מחזיק כיום ישירות ובעקיפין באמצעות חברות שונות ב-48.2% ממניות החברה לישראל (בעלת השליטה בענקית הדשנים איי.סי.אל) בשווי נוכחי של מעל 3 מיליארד שקל. כאמור, החזקתו בקנון היא בשווי נוכחי של מעל 3.5 מיליארד שקל.
קנון פוצלה מהחברה לישראל בשנת 2015, והפכה לחברה עצמאית שנסחרת במקביל בבורסות של תל אביב וניו יורק. במסגרת הפיצול, החברה לישראל נשארה עם החזקות ותיקות באיי.סי.אל ובזן, וקנון קיבלה את ההחזקות שנתפסו כיותר "הרפתקניות" - חברת השבבים טאואר, חברת המכוניות הסינית קורוס, פעילות ייצור חשמל בארץ ובחו"ל וכן את מניות צים. בשנים שאחרי הפיצול, קנון חילקה את מניות טאואר כדיבידנד, מכרה את פעילויות האנרגיה והרכב שלה בחו"ל והנפיקה את יצרנית החשמל או.פי.סי אנרגיה בבורסה בת"א (קנון מחזיקה היום ב-54.5% ממניות או.פי.סי בשווי של 4.06 מיליארד שקל).
נוסף על כך, בבלומברג מציינים כי עופר מחזיק במחצית מקבוצת XT, חברת השקעות ישראלית שמשקיעה בתחומי הספנות, התעופה והטכנולוגיה. ההחזקות הנוספות שלו מגיעות מתחום הכדורגל - 32% מקבוצת הצמרת הספרדית אתלטיקו מדריד ו-85% מ-FC Famalicao מפורטוגל, שאותן רכש עופר בשנים 2017-2019.
ההחזקה בצים עומדת למכירה
ובחזרה לצים, המנוהלת על-ידי אלי גליקמן, שחווה כיום גאות מחודשת בעסקיה. חברת התובלה הימית עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון השלישי של 2024 שפרסמה לאחרונה, כשרשמה הכנסות של כ-2.77 מיליארד דולר - צמיחה של 117%, ורווח נקי של מעל 1.1 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד ברבעון המקביל אשתקד. בד בבד העלתה צים בפעם השלישית ברציפות את התחזית השנתית.
מהדוחות עלה כי ברבעון השלישי צים הובילה מספר שיא של 970 אלף מכולות, גידול של 11.9% לעומת הרבעון המקביל, ומחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,480 דולר - יותר מפי 2 מהמקביל.
צים, שהונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק לפני קרוב ל-4 שנים לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, נסחרת כיום לפי שווי של 2.66 מיליארד דולר, אחרי עלייה מרשימה במניה (אך ירידה של כ-18% בשבועיים האחרונים). ההנפקה הגיעה אחרי שני הסדרי חוב גדולים שצים ביצעה: בשנת 2009 היא פרסה מחדש חוב של 7 מיליארד דולר, וב-2014 היא עשתה "תספורת" של כ-50% לחוב בהיקף של 3.4 מיליארד דולר.
החברה לישראל של עופר החזיקה כמחצית ממניות צים עוד משנת 1970, ובשנת 2004 עלתה להחזקה של כמעט 100% כשרכשה את מניות המדינה לפי שווי של 236 מיליון דולר לצים. בשנים הראשונות אחרי הרכישה צים הציגה תוצאות טובות, אך בהמשך נקלעה לקשיים שמהם התקשתה להתאושש, והובילו להסדרי החוב שבהם הזרימה לה החברה לישראל מאות מיליוני דולרים.
לאחר ההנפקה של צים בניו יורק, ועל רקע הגאות בשוק התובלה הימית בשנים הקודמות (בעקבות מגפת הקורונה ומשבר שרשרת האספקה) חילקה צים דיבידנדים נדיבים שמסתכמים ביותר מ-43 דולר למניה - כפול ממחיר המניה הנוכחי - שקנון הייתה הנהנית המרכזית מהם. לאחר ההנפקה קנון החזיקה בכ-30% ממניות צים, אך מכרה חלק מהן לאחריה והיא ומחזיקה כיום בכמחצית מכך - החזקה שאף היא עומדת כעת למכירה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.