גלי העלאות מחירים שנאלץ הציבור לספוג בסופרמרקטים, לצד מהלכי התייעלות, סידרו לגופים השונים הפועלים בעולם הקמעונאות המקומי - ספקי המוצרים והרשתות - שנה חלומית עם רווחיות יוצאת דופן. הציבור שנושא על גבו את נטל ההתייקרויות, חייך אולי פחות, אך בינתיים הוא ממשיך לקנות ולספוג בשקט.
● רכישת מי עדן: יפאורה הפסידה כנראה, ומי המנצח?
● ניתוח | טבע חזרה להחזיק בתואר הישראלית הגדולה בוול סטריט. האם יש לה לאן עוד לעלות?
בדיקת גלובס את תוצאות הגופים הללו ברבעון השלישי של השנה, העלתה שבעוד שההכנסות המצרפיות של הרשתות הקמעונאיות הגדולות בישראל, ובראשון שופרסל , גדלו ב־8%, הרווח התפעולי המצרפי שלהן כמעט הוכפל. בגזרת הספקיות, יבואניות ויצרניות בולטות דוגמת שטראוס , דיפלומט וויליפוד, נרשמה עלייה חדה אף יותר בהכנסות הרבעוניות, של 13% בסך הכול, בעוד שהרווח התפעולי הכולל שלהן קפץ ב־54%.
"עסק עם תחרות חריפה"
לצד עליות המחירים, שנומקו בין היתר בגידול בעלויות חומרי הגלם וההובלה הימית, גם צמצום הטיסות של הישראלים לחו"ל בעקבות המלחמה וקיטון הפעילות של חברות תעופה זרות, סייעו לרשתות ולספקיות לרשום שיפור בתוצאותיהן, כשיותר קניות נעשו על ידי הציבור בשוק המקומי.
מי שתופסת את המקום הראשון בשיעורי הרווח שהציגה ברבעון החולף היא חברת סנו שבשליטת משפחת לנדסברג, העוסקת בייצור ושיווק מוצרים לניקוי ואחזקת הבית, מוצרי נייר ומוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה. בדוחות החברה נכתב כי עסקיה מאופיינים בתחרות חריפה. זו, עשויה להתגבר בקרוב, בעקבות כניסתה לתוקף של רפורמת היבוא ("מה שטוב לאירופה טוב לישראל"). עם זאת, שיעור הרווחיות התפעולית שלה גבוה מכל ספקית או רשת אחרת שנדגמה.
בהחלט ייתכן שהמחירים הגבוהים שפוגש הצרכן תרמו לשיפור ברווחיות שהציגה סנו ברבעון השלישי, כאשר החברה עצמה לא הודיעה על העלאת מחירים של מוצריה מאז 2022 (אם כי נציין שבענף הקמעונאות קיימת פרקטיקה של צמצום מבצעים, המעלה בפועל את מחיר המוצרים לצרכן).
גורמים בשוק מצביעים על פקטורים נוספים שתרמו לביצועים המשופרים, בהם הצלחה של סנו להשיג נתחי שוק גבוהים יותר במוצריה, וייתכן שגם העדפת הציבור לרכוש בעת מלחמה תוצרת מקומית שהוא מזדהה עמה. בהתאם לביצועים העסקיים המשופרים, מניית סנו זינקה בכ־50% מתחילת השנה, כפול מתשואת מדד ת"א תעשייה שבו היא נכללת, ושווי השוק של החברה עומד כעת על 4.4 מיליארד שקל. בעשור החולף הניבה המניה תשואה של יותר מ־240%.
"פעלו לחיזוק האמון"
סנו הוקמה על ידי ברונו לנדסברג המנוח בשנות השישים, והונפקה בבורסה בשנת 1982. בעל השליטה בחברה כיום הוא בנו, אלכס לנדסברג (60%), כאשר לנכדתו של ברונו, איה שחר, נתח של 23% מהמניות. בנו של אלכס, יובל לנדסברג, מכהן כמנכ"ל החברה.
מפעל סנו / צילום: שלומי יוסף
ברבעון השלישי זינקו הכנסות סנו ב־12% והסתכמו ב־605 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי עלה ל־37.3%, למול 36.2% ברבעון השלישי אשתקד. בחברה ייחסו את העליות ל"גידול במחזור המכירות בכל מגזרי הפעילות, ובנוסף חל שיפור ברווחיות הגולמית של מגזר מוצרי הניקוי ומגזר הטואלטיקה וקוסמטיקה".
סנו הציגה זינוק חד ברווח התפעולי של כ־33%, ל-84 מיליון שקל ברבעון שחלף. בין הגורמים לכך קיטון בהפרשה לחובות מסופקים ואבודים שביצעה החברה. הרווח התפעולי היווה כמעט 14% מההכנסות, נתון מרשים לחברה תעשייתית, ובשורה התחתונה זינק הרווח הנקי ב־19% והסתכם ב־68 מיליון שקל. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים טיפס הרווח ב־22%, ל־206 מיליון שקל.
השיפור ברווחים שהציגה הושג למרות קנס כבד יחסית ששילמה סנו, כחלק מהסדר מול רשות התחרות, בנוגע להפרות לכאורה של הוראות החוק לקידום התחרות בענף המזון, בסך 16.4 מיליון שקל מוקדם יותר השנה.
"ככל שאני מתרשם, בסנו עבדו חזק מאוד להגדיל את נתחי השוק שלהם בשנה שחלפה, מה שעזר להם להגדיל את המחזורים", אומר גורם בשוק. "אחד הנושאים החשובים להם היה הגברת אמון הצרכנים בחברה. הטלטלות שעברו על השוק בשנים האחרונות לא פסחו על סנו - קורונה, משבר בשרשרת האספקה, מלחמה ומחסור בידיים עובדות. רק בשנה האחרונה היה את סיפור החרם הטורקי על יצוא לישראל, שיצר לסנו דווקא הזדמנות להעמיד לצרכן קו אספקה רציף".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.