מ־1 בינואר לא יהיה לנו מושג מה בדיוק הולך להתייקר, בכמה ולמה, אבל מה שבטוח שמאות שקלים יתווספו לסל הקניות בסופר. ברקע עליית המע"מ מ־17% ל־18% ועליית החשמל, המים והארנונה, שגם הן מן הסתם יתגלגלו בסוף לצרכנים, לא מעט חברות הודיעו לאחרונה על העלאות מחירים שייכנסו לתוקף השבוע.
שטראוס־עלית: העלאת מחירים שלישית בשנה
בתחילת דצמבר, יצרנית המזון שטראוס הודיעה על העלאת מחירים בחלק ממוצרי השוקולד והקפה שלה בהיקף של עד 18%. עדכון המחיר לקמעונאים יחול על כ־3% מפורטפוליו המוצרים של החברה (אשר אינה חושפת כמה מוצרים הוא כולל). לפי שטראוס, העליות נובעות מעלייה במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה - כ־120% בפולי הקקאו ו־50%־70% בפולי הקפה.
כך למשל, מחיר טבלאות שוקולד פרה יעלה ב־9%־18%, חטיפי עלית באריזה משפחתית יעלו ב־14%. בתחום המשקאות החמים, מחיר קפה שחור יעלה גם הוא ב־14% וקפה נמס יעלה ב־18%. כך גם אבקות הקקאו ושוקולית. בתחום המתוקים, במוצרים עד חצות ורבע לשבע תירשם עליית מחיר של 9%.
בחודש מאי העלתה שטראוס את מחיר מוצרי החלב שלה, וקודם לכן, בינואר, העלתה את המחיר לקמעונאים של שוקולד פרה, קפה עלית, בפלות, תפוצ'יפס ודוריטוס בשיעור של עד 25%. אותה העלאת מחיר כללה גם את שמן זית יד מרדכי, שבתחילת החודש הודיעה כי תוריד את מחירו בשיעור של כ־10%.
כרמית: קפיצה בשיעור דו-ספרתי
בהמשך הודיעה גם חברת הממתקים כרמית על העלאת מחירים בשיעור על עד 17% על רוב מוצריה, ביניהם שוקולד Marabou, מרשמלו, עוגיות, טבלאות שוקולד, נטיפי שוקולד צ'יפס, שלוקים קפואים ומטבעות השוקולד. העלייה לא תחול על חטיפה האנרגיה והגרנולה רפאלס.
מדובר בהתייקרות בשיעור הגבוה ביותר מאלו שהודיעו על התייקרויות לאחרונה. "כרמית שייכת לאותו ענף שסובל מעליית מחירי הקקאו ועליית חומרי הגלם הנוספים והוצאות תפעול מתייקרות עם זאת כרמית העלתה את המחירים לחלק מהמוצרים ולא לכולם", טענו בחברה.
יוניליוור: המותג שיעלה יותר ב-2025
לא הרבה אחריה, הודיעה גם ענקית המזון יוניליוור על התייקרות במוצרי השוקולד. החל מ־1 בינואר יתייקרו מותגי השוקולד של החברה - ורד הגליל ומותג קליק - בשיעור ממוצע של 14.7%, והעלייה במחיר למוצר תהיה בין 12% ל-16%, כשגם בחברה הסבירו את ההתייקרות בעלייה מתמשכת במחירי הקקאו בעולם.
ביוניליוור הסבירו את ההתייקרות בעלייה מתמשכת במחירי הקקאו בעולם, שקפצו בשנה החולפת בשיעור של יותר מ-100%. "עלייה זו אינה מאפשרת לנו להמשיך ולספוג את הגידול בעלויות הייצור, ולכן אנחנו נאלצים לעדכן את מחירון המוצרים בקטגוריית השוקולד בלבד", נכתב במכתב שנשלח לקמעונאים.
אסם־נסטלה: לא רק הקפה צפוי להתייקר
את גל העלאות המחירים המשיכה ענקית המזון אסם־נסטלה, שהודיעה בתחילת החודש ללקוחותיה כי היא מעלה מחירים "בשיעור ממוצע של כ־2.2% ממחירון כלל מוצרי החברה"; המוצרים שיתייקרו יהיו בקטגוריות הקפה, השוקולד, מאפים, קטשופ ורטבים, טבעול וצבר.
זו תהיה למעשה העלאת מחירים שלישית של אסם מתחילת שנת 2024. ביולי התייקרו בשיעור ממוצע של 2.2% מגוון מוצרים, ביניהם במבה, פתיתים, קפה, טסטרס צ'ויס, ויטמינצ'יק, עוגות הבית ותבשילים מוכנים בסגנון מנה חמה. בינואר עלו מחירם של מוצרים נוספים שנכללים בהתייקרות הנוכחית, ביניהם טבעול, סלטי צבר, אטריות למרק וחטיפי שוקולד, בשיעור של עד 9%.
מי עוד ברשימה?
בנובמבר פורסם כי זנלכל, בעלת המותג יכין, תעלה בינואר את מחירי שימורי הירקות והרטבים שלו בהיקף של עד 10%, ואילו חברת בית השיטה תייקר את מחירי המלפפונים החמוצים והזיתים ב־9%. מי עדן העלתה מחירים בטווח של עד 6% כבר בנובמבר, ויפאורה העלתה החודש את מחירי הספרינג, תפוזינה ועין גדי בשיעור דומה.
שורה תחתונה |
שוק המזון נמצא בעיצומו של גל העלאות מחירים, שעשוי להחריף גם בשנה החדשה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.